ارایه خدمات مرتبط با «اچ آی وی» در خراسان‌شمالی رایگان است 

بجنورد- ایرنا- کارشناس بیماری های عفونی و ایدز دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: ارایه خدمات تشخیص و آموزش های لازم برای پیشگیری از «اچ آی وی» در ۲ مرکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی استان رایگان و محرمانه است.

فضل الله پسندیده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: خدمات مرتبط با «اچ آی وی» در حوزه های تشخیص، مراقبت، درمان، پیشگیری و آموزش در مراکز بهداشت شهرستان بجنورد و شیروان ارایه می شود.

وی افزود: افراد مبتلا به ویروس «اچ آی وی» از طریق سیستم بهداشتی کشور برای دریافت خدمات به این مراکز مشاوره معرفی می‌شوند و پس از ثبت، کد یکتا دریافت می‌کنند.

پسندیده با بیان اینکه سهمیه دارو برای افراد مبتلا به «اچ آی وی» با توجه‌ به ثبت‌نام انجام شده تعلق می گیرد، گفت: دارو درمانی براساس شیوه نامه های وزارت بهداشت و درمان به‌صورت رایگان آغاز شده و آزمایش‌ها دوره‌ای نیز برای پیگیری روند درمان فرد انجام می‌شود.

وی ارایه رژیم‌های مختلف درمانی زیر نظر پزشکان درمانگر ایدز، انجام واکسیناسیون هپاتیت و آنفلوانزا بر اساس شیوه نامه های وزارت بهداشت و ارایه خدمات کاهش آسیب را از دیگر اقدامات این مراکز دانست.

کارشناس بیماری های عفونی و ایدز دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری برای پیشگیری «اچ آی وی» در صورت موافقت بیمار، آموزش خدماتی را نیز به همراهان بیمار ارایه می‌دهند.

به گزارش ایرنا، ویروس نقص ایمنی انسانی (به انگلیسی: Human immunodeficiency virus) یا اچ. آی. وی (HIV)، نوعی ویروس آهسته‌گستر و عامل بیماری ایدز است که حدود چهار دهه از شناسایی آن در دنیا می‌گذرد و تاکنون افراد زیادی بر اثر ناآگاهی و ناخواسته قربانی این بیماری شده‌اند.

ایران نیز همگام با دنیا پذیرفته است که باید نسبت به اشاعه این ویروس مهلک و همچنان بدون درمان قطعی، اقداماتی از جمله پیشگیری و آموزش‌ را در دستور کار قرار دهد.

عامل ایجاد بیماری ایدز که ویروس اچ آی وی است به گلبول‌های سفید خون علاقه داشته و تنها درون آنها قادر به ادامه حیات است. از آنجا که گلبول‌های سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده می‌مانند پس این ویروس هم خارج از بدن در زمان کم از بین می‌رود.

این ویروس نسبت به سایر عفونت‌ها به‌راحتی انتقال نمی‌یابد و HIV عمدتا از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، سرنگ آلوده و در مواردی از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha