خط انتقال آب از سد ایالو به شهر دندی در سفر رییس جمهور به زنجان افتتاح می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان گفت: عملیات اجرایی بدنه سد ایالو در ماهنشان به پایان رسیده است و همزمان با سفر رییس جمهور به زنجان بهره برداری از خط انتقال آب از سد ایالو به شهر دندی و روستاهای مجاور آن آغاز خواهد شد.

اکبر باقری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خط انتقال آب از سد ایالو به شهر دندی و روستاهای اطراف به طول ۱۳.۲ کیلومتر است که همزمان با سفر رییس جمهور به استان زنجان بهره برداری خواهد شد.

وی یادآور شد:‌ آبرسانی از سد ایالو به شهر دندی شامل خط انتقال آب از جنس لوله فولادی با قطر ۷۰۰ میلیمتر و لوله پلی اتیلن به طول ۲.۳ کیلومتر بوده و تصفیه خانه آن با ظرفیت ۶۰ لیتر بر ثانیه احداث شده است.

باقری تصریح کرد:‌ سد ایالو شامل بدنه سد خاکی غیرهمگن با هسته رسی با حجم مخزن چهار میلیون مترمکعب و به ارتفاع ۳۶ متر از بستر رودخانه و ۳۹ متر از پی و طول تاج ۳۳۱ متر است.

وی با بیان اینکه ساخت سدهای بزرگ علاوه‌ بر تامین آب شرب، کارکردهایی همچون جلوگیری از بروز سیلاب، تامین آب مورد نیاز بخش صنعت و حتی در برخی مناطق تولید برق را نیز به همراه دارد، اظهار داشت: آب‌بندی پی آبرفتی و بخشی از سنگ پی سد با استفاده از دیوار آب‌بند بتن پالستیک انجام شده است.

باقری خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات جانبی این سد همزمان با سد مراش در اسفند سال ۱۳۹۰ آغاز شده و در حال حاضر با پیشرفت ۹۷ درصدی در حال انجام و هم اکنون آماده بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، تصریح کرد: سد ایالو در سمت شرق روستای ایالو قرار دارد و با ظرفیت ۲ میلیون مترمکعب، برای جبران کسری آب شرب ماهنشان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: تامین منابع آب پایدار برای آشامیدن، صنعت و کشاورزی از اهداف توسعه پایدار است و در جریان توسعه، تاسیساتی مانند سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی می‌توانند تاثیرگذار باشند.

به گزارش ایرنا، دور اول سفر رئیس جمهور به استان زنجان در آبانماه ۱۴۰۰ حدود ۹۰ توافق و مصوبه به دنبال داشت که ماهیت آنها عمدتا عمرانی، سرمایه گذاری و پرداخت تسهیلات بود.

در دور اول سفر رئیس جمهور به استان ۴۰ هزار میلیارد ریال و با اعتبارات متمم مجموعا ۷۰ هزار میلیارد ریال برای استان مصوب شد که ۹۰ درصد تعهدات دولت در استان محقق شد.

به گفته محسن افشارچی استاندار زنجان دور اول سفرهای استانی بر مبنای پروژه محوری بود و دور دوم سفر رییس جمهور به استان ها برنامه محور است و در این خصوص برنامه های مختلفی برای

افتتاح پروژه ها در نظر گرفته شده و تا کنون میزان اعتبارات برای دور دوم سفر ۹۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در دور دوم سفر رییس جمهور به استان زنجان یک هزار و ۹۵ پروژه و پنج هزار و ۸۵۷ واحد مسکونی( نهضت ملی،‌حمایتی و ...) جمعا به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد ریال افتتاح می شود.

مهمترین این پروژه ها احیا و افتتاح هشت واحد صنعتی وتولیدی بزرگ استان شامل آندیا فولاد،‌ فولاد آسین ابهر،‌ شیشه زنگان و سرجین بافت به ارزش ۴۹ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال،‌ افتتاح پنج هزار و ۸۶۷ واحد مسکونی با ۲۳ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار و ۳۱ پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی با ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha