تلاش سئول برای افزایش روابط با آمریکا و ژاپن در سالی که گذشت

تهران– ایرنا– بر اساس سند دیپلماتیک سالانه سئول که امروز چهارشنبه منتشر شد، کره جنوبی دیپلماسی خود در قبال روابط با آمریکا و ژاپن در سال ۲۰۲۲ را برای سال ۲۰۲۳ نیز تشدید کرد تا روابط با واشنگتن را به «بالاترین سطح» ارتقا دهد و روابط با توگیو را در بحبوحه تهدیدات هسته‌ای فزاینده کره شمالی بهبود بخشد.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، وزارت امور خارجه کره جنوبی همچنین برای سومین سال متوالی در آخرین سند از اطلاعات دیپلماتیک خود موسوم به سپیدنامه (white paper)، ژاپن را «نزدیک ترین همسایه» خود توصیف و عبارت «شریک و همکار» را برای اشاره به توکیو اضافه کرد.

پارک جین وزیر امور خارجه کره جنوبی در مقدمه این گزارش نوشت: دولت یون سوک یول از زمان روی کار آمدن خود در جهت بهبود روابط کره جنوبی و آمریکا تا بالاترین سطح و ایجاد شرایط برای احیای روابط کره جنوبی و ژاپن با بازگرداندن اعتماد از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

پارک همچنین بر استراتژی هند و اقیانوس آرام سئول تاکید کرد و آن را اولین راهبرد جامع منطقه‌ای کره با هدف گسترش دامنه دیپلماتیک و تقویت همبستگی با کشورهای دارای ارزش‌های مشترک خواند.

در مورد کره شمالی نیز، این وزارتخانه مدعی شد به دنبال آن است که پیونگ یانگ را به مسیر خلع سلاح هسته‌ای بکشاند؛ زیرا این کشور به تهدیدات هسته‌ای و موشکی خود در سطحی بی سابقه ادامه می‌دهد.

تلاشی سئول برای افزایش روابط با آمریکا و ژاپن در سالی که گذشت



در این بیانیه آمده است: «سال ۲۰۲۲ سال همکاری سه جانبه بین کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن بود که برای پاسخ به تهدیدات هسته ای و موشکی رو به افزایش شمال تقویت شد.»

یون دو نشست سه جانبه را با رهبران آمریکا و ژاپن طی تنها شش ماه پس از آغاز به کار خود در ماه اردیبهشت برگزار کرد.

دولت کره جنوبی همچنین تلاش هایی را برای بهبود روابط دوجانبه با توکیو انجام داد. پس از آن که دادگاه عالی کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ به شرکت های ژاپنی دستور داده بود غرامت قربانیان کره‌ای کار اجباری در دوران استعمار ۱۹۱۰-۱۹۴۵ ژاپن بر شبه جزیره کره را جبران کنند، روابط دو کشور همسایه تیره شده بود.

در این بیانیه آمده است: «کره جنوبی و ژاپن نزدیک‌ترین همسایگان و شرکای مشترکی هستند که ارزش‌های جهانی مانند آزادی، حقوق بشر و حاکمیت قانون مشترک دارند و به دنبال منافع مشترک در امنیت، اقتصاد و برنامه‌های جهانی هستند.»

سند دیپلماتیک سالانه کره جنوبی همچنین چین را به عنوان همسایه و بزرگترین شریک تجاری کره جنوبی و همچنین «شریک همکاری‌های بزرگ» در رسیدگی به موضوع هسته‌ای کره شمالی عنوان کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha