۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85376846
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راهپیمایی‌های مردم پاکستان در حمایت از مسلمانان کشمیر + فیلم

اسلام‌آباد- ایرنا- مردم پاکستان امروز (روز ملی همبستگی با کشمیر) در پایتخت و سایر شهرهای این کشور راهپیمایی‌هایی را با حضور مقام‌های ارشد دولتی، سیاسی و مذهبی در حمایت از مسلمانان کشمیر برگزار کردند.

به‌ گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، روز پنجم فوریه (۱۶ بهمن) به مناسبت روزی که پاکستان آن را همبستگی با مردم کشمیر می‌خواند، تعطیل رسمی است. بسیاری امروز در حمایت از مسلمانان کشمیر راهپیمایی و مقام‌های بلندپایه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌هایی ضمن تاکید بر حمایت‌های مستمر سیاسی، دیپلماتیک و اخلاقی از مردم این منطقه حل این مناقشه کهنه با هند را مطالبه می‌کنند.

در سال ۱۳۵۸ حزب جماعت اسلامی پاکستان به رهبری قاضی حسین احمد رئیس فقید این حزب، برای نخستین بار روز همبستگی با مردم کشمیر را در پاکستان پایه گذاری کرد، اقدامی که دولت‌های مختلف در هند آن را رد کرده و کشمیر را یک موضوع داخلی خود عنوان می‌کنند.

پس از آن دولت وقت پاکستان، این رویداد را در ۵ فوریه روز ملی و تعطیل رسمی اعلام کرد و از آن سال تا کنون، همه ساله مراسم این روز با راهپیمایی در شهرهای مختلف این کشور و نصب پلاکاردها و تصاویری در حمایت از مردم کشمیر، برگزار می‌شود.

به همین مناسبت رهبران سیاسی و نظامی پاکستان اعلام کردند که مانند گذشته به حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک و اخلاقی خود از مبارزات مردم کشمیر برای رسیدن آزادی و حق تعیین سرنوشت ادامه خواهند داد.

راهپیمایی‌های مردم پاکستان در حمایت از مسلمانان کشمیر + فیلم

روابط عمومی ارتش پاکستان امروز با انتشار پیامی با گرامیداشت روز ملی همبستگی با مردم کشمیر، بر لزوم حل و فصل مسالمت آمیز این مساله براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

عارف علوی رئیس جمهوری و انوار الحق کاکر نخست وزیر پاکستان نیز با انتشار پیام‌های جداگانه تحقق صلح و رفاه در منطقه را با حل اختلافات کشمیر امکانپذیر دانستند. آنان حمایت از کشمیر را در اولویت سیاست خارجی پاکستان تعریف کرده و با اعلام تعهد خود برای حمایت همه جانبه از مردم کشمیر، از جامعه جهانی خواستند که هند را به احترام به منشور حقوق بشر دعوت کنند.

رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان، وزرای کابینه دولت و اقشار مختلف مردم این کشور نیز امروز طی حضور در راهپیمایی روز کشمیر در شهر اسلام‌آباد گفتند که پاکستان به پشتیبانی قوی خود از مردم کشمیر در مبارزه برای حق تعیین سرنوشت خود، مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل ادامه می‌دهند.

این درحالی است که مناقشه قدیمی کشمیر یک زخم کهنه در شبه قاره و عامل اصلی قهر در روابط همیشه پرتنش پاکستان و هند به شمار می‌رود.

انوار الحق کاکر نخست وزیر موقت پاکستان امروز طی سخنانی در مجلس کشمیر (تحت کنترل این کشور) در شهر مظفرآباد اعلام کرد که قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل مقرر کرده که تصمیم نهایی جامو و کشمیر مطابق با خواست مردم آن است و باید از طریق روش دموکراتیک یک همه پرسی آزاد و بی طرفانه تحت نظارت سازمان ملل به اجرا گذاشته شود.

چهاردهم مرداد ۱۳۹۸ دولت هند تصمیم به لغو وضعیت خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر گرفت. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود. اواخر سال گذشته میلادی دیوان عالی هند نیز طی حکمی تصمیم دولت این کشور برای لغو وضعیت خودمختاری کشمیر را تایید کرد.

راهپیمایی‌های مردم پاکستان در حمایت از مسلمانان کشمیر + فیلم

از زمان استقلال پاکستان در ۲۲ مرداد ۱۳۲۶ شمسی (۱۴ اگوست ۱۹۴۷) تاکنون، الحاق منطقه مسلمان‌نشین کشمیر به پاکستان یا هند به مساله‌ای تبدیل شد که یکی از اصلی‌ترین مناقشات میان هند و پاکستان محسوب می‌شود. دولت اسلام‌آباد ضمن اعلام آمادگی برای انجام مذاکره با هند برای حل اختلافات میان دو کشور همسایه، در عین حال تاکید دارد که هرگونه مذاکره، منهای موضوع کشمیر را به رسمیت نخواهد شناخت و موضوع کشمیر حتما باید جزو اصلی‌ترین محورهای مذاکره میان دو کشور باشد، اما دهلی این موضع همسایه خود را بی اساس می‌داند و از پاکستان می‌خواهد که در مسائل داخلی هند دخالت نکند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha