مدیرعامل انجمن‌ هنرهای نمایشی :زیرساخت تئاتر استان‌ها نیاز به تقویت دارد

شیراز-ایرنا-مدیرعامل انجمن‌ هنرهای نمایشی با بیان اینکه زیرساخت تئاتر استان‌ها نیاز به بازیابی و تقویت دارد،گفت:برگزاری جشنواره منطقه‌ای مطالبه همه هنرمندان بوده و قرار است این جشنواره راهی برای ورود آثار برتر استان‌ها به جشنواره فجر باشد.

اسرافیل فرج‌اللهی جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در شیراز اظهار کرد: جشنواره منطقه‌ای که چند سالی تعطیل شده بود سال گذشته دوباره احیا شد و امسال دومین سال است که این رویداد در استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

مدیرعامل انجمن‌ هنرهای نمایشی ایران افزود: این دوره از جشنواره در استان فارس به لحاظ کیفیت و جذب مخاطب به نحو احسن برگزار شد.

وی ادامه داد: این جشنواره زمینه مناسبی را برای دور هم جمع شدن هنرمندان و بهره بردن آنها از تجربیات یکدیگر را فراهم کرده است؛ همچنین این رویداد شرایط مطلوبی را برای دیده شدن مشکلات زیرساختی استان‌ها و مطالبات در این حوزه مهیا می‌کند.

مدیرعامل انجمن‌ هنرهای نمایشی ایران یادآور شد: برگزاری این رویداد مطالبه همه هنرمندان بوده و قرار است این جشنواره راهی برای ورود آثار برتر استان‌ها به جشنواره فجر باشد.

فرج‌اللهی با بیان اینکه زیرساخت استان‌ها نیاز به بازیابی و تقویت دارد و استان فارس هم از این موضوع مستثنی نیست، گفت: البته وضعیت زیرساخت‌ها در این استان بهتر از سایر استان‌هاست اما به دلیل ظرفیت بالای فارس در عرصه هنرهای نمایشی نیاز است هنوز هم اقدامات در این زمینه ادامه داشته باشد.

هویت‌بخشی به جشنواره‌ها

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور هم گفت: جشنواره مناطق در سال گذشته پس از هفت سال دوباره احیا شد و این جشنواره امسال نسبت به سال گذشته چند ویژگی دارد که موجب متمایزتر شدن آن شده است.

حسن رونده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سعی کردیم به جشنواره‌ها هویت منطقه‌ای ببخشیم و از هویت‌های جغرافیایی و محیطی برای نامگذاری این رویدادها در مناطق مختلف بهره ببریم.

وی اضافه کرد: برای استان فارس نام «پارس» با توجه به پیشینه فرهنگ پارسی در این استان انتخاب شد و جشنواره منطقه‌ای در خراسان هم با نام «خاوران» نامگذاری شد.

رونده با بیان اینکه «جاده ابریشم» نامی است که بر روی جشنواره منطقه‌ای سمنان گذاشته شده، گفت: جشنواره منطقه‌ای تبریز هم با نام «سهند» نامگذاری شده است.

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور ادامه داد: جشنواره‌های منطقه‌ای علی رغم مسائل بودجه‌ای شرایط شور و نشاط را در استان‌های میزبان و میهمان ایجاد می‌کنند؛ اگر بتوانیم شرایط مطلوبی را برای تأمین اعتبارات و هزینه‌های مالی استان‌های میزبان و مهمان فراهم کنیم می‌توانیم شاهد اتفاقات بهتری در این رویدادها باشیم.

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور با اعتقاد به اینکه باید چشم‌اندازی برای مناطق تعریف شود، گفت: البته چشم‌انداز جشنواره منطقه‌ای تئاتر دیده شده و برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است؛ برنامه‌ای که برای جشنواره تئاتر منطقه‌ای داریم این است که بازار تولید و عرضه محصولات فرهنگی و هنری را ایجاد کنیم و از حضور کشورهای همسایه نیز در برگزاری این رویداد بهره ببریم.

رویکردهای نوین در چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر هم به خبرنگار ایرنا گفت:در جشنواره‌های جهانی معمولا ۲رویکرد اساسی وجود دارد؛ یا تولیدات تازه از طریق سفارش جشنواره‌ها صورت می‌گیرد و خود هنرمندان از طریق فراخوان‌هایی مانند فراخوان جشنواره فجر برای تولید اثر داوطلب می‌شوند و یا آثاری که در طول سال اجرا شده است مرور می‌شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مهدی حامدسقائیان افزود: امسال هر ۲رویکرد در جشنواره فجر دیده شده و در این رویداد، هم تازه‌های تولید تئاتر در ایران و هم مرور اجراهای صحنه‌ای در طول سال مورد توجه قرار گرفته است؛ جشنواره مناطق نیز الگویی از ترکیب هر ۲رویکرد است.

وی اضافه کرد: برگزیدگان تئاتر استان‌ها امسال در چهار منطقه کشور از جمله فارس، آذربایجان شرقی، سمنان و خراسان رضوی به رقابت می‌پردازند و منتخبان جشنواره هم به جشنواره اصلی تئاتر فجر راه می‌یابند.

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال بخش دانشجویی، بخش غزه، بخش هویت ملی و بخش نمایش‌های تلویزیونی به چهل و دومین جشنواره تئاتر اضافه شده که استقبال بسیار خوبی هم از این جشنواره‌ها صورت گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha