موفقیت طرح جوانی جمعیت در دزفول نیاز به همکاری دستگاه‌ها دارد

دزفول – ایرنا – مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: اجرای موفق سیاست‌های ابلاغی قانون جوانی جمعیت در شهرستان دزفول نیاز به همکاری مشترک همه دستگاه‌ها، فرهنگ سازی رسانه ای و همراهی مردم دارد.

به گزارش ایرنا، فریدون جعفریان روز سه شنبه در نشست کمیته رسانه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سالن اجلاس ستاد مرکزی این دانشگاه با تاکید بر ضرورت اجرای مصوبه‌های ستاد جوانی جمعیت توسط همه دستگاه‌های متولی این شهرستان افزود: مشارکت مردمی، ‌هماهنگی بین بخشی، ‌عدالت اجتماعی و فناوری‌های مناسب چهار رکن تحقق اهداف جوانی جمعیت است.

وی فرهنگ سازی را کاری مستمر دانست و ادامه داد: بهترین شیوه نامه‌ها اگر مورد اقبال و حمایت مردم قرار نگیرند، تاثیرگذار نخواهند بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تاکید بر اینکه تامین بهداشت عمومی فرآیندی بین بخشی و نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها است، گفت: همه دستگاه‌ها ذیل قانون جوانی جمعیت مسوولیت دارند که باید به مسوولیت خود عمل کنند.

جعفریان تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت و قالب‌های جدید هنری از جمله شعر، مداحی و مستندهای کوتاه و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای قشرهای مختلف از موضوعاتی است که در دستور کار کمیته رسانه جوانی جمعیت دزفول قرار دارد.

وی مشارکت رسانه‌ها در تولید و انتشار محتوا پیرامون جوانی جمعیت را ضروری دانست و افزود: همه قشرهای جامعه به ویژه گروه‌های مرجع فکری در جامعه باید به وظیفه خود در قبال ترویج فرهنگ جوانی جمعیت و فرزندآوری عمل کنند.

به گزارش ایرنا، برگزاری کارگاه‌های آموزشی جوانی جمعیت برای مبلغان خانم حوزه علمیه، توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد در راستای تحقق سیاست‌های جوانی جمعیت، افزایش تبلیغات محیطی و بهره گیری از ظرفیت شاعران و مداح از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

هشدارها و زنگ خطرهای مرتبط با کاهش نرخ رشد جمعیت کشور بارها از سوی کارشناسان مرتبط عنوان شده‌اند؛ زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده و به گفته جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد.

این در حالی است که گفته می‌شود، ایران وارد مرحله نخست سالخوردگی جمعیت شده و موالید نیز مانند کشورهای دیگر کاهش یافته‌اند؛ این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا مسوولان سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت اتخاذ کنند.

صاحب نظران جمعیتی کشور معتقدند که زمان عملیاتی کردن تجدیدنظر سیاست‌های جمعیتی فرا رسیده و راهکارهای متعددی نیز ارائه داده‌اند، یکی از نخستین و مهمترین گام‌هایی که دولت و برنامه ریزان برای اجرای سیاست‌های افزایش میزان باروری باید مورد توجه قرار دهند، توافق بین مسوولان، برنامه ریزان و رسانه‌ها است.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی دزفول نرخ باروری در دزفول به ۱.۸ رسیده است حال آنکه طبق استاندارد باید این نرخ در این شهرستان ۲ باشد ضمن اینکه به منظور جلوگیری از پیری جمعیت باید تا هفت سال آینده این نرخ ارتقا یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha