هجوم ترافیک‌ شهری به بزرگترین محله قزوین

قزوین - ایرنا - ناحیه شهری مینودر و کوثر از بزرگترین محلات قزوین که از دیرباز به عنوان مکانی آرام در مناطق شهری یاد می‌شد، اکنون به علت افزایش سکونت شهروندان و دارا بودن ۲۵ درصد از جمعیت شهر با معضلات جدید ترافیکی روبرو است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مینودر و کوثر از محلات جدید شهر قزوین هستند که در شمال غربی آن قرار دارند؛ برخی آن‌ها را شهرک و برخی نیز منطقه خطاب می‌کنند، ساکنان آن از طبقه متوسط کارگر و کارمند هستند، بیشتر اهالی کوثر و مینودر در ساختمان‌های سازمانی کارخانجات و ادارات سکونت دارند، اما در برخی معابر و کوچه‌ها نیز با برج سازی و منازل شخصی مواجه هستیم.

مینودر و کوثر در منطقه سوم شهرداری قزوین قرار دارند و تراکم جمعیتی در این محله روز به روز در حال افزایش است، تا جایی که برخی آن را به یک شبکه‌ شطرنجی تشبیه کرده‌اند که تعداد خانه‌های سفید و سیاه آن روز به حال در حال گستردگی است.

به عقیده خیلی از شهروندان این منطقه تا قبل از دهه ۹۰، دنج ترین جای شهر بود، تعداد کم خودرو و همچنین خلوتی معابر و خیابان آن را به یکی از ساکت ترین محلات تبدیل کرده بود، برخی در خاطرات خودشان تعریف می‌کنند که در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ ساعت ۹ شب هیچ خودرویی در خیابان‌ها مشاهده نمی‌شد، اما به واسطه تورم مسکن بعدها شاهد سرریز کردن جمعیت کثیری از شهروندان به این محلات بودیم که اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

احداث یکی از بیمارستان‌های تخصصی علوم پزشکی به نام ولایت در این منطقه نیز به تردد بیشتر شهروندان در این محلات دامن زد، بعدها احداث ساختمان شرکت ملی گاز استان، جایگاه پمپ بنزین و سی ان جی، کلانتری، چند ورزشگاه و چمن مصنوعی، استخر و بازارچه‌های متعدد، میزان تردد خودرو را در این محلات بالا برد.

اکنون مینودر و کوثر به یکی از مناطق قابل توجه شهر قزوین تبدیل شده و همانند گذشته خبری از حضور یک طبقه خاص اجتماعی نیست، برج سازی‌های متعدد در این منطقه حضور اقشار مختلف اجتماعی را فراهم ساخته و روزانه با حجم عظیمی از خودروهای حمل و نقل عمومی و شخصی روبرو هستیم.

از ساعت ۵ صبح، تعدادی اتوبوس و مینی بوس که جزیی از سرویس حمل و نقل شرکت‌ها و کارخانجات هستند با حضور در محلات مینودر و کوثر به انتقال کارگران اقدام می‌کنند، پس از آن حجم عظیمی از خودروهای عمومی و شخصی برای سرویس مدارس به راه می‌ افتند و در نهایت کارمندان و شاغلان هستند که با خوردو به سمت مرکز شهر حرکت می‌کنند.

هجوم ترافیک‌ شهری به بزرگترین محلات قزوین

ترافیک خودرویی در میدان دهخدا، لوازم خانگی و کانال

محمد لشگری راننده تاکسی ۳۸ ساله به خبرنگار ایرنا می‌گوید: مردم کوثر و مینودر برای تردد روزانه از سه طریق اقدام می‌کنند، عده‌ای از سمت میدان پوشینه بافت به سمت دانشگاه بین‌الملل و چهارراه صدا و سیما رفته و از بلوار سردار شهید سلیمانی و یا مسیر پونک تا کمربندی شرق به مرکز شهر رفت و آمد می‌کنند.

لشگری، راننده تاکسی: در هر سه نقطه ورودی و خروجی اصلی شهرک کوثر و مینودر روزانه با ترافیک عظیمی از خودروها روبرو هستیم که در برخی ساعت بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان سفر را طولانی می‌کند.

وی اضافه کرد: دسته دوم کسانی هستند که از میدان پارس به سمت میدان اول کوثر رفته و از آنجا یا به سمت جانبازان و یا میدان مادر در حرکت اند.

لشگری ادامه داد: دسته سوم متعلق به شهروندانی است که از میدان پارس به سمت محدوده کانال و بلوار معلم رفت و آمد دارند، البته یک بلوار امام علی نیز در ضلع غربی شهرک مینودر و کوثر واقع شده که با توجه به محدودیت دسترسی آن تا بلوار باهنر، چندان مورد توجه عموم شهروندان قرار نمی‌گیرد.

به گفته این راننده تاکسی، در هر سه نقطه ورودی و خروجی اصلی شهرک کوثر و مینودر روزانه با ترافیک عظیمی از خودروها روبرو هستیم که در برخی ساعت بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان سفر را طولانی می‌کند.

وی با انتقاد به خروجی میدان پارس تا کانال و بلوار معلم اظهار کرد: هر روز ساعت ۶ تا ۸ صبح شاهد حجم عظیمی از خودروها در این محدوده هستیم که با توجه به نبود معبر مناسب و همچنین علائم راهنمایی و رانندگی خودروها بدون ضابطه این مسیر تردد می‌کنند.

هجوم ترافیک‌ شهری به بزرگترین محلات قزوین

علت افزایش ترافیک خودرویی در کوثر و مینودر ارزیابی و مطالعه شود

دکترای سیاستگذاری شهری و کارشناس نظام مهندسی قزوین به خبرنگار ایرنا می‌گوید: در رشد و توسعه اقتصادی شهرها یکی از مشکلاتی که معمولاً به صورت پیچیده مورد توجه قرار می‌گیرد، همین موضوع فعالیت‌های حمل و نقل است.

حسین شاه کرمی اضافه کرد: گسترش حمل و نقل و ترافیک‌های درون شهری عوارض متعددی به دنبال دارد که مهمترین آن افزایش مصرف انرژی و آلودگی‌های محیطی و در نهایت نارضایتی شهروندان خواهد بود.

به گفته شاه کرمی، یکی از سیاست‌ها و راهکارهای مدیریت شهری برای کاهش ترافیک، احداث معابر جدید یا تعریض معابر قدیمی است، اما در برخی موارد پیش‌بینی‌ها با مغایرت همراه شده و همین موارد نیز می‌تواند در آینده به کانون ترافیک تبدیل شود.

شاه کرمی کارشناس شهری، سیاست‌های تمرکز زدایی در یک منطقه بیشتر از کارهای عمرانی توانسته به معضل ترافیک کمک کند.

شاه کرمی ادامه داد: شما ممکن است برای یک مدت کوتاهی با تعریض و احداث معابر جدید مشکل ترافیک را حل کنید، اما برای بلند مدت همین معابر می‌تواند به شریان‌های اصلی تردد و حمل و نقل تبدیل شده و میزان ورودی و خروجی خودروها را در ابتدا و انتهای مسیر افزایش دهد.

کارشناس سیاستگذاری شهری بیان کرد: در علم حمل و نقل می‌گویند که اگر می‌خواهید ترافیک و ازدحام خودرو را در یک منطقه کاهش دهید باید ابتدا هدف افراد را از ورود به آن منطقه ارزیابی کنید، به عبارت دیگر سیاست‌های تمرکز زدایی در یک منطقه بیشتر از کارهای عمرانی توانسته به معضل ترافیک کمک کند، در همین مورد شهرک مینودر و کوثر ابتدا لازم است که مطالعات افزایش ترافیک خودرویی بررسی شده و پس از کار کارشناسی برای آن تصمیم گیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: به هرحال در مناطقی مثل مینودر و کوثر که جنس اجتماعی افراد متفاوت است، باید بر اساس یک سنجش و ارزیابی مناسب میزان تردد خودروها را اندازه گیری کرد.

هجوم ترافیک‌ شهری به بزرگترین محلات قزوین

روزانه ۴۶ هزار تردد در میدان اول کوثر ثبت می‌شود/اتصال بلوار امام علی به آزادراه مطالبه مردم مینودر است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در خصوص افزایش تردد خودروها در منطقه مینودر و ترافیک در برخی ساعات روز به خبرنگار ایرنا می‌گوید: شهرک کوثر و مینودر به اندازه محمدیه وسعت دارند، با این که قریب به ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر در این مناطق ساکن هستند، اما این وسعت عظیم برای تردد خودروها فقط سه تا ورودی دارد.

اسماعیل عرشیان اضافه کرد: کدام شهر را شما در کشور سراغ دارید که این وسعت عظیم از ساکنان را به خود اختصاص داده باشد و ورودی آن محدود باشد، درحال حاضر چهارراه صدا وسیما، فلکه اول کوثر و میدان دو طفلان مسلم بیشترین حجم از ترافیک مینودر و کوثر را به خود اختصاص داده و فقط در میدان اول کوثر شاهد تردد ۴۶ هزار خودرو در روز هستیم.

عرشیان، معاون حمل و نقل شهرداری قزوین: شهرک کوثر و مینودر به اندازه محمدیه وسعت دارند/شهرک کوثر و مینودر برای خلاصی از ترافیک‌های پر حجم در آینده نزدیک به راه‌های چهارمی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه شهرکی به عظمت کوثر و مینودر با گسترش سکونت و تردد شهروندان روبرو است، اظهار کرد: برای این منطقه باید ورودی و خروجی‌های استاندارد و معابر ویژه‌ای تعبیه شود، از همه مهم تر مطالبه اصلی مردم مینودر اتصال بلوار امام علی به آزادراه قزوین - کرج است که برای خروج از شهر به سمت خیابان سردار شهید سلیمانی (نوروزیان سابق) تردد نکنند.

عرشیان بر دسترسی شهروندان کوثر و مینودر به مراکز شهر تاکید کرد و گفت: شهرک کوثر و مینودر یک منطقه خوابگاهی است و به نوعی بیشتر اقشار آن را طبقه کارگر و کارمند تشکیل می‌دهد که روزانه برای مراجعه به محل کار در داخل شهر و نواحی صنعتی تردد می‌کنند، بنابراین باید تقاطع و تعریض معابر این منطقه در اولویت قرار گیرد.

به گفته این مسوول، با احداث کمربندی شرق یکی از نقاطی که با ترافیک بالا همراه شد، چهارراه صدا و سیما بود که در ساعت صبح و ظهر با حجم عظیمی از خودروها از سوی شهرک مینودر و کوثر همراه است، در کنار این موضوع ما همچنان در میدان اول کوثر و همچنین ورودی میدان پارس به سمت کانال نیز با ترافیک سنگین در ساعات صبح همراه هستیم که البته جمع کردن میدان اول کوثر یکی از مطالبات پلیس راهور از سال ۹۵ بود که سال جاری محقق شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: شهرک کوثر و مینودر برای خلاصی از ترافیک‌های پر حجم در آینده نزدیک به راه‌های چهارمی نیاز دارد که برنامه آن در دستور کار شهرداری است.

نیم نگاه: مدت‌ها پیش صحبت‌هایی از سوی مسوولان و مدیران مطرح شده بود که برخی از ادارات و دستگاه‌های مهم شهر قزوین برای تمرکز زدایی از مرکز شهر به مینودر و کوثر منتقل شود که با وجود افزایش ترافیکی در این مناطق، در آینده با معضلات بیشتری در این محلات روبرو خواهیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha