هشت هزار نفری که از بیماری خود مطلع نبودند

یاسوج-ایرنا-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به آغاز پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا پایان دی گفت: در این پویش بیش از هشت هزار افراد جدید مبتلا به فشار خون و دیابت در استان شناسایی شدکه قبل از این پویش یا از بیماری خود اطلاعی نداشتند یا تحت پوشش و مراقبت پزشک و مراقبین سلامت قرار نگرفته بودند.

"محمد ملک زاده" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با آغاز این پویش کشوری تاکنون پنج هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به فشار خون و سه هزار و ۲۴۱ بیمار جدید مبتلا به دیابت با اجرای این پویش ملی شناسایی شدند.

ملک زاده ادامه داد: در این پویش تا امروز شهرستانهای "چرام" و "دنا" جز برترین شهرستان ها از نظر درصد غربالگری و شهرستان های "لنده" و "بویراحمد" پایین ترین شهرستان ها بودند که نیازمند مشارکت بیشتر مردم در این پویش ملی است و از مردم تقاضا داریم در این مدت باقی مانده تا ۳۰ دی ماه به نزدیکترین پایگاه، خانه بهداشت یا مرکز بهداشت محل سکونت خود مراجعه نمایند.

وی یادآور شد: پویش ملی بیماری دیابت و فشار خون تا ۳۰ دی ماه ادامه دارد و افراد بالای ۱۸ سال در تمام نقاط استان برای اندازه گیری قند خون و فشار خون خود به خانه‌ها و مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: جامعه هدف این پویش کلیه افراد ۱۸ سال به بالا و مادران باردار که حدود ۵۵۹ هزار و ۷۰۰ نفر نفر در استان باید غربال گری شوند و تاکنون ۴۴۹ هزار و ۳۸۹ نفر در این طرح شرکت کردند.

ملک زاده با اشاره به اهمیت این پویش گفت: ۴۰ درصد از افراد جامعه از بیماری فشارخون و دیابت خود اطلاعی ندارند و این پویش سراسری "سلامت" فرصتی برای حفظ سلامتی افراد جامعه است که با آگاهی از وضعیت سلامتی جسمی خود اقدام های لازم برای پیشگیری و درمان را دنبال کنند.

وی،دیابت و فشار خون را بیماری خاموش دانست و یادآور شد: تعدادی زیادی از افراد جامعه از این بیماری خود بی خبر هستند اگرچه در کل کشور هفت میلیون بیماری دیابتی داریم و فقط ۲ میلیون از آنها پرونده پزشکی دارند اما در استان از هر ۱۰ نفر بزرگسال یک نفر دیابتی و از هر سه نفر یک نفر فشارخون بالا دارند.

پیش تر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هشدار داد: ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می میرند و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند و ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد.

پیش تر معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به آمار ۱۴۰ نفر بیماری مبتلا به فشار خود در استان در گفت و گو با ایرنا گفت: حدود ۷۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا در سطح استان شناسایی شده و پیش بینی می شود که به همین تعداد نیز بیمار ناشناخته وجود داردکه مطمئن ترین راه تشخیص این نوع بیماری اندازه گیری فشارخون دانست.

"سید علی موسوی رجا" در پاسخ به عامل خاص تشدید کننده این بیماری در استان، گفت: مصرف بیش از مقدار توصیه شده نمک(معمول روزی ۵گرم) مخصوصا در نان‌های محلی و کباب زغالی، دسترسی پایین مخصوصا بانوان به فضای مناسب و رایگان برای انجام فعالیت بدنی در تشدید و افزایش آن اثر دارد.

پرفشاری خون و دیابت مطابق با آمار وزارت بهداشت کشور جزو رتبه‌های بالایی بیماری ها هستند و این بیماری های پنهان سلامتی افراد را تهدید می کندکه شناسایی به موقع و درمان آنها ضرورت دارد بنابراین پویش سلامت که به صورت رایگان و در کمترین زمان خدمات لازم را به شهروندان ارایه می کند، فرصت مناسبی برای آگاهی از وضعیت سلامتی و حتی درمان و پیشگیری از بیماری افراد خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha