۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۲۳
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85345270
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

نمایش «سکو» بازنمایی تاثیر هنر بر جامعه و خردِ انسان است

اصفهان - ایرنا - «سکو بازنمایی قدرت هنر در نجات از مخمصه ها و گرفتاری های‌ست که بشر به آن مبتلاست» این روایتِ کارگردان و نویسنده تئاتر سکو است که این روزها در تالار اصلی مجموعه فرهنگی فرشچیان اصفهان روی صحنه رفته است.

نمایش سکو در لایه‌های پنهانی که دارد کوشیده تا جایگاه هنر و تاثیر آن بر جامعه، تفکر و خردِ انسان را به تصویر بکشد. این نمایش در سبک و سیاق تئاتر ابزورد (تئاتر معناباخته) قرار دارد و داستانِ آن روایتِ بازسازی یک مجسمه است که در حین ربوده شدن، شکسته شده و قرار است به زودی رونمایی شود. چالش اما از همین جا برای ربایندگانی که این مجسمه را هرگز ندیده اند، شروع می شود و هرکدام از ظن و گمان خود برای خلاص شدن از مخمصه ای که در آن گرفتار شده اند، دست به بازسازی مجسمه پازلی می‌زنند.

ژانر این اثر نمایشی اجتماعی و مصطفی شیرخانی نمایش نامه آن را نوشته و کارگردانی کرده است و در آن جهانگیر نکویی، قدرت الله شفیعی، احمد خوانساری، رامین ربیعی، مسعود درویش محمدی، امین طاهری و رضا محمدیان به نقش آفرینی پرداخته اند.

به گفته کارگردانِ نمایش «سکو»، تمام تلاشم این بوده است که تاثیر هنر بر جامعه، اندیشه، تفکر و خردِ انسان را به صحنه ببرم.

مصطفی شیرخانی در گفت وگو با ایرنا افزود: هنر نقطه قوت بشریت و روزنه ای برای نجات از بسیاری از گرفتاری ها و مخمصه‌هایی ست که به آن مبتلاست و قدرت نجات‌ دهندگی هنر آن چیزیست که در سکو به آن پرداخته ام.

وی افزود: سکو یک نمایش ابزورد است و در یک فضای رئال هم اجرا می‌شود. نگارش نمایشنامه آن اما نزدیک به ۵ سال زمان برده و ۲۱ بار بازنویسی شده است.

این کارگردان تئاتر گفت: این اثر با ۸ ماه تمرین یکی از سخت‌ترین کارهایی بود که روی صحنه برده ام چرا که بازی بازیگران باید با اکسسوار ( دکورهای صحنه‌آرایی) صحنه انجام می‌شد و تنظیم کردنِ آن، کار را سخت می کرد اما خوشبختانه اجرا شد و استقبال خوبی هم تا این لحظه از آن شده است.

شیرخانی با اشاره به داستان سکو که ماجرای مجسمه ای در پارکی ست که قرار است به زودی رونمایی شود، گفت: این مجسمه از زیرِ روکشی که دارد، برق می زند و از این رو عده ای درصدد ربودنِ شبانه آن برمی آیند اما مجسمه می شکند و از هم می پاشد.

وی افزود: ماجرا به شکلی پیش می رود که دزدان مجبور به بازسازی و برگردان آن بر سرجایش می شوند اما چون مجسمه روکش داشته کسی نمی دانسته که مجسمه چه شکلی بوده است و از همین جاست که چالش شروع می شود و به ایده پردازی برای بازسازی مجسمه می پردازند و هرکدام به نوعی خلاقانه، مجسمه را می چینند.

شیرخانی ادامه داد: در این میان نگهبان هم با آن ها همراه می شود و در مرحله سوم، نوازنده دوره گردی هم به آن ها می پیوندد و خود را محک می زند. اینبار مجسمه را به شکل یک هنرمند ویلون نواز می چینند اما در همه این بازسازی ها، روکش بر مجسمه به درستی قرار نمی گیرد و سرانجام تصمیم می گیرند که باید دست به دامن خالقِ اثر شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین هنر در برابر خورده‌ ایده‌هایی که در بازسازی مجسمه، اصلی نیستند، پیروز می شود و نهایتا دزدان با تمام تلاشی که برای بازآفرینی آن اثر داشتند تسلیم خالق اثر می شوند.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران نمایش سکو گفت: کارکترها می بایست دارای سن‌های متفاوتی باشند و به همین دلیل از بین بازیگرانی که در شهر اصفهان بودند کنکاش کردیم و بهترین‌ها را برای کاراکترها انتخاب کردیم.

وی افزود: کسانی چون احمد خوانساری، جهانگیر نکویی و قدرت الله شفیعی که از قدیمی‌های تئاتر اصفهان هستند در این اثر نقش آفرینی می کنند و البته سراغ جوان‌ترها و کسانی که تحصیل‌کرده رشته تئاتر بودند مثل رامین ربیعی، رضا محمدیان، امین طاهری و درویش محمدی هم رفتیم و کار را روی صحنه بردیم.

به گزارش ایرنا تئاتر سکو از ۱ تا ۲۳ دی ماه از ساعت ۱۹ در تالار اصلی مجموعه فرهنگی فرشچیان در حال اجراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha