۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85344987
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تایید صلاحیت‌های خراسان‌شمالی و تب داغ تصاحب صندلی بهارستان

۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵
کد خبر: 85344987
سعید وحیدی
تایید صلاحیت‌های خراسان‌شمالی و تب داغ تصاحب صندلی بهارستان

بجنورد- ایرنا- صلاحیت ۸۵ نفر از ۱۹۲ داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه بجنورد، شیروان و اسفراین در هیات نظارت بر انتخابات خراسان شمالی تایید شدند تا تکلیف رقبا برای تصاحب صندلی سبز بهارستان در این خطه از شمال شرق کشور تا حدود زیادی مشخص شود.

به گزارش ایرنا، گرچه داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشده از ۱۷ دی ماه به مدت سه روز فرصت دارند تا اعتراض خود را در سامانه اعلامی شورای نگهبان ثبت کنند اما روز گذشته با مشخص شدن نتایج تایید صلاحیت ها در هیات های نظارت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد دور جدیدی شد.

خراسان شمالی بدون احتساب شهرستان فاروج در این استان که با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارد، دارای چهار کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم، حوزه انتخابیه شیروان و حوزه انتخابیه اسفراین و بام و صفی آباد است.

۲۱۵ داوطلب ثبت نام خود را در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از خراسان شمالی قطعی کرده بودند که از این تعداد؛ ۱۴۰ نفر در رقابت ها باقی ماندند که در این میان پس از بررسی شرایط مقدماتی داوطلب ها در هیات های اجرایی در نهایت صلاحیت ۱۹۲ نفر برای تصاحب کرسی سه حوزه انتخابیه استان تایید شد.

تایید صلاحیت ۴۴ درصد از داوطلبان

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان شمالی در این باره می گوید: ۱۹۲ نفر برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۸۵ نفر تایید صلاحیت شدند.

عابدین عابدی مقدم می افزاید: از این تعداد؛ ۵۴ داوطلب در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم، ۱۴ داوطلب در حوزه انتخابیه شیروان و ۱۷ داوطلب در حوزه انتخابیه اسفراین و بام و صفی آباد تایید صلاحیت شدند.

وی ادامه داد: صلاحیت ۸۲ نفر از داوطلبان تایید نشد و ۹ نفر نیز عدم احراز صلاحیت شدند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان شمالی می گوید: ۱۶ نفر از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان نیز شرایط ثبت نام نداشتند.

عابدی مقدم یادآور می شود: آن دسته از داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشده از ۱۷ دی ماه به مدت سه روز فرصت دارند تا اعتراض خود را در سامانه اعلامی شورای نگهبان ثبت کنند.

حوزه انتخابیه بجنورد

فرماندار بجنورد در این باره می گوید: اسامی ۱۳۸ نفر برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم نهایی شده بود که صلاحیت ۵۴ نفر توسط هیات نظارت بر انتخابات خراسان شمالی تایید شد.

محمدباقر باقر پور می افزاید: صلاحیت ۴۸ نفر تایید نشد و پنج نفر عدم احراز صلاحیت شدند.

وی ادامه می دهد: ۱۳ نفر از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه نیز شرایط ثبت نام نداشتند.

باقرپور یادآور می شود: ۱۸ نفر از داوطلبان این حوزه انتخابیه نیز انصراف دادند.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، شهرستان بجنورد به عنوان مرکز استان ۳۲۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳۰ هزار آن در شهر بجنورد ساکن هستند.

حوزه انتخابیه شیروان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شیروان نیز می گوید: ۴۴ نفر از حوزه انتخابیه شیروان برای این دوره از انتخابات مجلس نام نویسی کرده بودند که از این تعداد صلاحیت ۱۴ نفر در هیات نظارت انتخابات خراسان شمالی تایید شد.

محمد امیدوار می افزاید: از این تعداد صلاحیت ۲۳ نفر در هیات نظارت بر انتخابات استان تایید نشد و ۲ نفر نیز عدم احراز صلاحیت شدند.

وی ادامه می دهد: همچنین سه نفر شرایط ثبت نام نداشتند و ۲ نفر از داوطلبان نیز پس از عدم احراز در مرحله تایید هیات اجرایی پیگیری های لازم را انجام ندادند.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

حوزه انتخابیه اسفراین و بام و صفی‌آباد

فرماندار اسفراین نیز در این باره می گوید: بر اساس اعلام هیات نظارت بر انتخابات خراسان شمالی از ۳۰ نفر داوطلب، صلاحیت ۱۷ نفر تایید شدند.

مسلم نوری می افزاید: صلاحیت ۱۳ نفر از داوطلبان حوزه انتخابیه اسفراین و بام و صفی آباد نیز عدم تایید و عدم احراز صلاحیت اعلام شد.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه امسال برگزار می شود.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha