پاکستان و هند؛ تبادل فهرست تاسیسات اتمی در اولین روز سال نو میلادی

اسلام‌آباد- ایرنا- پاکستان و هند سال ۲۰۲۳ را درحالی بدون هیچ پیشرفت در کاهش تنش‌ها سپری کردند که بن‌بست در روابط هر دو همسایه وارد پنجمین سال خود می‌شود با این حال رقبای سنتی شبه‌قاره در اولین روز از سال جدید میلادی فهرست دارایی‌ها و تاسیسات اتمی خود را با یکدیگر مبادله کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پاکستان و هند به عنوان دو قدرت اتمی جنوب آسیا از بیش از چهار سال گذشته پایین‌ترین سطح روابط در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود را تجربه می‌کنند. تصمیم دولت دهلی‌نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر (تحت کنترل هند) که ماه گذشته از سوی دیوان عالی این کشور نیز مورد تایید قرار گرفت، اصلی ترین عامل بن بست در روابط دو کشور همسایه به شمار می‌رود.

در ۱۶ مرداد ۹۸ (۷ اوت ۲۰۱۹) دو روز پس از لغو ماده ۳۷۰ در منطقه جامو و کشمیر توسط دولت هند، پاکستان تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را با هند کاهش دهد. متعاقباً، سفیر هند از اسلام‌آباد اخراج شد. پاکستان همچنین همه روابط تجاری خود را با هند متوقف کرد.

روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشور و هند بر اساس توافق دو جانبه، لیست تاسیسات هسته‌ای خود را به صورت همزمان از طریق کانال های دیپلماتیک در دهلی نو و اسلام‌آباد مبادله کردند.

هند و پاکستان در سال ۱۳۷۷شمسی توافق تبادل اطلاعات تاسیسات هسته‌ای خود را امضا کردند. این توافقنامه هرگونه حمله دو کشور علیه تاسیسات اتمی یکدیگر را ممنوع می کند.

این سی و دومین سال متوالی در رد و بدل فهرست تاسیسات اتمی پاکستان و هند محسوب می شود. دو کشور برای اولین بار در سال ۱۳۷۱ شمسی فهرست تاسیسات اتمی خود را مبادله کردند.

رقبای سنتی شبه قاره هر سال در اولین روز از ماه ژانویه اطلاعات و فهرست تاسیسات هسته‌ای خود را در اختیار یکدیگر قرار می دهند. این تبادل اطلاعات با وجود روابط ضعیف و پرتنش دو کشور در سال های گذشته ادامه یافته است. هند و پاکستان پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای را امضا نکرده اند.

اسلام‌آباد و دهلی‌نو همچنین در اولین روز از سال ۲۰۲۴ براساس قرارداد دوجانبه، فهرست زندانیان محبوس در کشورهای یکدیگر را مبادله کردند.

پاکستان براساس موافقت نامه دسترسی به تسهیلات کنسولی با هند در اول خرداد ۱۳۸۷ (۲۱ می‌۲۰۰۸) فهرست زندانیان خود را دوبار در سال - امروز اول ژانویه (۱۱ دی) و اول ژوئیه (۱۰ تیر) مبادله می‌کنند.

طبق موافقت نامه یاد شده؛ وزارت امور خارجه پاکستان فهرست ۲۳۱نفری از زندانیان هندی شامل ۴۷ غیرنظامی و ۱۸۴ صیاد در بازداشتگاه‌های پاکستان را به سفارت دهلی نو در اسلام‌آباد تسلیم کرد.

در اطلاعیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: فهرست مشابه‌ای از زندانیان پاکستانی در هند نیز از سوی دهلی نو به سفارت اسلام‌آباد در این کشور تحویل شود. تعداد ۴۱۸ پاکستانی شامل ۳۳۷ غیرنظامی و ۸۱ صیاد در هند بازداشت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha