پنج‌هزار هکتار زمین در آذربایجان غربی به کشت نخود اختصاص یافت

ارومیه- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پنج هزار هکتار زمین در استان طی سال جاری به کشت نخود پاییزه اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۲۵ درصد افزایش دارد.

علی دیانتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از اهداف اصلاح و تغییر الگوی کشت استان، تغییر زمان کشت محصولات از بهاره به پاییزه با هدف استفاده از بارندگی های پاییز و زمستان، طولانی شدن دوره گیاه، زودرس نشدن گیاه و افزایش عملکرد است که در این راستا، نخود پاییزه در سطح گسترده ای کشت می شود.

وی با بیان اینکه سطح ابلاغی نخود پاییزه در استان در قالب طرح جهش تولید در دیم زارها ۲۴ هزار هکتار است، اضافه کرد: ارقام سعید، آتا، آنا، اروم ۱و۲، نصرت، پیروز (رقم دسی رنگی)، آزکان و گوکسو(ترکیه)، سفید قزوین (بومی) از ارقام کشت شده در استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴.۵ تن بذر گواهی شده در استان توزیع شده است، ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ درصد مزارع نخود تحت پوشش طرح جهش دیم‌زارها قرار گرفته و کشاورزان با کشت ارقام جدید و اصلاح شده، رعایت نکات فنی، کشت مکانیزه و مستقیم می توانند محصول بیشتری برداشت کنند.

آذربایجان غربی جزو استانهای پیشرو در تولید محصولات زراعی پاییزه و دیم است.

پنج‌هزار و ۹۰۰ هکتار باغ در آذربایجان‌غربی شناسنامه‌دار شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی همچنین گفت: یک‌هزار و ۷۱۶ واحد باغی در سطح پنج هزار و ۹۰۰ هکتار از ابتدای سال جاری تاکنون در استان شناسنامه دار شده است.

دیانتی اضافه کرد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی در تولید و تنوع محصولات باغی در کشور رتبه دار است، شناسنامه‌دار کردن باغات جزو برنامه‌های اولویت دار استان بوده و با شتاب بیشتری اجرا می شود.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح نظارت و کنترل بر محصولات باغی از زمان کاشت تا زمان مصرف آن بوده و از مزایای این طرح می توان به تصحیح روند توزیع و مصرف صحیح نهاده های کشاورزی و همچنین تسهیل در اخذ کد QR (کیفیت محصولات) جهت صادرات محصولات تولیدی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: طی تفاهمی که بین اتاق اصناف و معاونت باغبانی وزارت صورت گرفته، ثبت صدور شناسنامه باغبانی از طریق اتاق اصناف انجام می‌شود و ارائه هرگونه خدمات منوط به داشتن شناسنامه باغی از طرف متقاضیان مشروط شده است؛ بنابراین مدیریت‌های شهرستان‌ها و کارشناسان پهنه در ترغیب بهره برداران برای شناسنامه دار کردن باغات لازم است اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی اعم از باغی و زراعی است که انواع محصولات به میزان ۶.۵ تن سالانه از این اراضی برداشت می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha