چین در ساخت خودروهای الکتریکی از آمریکا پیشی می‌گیرد

تهران– ایرنا – شرکت چینی «بی‌وای‌دی» (BYD) یک قدم دیگر به برتری بر شرکت آمریکایی تسلای ایلان ماسک به عنوان پرفروش‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان نزدیک‌تر شده است.

به گزارش سه‌شنبه ایرنا از تارنمای انگلیسی بی بی سی، این شرکت دیروز اعلام کرد که در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ رکورد فروش ۵۲۶ هزار تماما الکتریکی را به ثبت رسانده است. افزایش بیش از ۷۰ درصدی فروش بی وای دی در ماه آذر عامل اصلی این جهش برآورد می‌شود.

شرکت آمریکایی تسلا قرار است آخرین آمار تولید و تحویل سه ماهه خود را بعد از بازگشایی وال استریت پس از تعطیلات سال نو، امروز منتشر کند.

واحد BYD مستقر در شنژن چین اعلام کرد در تمام سال، بیش از ۳ میلیون وسیله نقلیه به اصطلاح انرژی نو (NEV) فروخته است که شامل خودروهای تمام برقی و هیبریدی می‌شود.

به گفته این شرکت، تقریباً ۱.۶ میلیون از کل فروش خودروهای فقط باتری‌دار بوده است.

تحلیلگران صنعت پیش بینی کرده‌اند که تسلا در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ حدود ۴۸۳ هزار خودروی الکتریکی و در کل سال ۱.۸۲ میلیون دستگاه خودرو فروخته است.

ژانویه گذشته، ماسک مدعی شد تسلا پتانسیل دستیابی به ۲ میلیون تحویل در سال ۲۰۲۳ را دارد، اما از آن زمان هشدار داده بود که هزینه‌های بالا بر شرکتش فشار وارد می‌کند.

وانگ چوانفو، مدیر اجرایی BYD، این شرکت را به همراه پسر عموی خود در سال ۱۹۹۵ در شنژن تأسیس کرد.

این شرکت به‌عنوان تولیدکننده باتری‌های قابل شارژ - که در گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و سایر لوازم الکترونیکی استفاده می‌شود - که با واردات گران‌تر ژاپنی رقابت می‌کرد، شهرت کسب کرد.

بی وای دی فروش سهام خود را در بازار سهام در سال ۲۰۰۲ آغاز کرد و با خرید یک شرکت خودروسازی دولتی به نام Qinchuan وارد حوزه خودرو شد.

از سال ۲۰۰۸، وارن بافت، سرمایه گذار کهنه کار آمریکایی نیز به عنوان سهامدار به این شرکت چینی اضافه شده است.

تحلیلگران می گویند بی وای دی رشد خود را مدیون تجارت اصلی خود باتری ها است. باتری یکی از گران ترین قطعات یک EV یا همان خودروی الکتریکی است و ساخت آنها در چین باعث صرفه جویی زیادی در هزینه های بی وای دی می شود. بسیاری از رقبای بی وای دی برای باتری به سازندگان دیگر متکی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha