۱۶ دی ۱۴۰۲، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85344876
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قزوین، شهری در حسرت داشتن اتوبوس های جدید

۱۶ دی ۱۴۰۲، ۸:۴۵
کد خبر: 85344876
قزوین، شهری در حسرت داشتن اتوبوس های جدید

قزوین - ایرنا - بدون تردید یکی از معضلات و مشکلات شهری قزوین که طی سال های گذشته شهروندان با آن دست و پنجه نرم می کنند و حتی مسوولان و مجموعه مدیریت شهر را نیز با چالش روبرو ساخته، استفاده از اتوبوس های قدیمی و فرسوده ای است که این روزها بلای جان مردم و به نظر می رسد که این مشکل به زودی های زود هم مرتفع نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیرمرد عصایش را کنار پای خود تکیه داده و به نقطه انتهای خیابان نگاه می‌کند، دختر جوان کوله خود را روی دوش خود انداخته و در ایستگاه اتوبوس قدم‌زنان منتظر است، خانم دیگری همراه با فرزند خود در ایستگاه اتوبوس نشسته و هر از چندگاهی به ساعت مچی خود نگاهی می‌اندازد، همگی آنها منتظر آمدن اتوبوس هستند تا به محل مورد نظرشان برسند اما وقتی با آنان که صحبت می‌کنی، هر کدام گلایه‌هایی دارند.

اکبر مرادی، یکی از چند مسافر خطی است که از تاخیر اتوبوس‌ها کلافه است و می‌گوید: با این سن و سال دیگر رانندگی کردن در این شهر شلوغ برایم سخت است اما هر مرتبه که می‌خواهم سوار اتوبوس‌های شهری شوم باید زمان زیادی را برای آمدن اتوبوس‌ انتظار بکشم، یعنی اتوبوس به قدری دیر می‌رسد که وقتی سوار می‌شوم از حجم بالای مسافران دیگر نمی‌توانم در صندلی بنشینم و تمام مسیر را هم بایستی سرپا بایستم.

الهه، دختر دانشجویی که به گفته خود تقریبا هر روز برای رفتن به دانشگاه و محل کار از اتوبوس های شهری استفاده می کند اما از کثیفی‌ آنها نیز گله‌مند است و می گوید: وقتی خسته از دانشگاه یا محل کار خود بر می‌گردم و سوار اتوبوس‌ می‌شوم، می‌بینم که صندلی‌ها یا پرده‌های اتوبوس بسیار کثیف هستند و یا آن چنان سر و صدایی دارد که سردرد می‌گیرم.

به گفته وی، اگر وضعیت اقتصادی‌ام خوب بود، ماشین می‌خریدم یا از تاکسی استفاده می‌کردم؛ چون اتوبوس هم معطلی و هم شلوغی دارد.

گویا وضعیت اتوبوس‌های شهری فقط به تاخیر و کثیفی و شلوغی آنها ختم نمی‌شود، بلکه بسیاری از مسافران از رانندگی نامناسب رانندگان اتوبوس‌های شهری هم ناراضی هستند.

مریم عباسی، یکی دیگر از شهروندان قزوینی با اعتراض نسبت به این موضوع، به خبرنگار ایرنا گفت: چند روز پیش رفتم بازارچه سپه، خرید کردم و موقع برگشت سوار اتوبوس شدم و چون شلوغ بود، سرپا ایستادم اما راننده وسط رانندگی چنان ترمزی گرفت که پرت شدم روی زمین و سرم به میله‌های اتوبوس برخورد کرد.

وی ادامه داد: رانندگی نامناسب رانندگان را فقط من تجربه نکردم بلکه یکی از آشنایان ما هم موقع پیاده شدن از اتوبوس، برایش همین اتفاق افتاده بود و بدون توجه به اینکه مسافر از اتوبوس پیاده شده یا نه، حرکت می کند و همین مساله باعث مجروح شدن وی در نهایت اعزامش به بیمارستان شد.

قزوین، شهری در حسرت داشتن اتوبوس های جدید

وقتی از گلایه مندی شهروندان از مشکلات اتوبوس های درون شهری قزوین مطلع شدیم تا جایی که استفاده از اتوبوس های نو و جدید را نیز حق خود می دانستند، به سراغ سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین رفتیم تا از آخرین اقدامات و برنامه ریزی این سازمان در این رابطه جویا شویم.

محمدمهدی تقوی به خبرنگار ایرنا گفت: مدت زمان انتظار شهروندان برای سوار شدن به اتوبوس در قزوین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است، این در حالی است که ناوگان اتوبوسرانی ما جدید و سرپا نیست و وقتی سه یا چهار اتوبوس فرسوده در یک خط به تعمیرگاه فرستاده می شوند، تاخیر اتوبوس‌ها و انتظار شهروندان گاهی اوقات به 30 دقیقه هم می رسد.

وی با اشاره به فرسوده بودن ۷۰ درصد از اتوبوس های شهر قزوین، تصریح کرد: بدون تردید شهرداری تحت هیچ حالتی توانایی تامین اتوبوس های مورد نیاز را ندارد و این در حالی است که از سال ۹۵ دولت تا الان حتی یک اتوبوس جدید به ما تحویل داده نشده است.

تقوی با تاکید بر نوسازی ناوگان اتوبوسی شهر قزوین، افزود: اتوبوس‌های قزوین در گذشته بارها و بارها مورد بازسازی قرار گرفته اند و عمر کنونی این ناوگان در حال حاضر بیش از ۱۵ سال است، بنابریان نبایستی دوباره به سراغ بازسازی آنها برویم، بلکه باید برای نوسازی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین با اشاره به اینکه برای نوسازی این ناوگان سالانه حداقل به ۴۰ دستگاه اتوبوس نو نیازمندیم، خاطرنشان کرد: شهرداری قزوین برای سال آینده خرید و تهیه ۲۰ دستگاه مینی بوس و ۲۰ دستگاه اتوبوس نو را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: حدود یک سالی است که ۱۸ دستگاه اتوبوس نو برای قزوین خریداری شده اما به دلیل اختلاف بین کارخانه ایران‌خودرو با سازمان شهرداری‌ها هنوز موفق به دریافت آنها نشده ایم.

تقوی در خصوص نقش کمتر اتوبوس‌های شهری در کاهش آلودگی هوا، گفت: برای این منظور خرید اتوبوس‌های برقی را در دستور کار خود قرار داده ایم و در حال فراهم کردن ۱۰دستگاه اتوبوس برقی هستیم اما با وجود تبلیغات صورت گرفته در این زمینه، امکانات درخور توجهی در بستر اتوبوس‌های برقی در قزوین فراهم نشده است.

قزوین، شهری در حسرت داشتن اتوبوس های جدید

رییس کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر قزوین نیز به بیان اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در شورای شهر استان در خصوص وضعیت اتوبوسرانی پرداخت و با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی استان نیاز به جراحی عمیقی دارد، افزود: از سال گذشته برنامه‌ریزی‌ و تصمیماتی برای نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های شهری گرفتیم اما این مساله نیازمند به بودجه بسیار سنگینی است.

مهدی مهدی‌خانی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌ها، سالانه ۲۰ درصد ناوگان بایستی نوسازی شود که البته این امر هم متضمن حمایت‌های دولت در این زمینه است و این در حالی است که بازسازی اتوبوس‌ها در اولویت دوم قرار دارد.

این مسوول با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی اظهار کرد: با توسعه همکاری رسانه ها در کارگروه و کمیته‌های فنی مختلف برای افزایش میزان درصد استفاده از حمل و نقل عمومی برنامه‌ریزی‌هایی شده که پروژه نوسازی و بهسازی ناوگان از جمله ماموریت‌ شهرداری قزوین برای رسیدن به این هدف است.

رییس کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر قزوین یادآور شد: راه‌اندازی خطوط اتوبوس‌های تندروی شهری از دیگر ایده‌های مهمی است که در حال برنامه‌ریزی برای آن هستیم و مقرر شده که خطوط اتوبوسرانی از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تا میدان آزادی به صورت تندرو در ۲ مرحله اجرا شود و از سوی دیگر در حال تلاش برای راه‌اندازی تراموا در قزوین به صورت خطوط ویژه از دروازه رشت تا چهارراه ولیعصر هستیم که برای اجرای آتها اقدامات اولیه، بررسی‌ و مدل‌سازی‌های ترافیکی به انجام رسیده است.

سخن آخر:

صحبت از نوسازی و حتی بهسازی اتوبوس‌های قزوین به امری تکراری تبدیل شده است و آن طور که وضعیت نشان می‌دهد؛ در این میان تنها دود، معطلی مسافران و فرسودگی اتوبوس‌های فرسوده نصیب شهروندان شده و معلوم نیست که این شهر چه زمانی می‌تواند به یک سیستم حمل و نقل عمومی مناسب با ایده‌های نو و جدید مجهز شود، این در حالی است که ناوگان فرسوده می‌تواند قزوین را با معضلات متعدد بیشتری نیز روبرو کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha