امام جمعه: همه دستگاه‌های دزفول به مسوولیت خود برای جوانی جمعیت عمل کنند

دزفول - ایرنا - امام جمعه دزفول گفت: مهمترین دغدغه و چالش کشور مساله جوانی جمعیت است و همه دستگاه‌های دزفول باید به وظیفه و تکلیف قانونی خود برای جوان سازی جمعیت و ترغیب جوانان به افزایش فرزندآوری عمل کنند.

به گزارش ایرنا، ‌ حجت الاسلام و المسلمین مسعود بهرامپور روز چهارشنبه در یکصد و پنجاهمین نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول در دفتر امام جمعه این شهرستان، با تاکید بر اینکه جمعیت جوان یکی از ارکان اقتدار کشور است بیان کرد: جوانی جمعیت نیاز به کار جمعی منسجم دارد و در این مسیر مسوولیت دستگاه های فرهنگی سنگین است.

وی ادامه داد: برخی زوج‌های جوانان انگیزه‌ای برای فرزندآوری ندارند که گسترش این نگرش نادرست، کشور را در آینده با چالش جمعیتی مواجه می‌کند.

وی با انتقاد از تاخیر ۱۰ ساله در تدوین قانون جوانی جمعیت افزود: عمل نکردن دستگاه‌ها به الزام‌های خود در قانون جوانی جمعیت نشان از نداشتن دغدغه و بی مسوولیتی آنها برای جوان سازی جمعیت است.

کشور با سقوط آزاد جمعیتی مواجه است

امام جمعه دزفول جمعیت را مساله‌ای واقعی و مهم در کشور دانست و افزود: متاسفانه نرخ جمعیت کشور از ۶.۴ در چهار دهه گذشته به ۱.۶ رسیده است که این یک سقوط آزاد جمعیتی است.

حجت الاسلام بهرامپور اظهار کرد: کار فرهنگی منسجمی برای تغییر نگرش جامعه و جوانان برای افزایش گرایش به فرزندآوری نیاز است.

وی گفت: قانون جوانی جمعیت زمانی موثر است که همه دستگاه‌ها، ‌انجمن‌های مردم نهاد و قشرهای مردم به مسوولیت خود در قبال جوان سازی جمعیت و افزایش فرزندآوری عمل کنند.

امام جمعه دزفول با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های شهرستان برای جوانی جمعیت باید پای کار بیایند افزود: قرارگاه جوانی جمعیت دزفول به طور مستمر باید تشکیل شود و اجرای قانون جمعیت در دزفول را به طور دقیق رصد کند.

ارتقای معنویت در دزفول مورد تاکید است

امام جمعه دزفول ارتقای معنویت در جامعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: برنامه‌های معنوی مساجد باید تقویت شود چرا که گسترش معنویت جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را می‌گیرد.

حجت الاسلام بهرامپور افزود: دزفول دارای ظرفیت‌ها فرهنگی مهمی از جمله مساجد و جلسات قرآن است که این ظرفیت‌ها باید به طور فعالانه برای افزایش نشاط معنوی مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام بهرامپور تاکید کرد: اقبال جوانان به مراسم اعتکاف مسوولیت دستگاه‌ها برای کار فرهنگی منسجم و بهره گیری از این مراسم معنوی را افزایش داده است.

زمین به خانواده‌های بیش از سه فرزند دزفول اهدا می‌شود

معاونت امور سیاسی فرمانداری ویژه دزفول نیز در این نشست گفت: اهدای زمین رایگان به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند الزام قانون جوانی جمعیت است که اجرای این تکلیف در دزفول به طور جدی دنبال می‌شود.

علی قلطاع ساز افزود: محل واگذاری زمین به خانواده‌های سه فرزند تعیین و تایید شده است و با تکمیل فرایند قانونی، اهدای زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند در دزفول تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در فرمانداری ویژه دزفول ادامه داد: این قرارگاه فعالیت تمام دستگاه های شهرستان پیرامون عمل به تکالیف قانونی خود در قانون جوانی جمعیت را مورد رصد و ارزیابی قرار می دهد و برای گره گشایی از مسایل تصمیم گیری می کند.

ایران در لبه چاله جمعیتی قرار دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست اهتمام شورای فرهنگ عمومی دزفول به موضوع سلامت و بهداشت را قابل تقدیر دانست و گفت: کار فرهنگ می‌تواند کمک کار توسعه سلامت در جامعه باشد و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این زمینه راهگشاست.

مهشید عصار با بیان اینکه تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت نیاز به فرهنگسازی دارد گفت: جوانسازی جمعیت نیاز به کار هماهنگ میان بخشی دارد و همه در این زمینه وظیفه دارند.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی وارد چاله جمعیتی شده‌اند که این موجب شده تا برای به حرکت در آوردن چرخ‌های اقتصادی خود راهی جز ورود مهاجران نداشته باشند و تهدید جدی این است که ایران نیز در لبه این چاله جمعیتی قرار دارد.

عصار ادامه داد: سیاست‌های کلی جمعیت کشور در سال ۱۳۹۰ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد ولی ناهماهنگی در کل کشور موجب شد تا این سیاست‌ها ابلاغی، اجرایی نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: آذرماه سال گذشته قانون جوانی جمعیت در کشور ابلاغ و نقش تمام دستگاه‌ها در آن به روشنی تعیین شده است.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه‌هایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها گفت: این قرارگاه‌ها وظیفه دارند عملکرد دستگاه‌ها در اجرای الزامات قانون جوانی جمعیت را ارزیابی کنند و برای رفع نواقص تصمیم گیری کنند.

آموزش جوانی جمعیت به تمام زوج‌های جوان دزفول داده می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در بخش دیگری از سخنان خود افزود : دانشگاه علوم پزشکی دزفول در میان دانشگاه‌های تیپ ۳، رتبه اول کشور را داراست.

وی با بیان اینکه زوج‌های داری تک فرزند در دزفول مشاوره قرار می‌گیرند گفت: آموزش‌های عمومی جوانی جمعیت به تمام زوج‌های جوان دزفول قبل از ثبت عقدنامه ارایه می‌شود و مشاوره‌های پیشگیری از سقط در مادران مُرده زا به طور جدی در دستور کار است.

وی فرهنگ سازی را خلاء کنونی اجرایی کردن قانون جوانی جمعیت دانست و افزود: تمام دستگاه‌های فرهنگی از جمله شورای فرهنگی عمومی، حوزه علمیه و آموزش و پرورش پیرامون جوانی جمعیت ماموریت و مسوولیت دارند.

ریشه اصلی ازدواج نکردن بخش زیادی از جوانان نه مشکلات اقتصادی بلکه مسایل فرهنگی است

عصار در ادامه با بیان اینکه اهداف جوانی جمعیت با نصیحت محقق نمی‌شود گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ریشه اصلی ازدواج نکردن بخش زیادی از جوانان نه مشکلات اقتصادی بلکه مسایل فرهنگی و گرایش به تجمل گرایی در میان نسل جوان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: قناعت و ساده زیستی ارزش‌های اخلاقی نسل‌های گذشته بود که امروز این ارزش‌ها باید دوباره در میان نسل جوان ترویج شود.

وی ادامه داد: ترغیب جوانان به ازدواج با پرداخت تسهیلات بانکی ممکن نیست بلکه نیاز به کار فرهنگی دارد.

عصار با تاکید بر اینکه در میان خانواده‌های متمول فرزندآوری کاهش بسیار چشمگیری داشته است افزود: بسیاری از خانواده‌ها که اقدام به فرزندآوری نمی‌کنند دارای مشکل اقتصادی نیستند که کار فرهنگی برای تغییر چنین نگرشی بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: تبلیغات محیطی، ‌ترویج فرهنگ قناعت و ساده زیستی، افزایش سواد سلامت و اجرای برنامه‌های فرهنگی از جمله اقداماتی است که دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند با اجرای آن در گسترش فرهنگ جوانی جمعیت کمک کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: خوزستان یکی از چهار استان با بالاترین آمار مرگ نوزادان است ولی با اقدام‌های انجام شده دانشگاه علوم پزشکی دزفول این آمار در این شهرستان از شاخص‌های هدف گذاری شده کشوری نیز بهتر است.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی دزفول در میان ۶۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور دارای رتبه سوم کشوری در ارایه خدمات به میانسال، رتبه ۹ کشور در ارایه خدمات بهداشتی به سالمندان است.

قانون جوانی جمعیت به سرنوشت قانون حجاب و عفاف گرفتار نشود

فرماده ناحیه مقاومت بسیج دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت در حال مبتلا شدن به سرنوشت قانون عفاف و حجاب است گفت: دانشگاه علوم پزشکی دزفول در اجرای قانون جوانی جمعیت در این شهرستان تنها گذاشته شده است.

سرهنگ پاسدار بهروز حکمت پور افزود: دستگاه‌های دولتی و اجرایی دزفول با وجود تصریح قانون در داشتن مسوولیت در اجرای قانون جوانی جمعیت، به این الزام قانونی عمل نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه دستگاه‌های دزفول تنها به حضور در نشست‌های جوانی جمعیت اکتفا کرده‌اند و به اجرای تکالیف قانونی خود بی توجه هستند.

سرهنگ حکمت پور با اعلام آمادگی سپاه دزفول برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: بسیج و سپاه برای گسترش سواد بهداشت و درمان و ارتقای بهداشت عمومی در محلات و مساجد کمک کار دانشگاه علوم پزشکی است.

شهردار: تخفیف‌های ویژه‌ای به خانواده سه فرزند در دزفول داده می‌شود

شهرداری دزفول نیز در این نشست گفت: کنترل جمعیت در چند دهه گذشته با اجرای حجم زیادی از اقدام‌های فرهنگی همراه بود و موفقیت در جوانی جمعیت نیز نیاز به همان کار فرهنگی قوی دارد.

محمد عتاب اهوازی با بیان اینکه شهرداری در جوانی جمعیت دارای مسوولیت اجتماعی است گفت: تخفیف ویژه عوارض نوسازی، خدمات و صدور پروانه ساختمانی برای خانواده‌های دارای فرزند سوم و بیشتر در بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری دزفول در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن کارکنان شهرداری دزفول با اولویت خانواده‌های بیش از ۳ فرزند در دست اقدام است تصریح کرد: ساخت ۳۰ مکان ویژه بازی کودک در بوستان‌های دزفول آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، هشدارها و زنگ خطرهای مرتبط با کاهش نرخ رشد جمعیت کشور بارها از سوی کارشناسان مرتبط عنوان شده‌اند؛ زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده و به گفته جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد.

این در حالی است که گفته می‌شود، ایران وارد مرحله نخست سالخوردگی جمعیت شده و موالید نیز مانند کشورهای دیگر کاهش یافته‌اند؛ این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا مسوولان سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت اتخاذ کنند.

صاحب نظران جمعیتی کشور معتقدند که زمان عملیاتی کردن تجدیدنظر سیاست‌های جمعیتی فرا رسیده و راهکارهای متعددی نیز ارائه داده‌اند، یکی از نخستین و مهمترین گام‌هایی که دولت و برنامه ریزان برای اجرای سیاست‌های افزایش میزان باروری باید مورد توجه قرار دهند، توافق بین مسوولان، برنامه ریزان و رسانه‌ها است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha