فارس میزبان نمایشگاه گردشگری پارس

شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس اعلام کرد: سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ دی‌ماه جاری در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد ثابت اقلیدی شامگاه دوشنبه در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در شیراز اظهار کرد: سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ دی‌ماه جاری در شیراز برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: فارس برخوردارتربن استان در زیرساخت‌های نمایشگاهی است؛ بسیاری از استان‌ها و مناطق آزاد این استعداد را ندارند.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه بسیار فاخر است و ما باید از فرصت برگزاری آن استفاده کنیم و توانمندی‌های استان فارس را از جز به کل معرفی کنیم.

ثابت اقلیدی ابراز کرد: امیدواریم شاهد حضور پرشور مردم از این نمایشگاه که توانمندی‌های استان را به منصه ظهور می‌رساند باشیم.

او با بیان اینکه استان فارس به طور متوسط ۳۷ درصد از جاذبه‌های تاریخی فرهنگی و طبیعی سلامت کشور را داراست، گفت: متاسفانه آن‌طور که باید و شاید به موضوعاتی که می‌تواند محرک تقاضا در عرصه گردشگری باشد و این تحریک تقاضا منجر به توسعه گردشگری و در نهایت پویایی اقتصاد گردشگری شود، پرداخته نمی‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس یکی از مهمترین برنامه‌های این اداره‌کل در آینده را تقویت گردشگری زیارت دانست و افزود: به طور متوسط افزون بر ۸۲ درصد از میزان گردشگران ورودی کشورهای مختلف دنیا مربوط به کشورهای همسایه است و کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی که معتقد است بیشترین میزان ورودی گردشگری ایران از کشور عراق است، گفت: اولویت اول عراقی‌ها در بحث گردشگری معطوف به گردشگری زیارت است؛ آنها برای زیارت مقصد اول را مشهد قرار می‌دهند و یکی از خاستگاه‌های مردم عراق که در آن شهر زندگی هم می‌کنند، شهر قم است.

ثابت‌اقلیدی اضافه کرد: هدف ما این است که بین مشهد، قم و شیراز به عنوان پایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) یک ارتباط معنادار ایجاد شود؛ همچنین درصدد هستیم کارهای بازاریابی انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعتقاد به اینکه هر نوع گردشگری با هر میزان استعادت مالی، مخاطبان خاص خود را دارد، گفت: گردشگری زیارت توان ظرفیت مختلفی دارد و باید بتوانیم گردشگرانی که مخصوصا شیعه هستند را از کانال‌های مختلف به استان فارس هدایت کنیم و میزبان آن‌ها باشیم.

وی یکی از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی را در مسیر گردشگری قرار دادن محور ساسانی قلمداد کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا بازار دفاتر خدمات گردشگری و اقتصاد گردشگری رشد یابد؛ اقتصاد گردشگری زمانی ارزش عمیق خود را دارد که اقامت حادث شود.

ثابت‌اقلیدی گفت: باید این امکان مهیا شود که با بهره‌گیری از جاذبه‌های استان، اماکن گردشگری، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها به نیاز گردشگر پاسخ داده شود؛ بدون شک رفع نیاز گردشگر منجر به اقامت و رشد اقتصاد می‌شود.

فارس میزبان نمایشگاه گردشگری پارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس بر دقت و سرعت در مرمت مراکز تاریخی استان تأکید کرد و گفت: باید متناسب با بازار هدف، کارهای مارکتینگ انجام شود؛ بدین معنا که باید بدانیم در این استان چه محصولاتی برای پاسخگویی به گردشگران داخلی و چه محصولاتی برای گردشگران خارجی وجود دارد و در نهایت با کمترین هزینه به ارتقای جایگاه ایران و استان فارس در حوزه گردشگری کمک کنیم.

وی با بیان اینکه حکمرانی در حوزه سه گانه باید حکمرانی با بیس مردمی باشد، گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا در استان‌های که بازار هدف هستند هفته‌های فرهنگی فارس و شیراز را برگزار کنیم؛ البته همان‌گونه که گفته شد به دنبال اجرایی شدن این رویکرد هم در داخل کشور و هم خارج از کشور هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی با بیان اینکه شناسایی، ثبت و شناسنامه‌دار کردن آثار ملموس و ناملموس در دستورکار است، افزود: درصدد هستیم تا مناسب با موقعیت جغرافیایی، توان و استعداد هر منطقه رویداد مربوط به آن منطقه را برگزار کنیم.

ضرورت تشکیل کمیسیون گردشگری در ادارات

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس هم با بیان اینکه گردشگری نقش پررنگی در ایجاد اشتغال دارد، اظهار کرد: هرچند نیاز است ادارات دولتی و نهادهای بخش خصوصی کمیسیون گردشگری داشته باشند اما این کمیسیون بایستی با نظر تخصصی متولی اداره شود.

محمود فخری با اعتقاد به اینکه کارهای میراث فرهنگی باید به صورت تخصصی پیش رود، افزود: بخش خصوصی سرمایه‌گذار، متخصص و دلسوز صنعت گردشگری است و میراث فرهنگی فارس همیشه در کنار بخش خصوصی است تا بتواند موضوعات بسیار خوبی را در عرصه گردشگری پیگیری کند.

وی به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس در شیراز اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۰ غرفه دفاتر خدمات مسافرتی در این نمایشکاه حضور دارند و بیش از ۳۰ درصد از ظرفیت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور مربوط به استان فارس است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس گفت: اگر از همین ۳۰ درصد، چرخ چند درصد جزئی از صنعت گردشگری به حرکت درآید، قطعا مشکل اشتغال در استان حل خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha