۷ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85336388
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین خواستار آماده باش منطقه آسیا-اقیانوسیه به دلیل اقدامات نظامی آمریکا شد

تهران-ایرنا-وزارت دفاع چین امروز (پنجشنبه) از کشورهای آسیا-اقیانوسیه خواست در مقابل اقدامات واشنگتن برای افزایش استقرار نظامی در این منطقه در آماده‌باش کامل باشند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت این هشدار وزارت دفاع چین به دنبال انتشار گزارش هایی مطرح شد که نشان می دهد آمریکا درصدد احیای یک فرودگاه در منطقه اقیانوس آرام است که از آن برای پرتاب بمب اتمی ژاپن استفاده کرده بود.

وو کیان (Wu Qian) سخنگوی وزارت دفاع چین در نشست خبری روز پنجشنبه خود گفت: ارتش چین به دقت تحرکات آمریکا در منطقه را زیرنظر دارد و قویا از حقوق دریایی چین، امنیت و حاکمیت آن بر منطقه حفاظت خواهد کرد.

اوایل ماه دسامبر (آذر) یک ژنرال نیروی هوایی آمریکا به روزنامه «نیکی» ژاپن گفته بود که ارتش آمریکا به عنوان بخشی از طرح خود برای پراکنده کردن هواپیماها در منطقه هند-اقیانوس آرام و همزمان به افزایش تهدید موشکی چین، «پیشرفت مهمی» در بازسازی و احیای فرودگاه شمال تینیان در ماه های آینده خواهد داشت.

وی گفت ارتش قصد دارد این فرودگاه را احیا کند. اما ابتدا باید پوشش گیاهی که طی چند دهه در آنجا رشد کرده، حذف شود.

این فرودگاه، همانطور که از نامش پیداست، در شمال جزیره تینیان واقع شده است و در اصل یک تاسیسات ژاپنی در طول جنگ جهانی دوم بود. نیروهای آمریکایی آن را در ۲۶ ژوئیه ۱۹۴۴ تصرف کردند. در بمباران های اولیه سایت مذکور به شدت آسیب دید، اما مهندسان آمریکایی آن را تعمیر کردند و سپس بمب افکن های B-۲۹ ماموریت هایی را علیه ژاپن از آن جزیره آغاز کردند. چهار باند در این سایت پروازی امکان بمباران های متعدد علیه اهدافی از جمله جزیره ایوو جیمای ژاپن را فراهم می کرد. آمریکا از این فرودگاه در اوت ۱۹۴۵ برای بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرد.

این فرودگاه که پس از جنگ جهانی دوم متروک شد، در جزیره تینیان، بخشی از جزایر ماریانای شمالی، به عنوان قلمرو آمریکا و در حدود ۲۰۰ کیلومتری (۱۲۴ مایلی) شمال جزیره گوام قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha