بهره‌وری اقتصادی نیازمند هم‌افزایی راهبردی برای تکمیل زنجیره تولید است

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: هم افزایی راهبردی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شهرک‌های صنعتی برای تکمیل زنجیره تولید ایجاد شود تا شاهد بهره‌وری اقتصادی در کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، امروز (پنجشنبه هفتم دی) در سومین رویداد صنعت دانش‌بنیان با محوریت صنایع کوچک و زیست‌بوم فناوری اظهار داشت: نیاز است تا شهرک‌های صنعتی مأموریت‌محور ایجاد کنیم تا با همکاری شهرک‌های دانش‌بنیان، زنجیره‌ای از تأمین مواد اولیه تا فروش داشته باشند.

وی افزود: این شهرک‌ها با تفکیک عملکرد در حوزه مواد اولیه، حمل‌ونقل، بسته‌بندی و عرضه کمک می‌کنند تا شرکت‌های دانش‌بنیان با زنجیره تولید، محصولات فناورانه تولید کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور اضافه کرد: کلیدواژه صنعت دانش‌بنیان که وزیر صمت در راستای ترویج آن ایستاده‌اند، فرهنگ و باور ایجاد می‌کند و این امر در صورتی محقق می‌شود که تکرار کنیم و ادامه دهیم.

وی ادامه داد: سلسله رویدادهای دانش‌بنیان محلی برای به هم رسانی مشتری و کارفرمای واقعی در حوزه ارتباط بین شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه پارک‌های فناوری دنیا دارای شهرک‌های صنعتی خوبی هستند، گفت: ما در کشورمان دچار تعدد عناوین و تیترها شدیم که شامل پارک‌ها، کلینیک‌ها و شهرک‌های صنعتی است درحالی‌که در دنیا به سمت توسعه کیفیت‌ها حرکت می‌کنند. ما در کشورمان باید در کنار توسعه شهرک‌های صنعتی به کیفیت نیز بپردازیم.

معاون ریاست‌جمهوری افزود: ۹۰ درصد شهرک‌های صنعتی، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط هستند و این بنگاه‌ها نمی‌توانند بزرگ شوند و به بهره‌وری برسند، مگر اینکه به شهرک‌ها و شرکت‌های بزرگ متصل شوند. ازاین‌رو باید از ایجاد شرکت‌های کشف و فرصت‌های اقتصادی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگ‌ترین مسئله‌ها این است که در کشورمان فرصت‌های اقتصادی را شناسایی نکرده‌ایم. ما در کشور «مسئله حل کن» خوب داریم ولی «مسئله تعریف کن» کم داریم همین امر باعث شده است تا صنعت کوچک نتواند اثرگذاری بزرگ داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: موفقیت کشورها در حوزه صنعتی به‌خاطر اتصال شرکت‌ها و شهرک‌های کوچک به یک اَبرشرکت است. از این‌رو ما نیز باید یک اَبرشرکت درست کنیم که زنجیره تکمیل سایر شرکت‌ها را تأمین کند.

به گزارش ایرنا، نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان به همت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ۶ مهر برگزار شد، دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان نیز با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» به میزبانی سازمان مدیریت صنعتی دوم آذر تشکیل شد و سومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با محوریت صنایع کوچک و زیست‌بوم فناوری، امروز پنجشنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در هتل ارم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha