۷ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۳۴
کد خبر: 85336194
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار نهال حَرّا در بندر تاریخی گوران جزیره قشم کاشت شد

قشم - ایرنا - ۲ هزار نهال حَرّا در اجرا و برگزاری پنجمین رویداد نهال کاری "سرزوزوما" امروز (پنجشنبه) از سوی مردم جامعه محلی با همراهی فعالان گردشگری و محیط زیستی در بندر تاریخی گوران در غرب جزیره قشم کاشت شد.

علی پوزن روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری این برنامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: هدف از برپایی این رویداد، کمک به حفظ و احیای درختان حَرّا، کُند کردن فرسایش در ذخیره گاه زیست کره و نجات باریکه شنی "سرزوزوما" در بندر تاریخی گوران این جزیره است.

مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه روستایی گوران جزیره قشم ادامه داد: گسترش جنگل، حفظ تنوع زیستی، جلوگیری از پسروی ساحل، کنترل فرسایش و تثبیت ماسه، حفاظت از خاک؛ تقویت زیستگاه پرندگان و حشرات و حفاظت از سواحل در برابر امواج از دیگر اهداف کاشت نهال حَرّا در این روستای ساحلی است.

۲ هزار نهال حَرّا در بندر تاریخی گوران جزیره قشم کاشت شد

وی توضیح داد: در این رویداد ۱۱۰ کودک و نوجوانان همیار و شماری از فعالان گردشگری و محیط زیستی که این نهال ها را که برای کاشت در این عرصه آماده کرده اند آنها را به محل‌ های مناسبی که توسط کارشناسان محیط زیست با مشورت جامعه محلی مشخص شده اند منتقل کرده و آنها را در باریکه شنی "سرزوزوما" می کارند.

پوزن اضافه کرد: در اجرا و برگزاری پنجمین کارگاه کاشت نهال حَرّا معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد، ژئوپارک جهانی قشم، کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) و دهیاری روستای گوران مشارکت داشتند.

۲ هزار نهال حَرّا در بندر تاریخی گوران جزیره قشم کاشت شد

به گزارش ایرنا، بندر تاریخی گوران یکی از قدیمی‌ ترین بندرگاه‌ های جزیره قشم برای پهلو گیری و تعمیر شناورها در سالیان گذشته بوده است.

وجود جنگل‌ های حرا در یک‌ سو و حالت خلیجی این منطقه، به‌ صورت موج‌ شکنی طبیعی عمل کرده و این مکان را برای مبدل شدن به یک بندرگاه، قابل استفاده می کرده است.

صنعت لنج سازی برای سالیان طولانی حرفه مردم گوران بوده، اما هم‌ اکنون با ایده پردازی مردم روستا و همکاری منطقه آزاد قشم و جایکا، این مکان به نخستین پارک موزه فضای باز لنج سازی و شناورهای چوبی کشور تبدیل‌ شده تا ضمن معرفی این هنر به مردم کشور و دنیا، به حفظ و احیای ساخت بزرگ‌ ترین صنعت دستی جهان کمک کند.

طرح احیای روش های سنتی پایدار "سرزوزوما" از چند سال پیش به تلاش اهالی روستای گوران و اعضای شرکت تعاونی توسعه روستایی با مشارکت منطقه آزاد قشم و علاقمندان به محیط زیست در روستای گوران آغاز شد.

این طرح برای حفاظت و بهره برداری خردمندانه از محیط زیست و منابع طبیعی پی ریزی شده است.

اصطلاح "سرزوزوما" در گویش محلی برای نقطه تلاقی سه جریان آبی که به جزیره‌ ای کوچک از جنگل‌ های حرا که در فاصله کمی از بندر گوران قرار گرفته، به کار می‌ رود.

این جزیره در یک راس خود به دلیل فشارهای ناشی از جریان‌ های آبی در طول سالیان اخیر، از حالت نوک‌ تیز به حالت نیم‌ دایره درآمده و رویداد نهال‌ کاری یادشده، با هدف کاشت نهال‌ های حرا برای مقاوم‌ سازی خاک و گِل این نقطه در مقابل فرسایش‌ های آبی، طراحی‌ شده و به اجرا درآمده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha