۱۶ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۵۵
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85345961
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکمیل موزه بزرگ خراسان جنوبی نیاز به اعتبار ملی دارد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: تکمیل موزه بزرگ استان که امسال عملیات اجرایی آن بعد از ۱۷ سال آغاز شد نیاز به تامین اعتبار ملی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت شامگاه شنبه در جلسه ستاد توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی که با حضور وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، افزود: موزه بزرگ استان در بیرجند از مصوبات سفر دوم دولت است که ماه‌های اخیر کلنگ‌زنی شد و تاکنون به پیشرفت خوبی رسیده است.

وی با بیان اینکه تقریبا تمام استان‌های کشور موزه بزرگ دارند، اظهار کرد: خراسان جنوبی استانی نوپا و جوان است بنابراین تکمیل موزه نیاز به توجه و تخصیص اعتبار ویژه دارد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، برای خراسان جنوبی محورهای چندگانه‌ای به عنوان پیشران‌های اقتصادی استان تعریف کردیم که گردشگری و صنایع دستی یکی از این پیشران‌ها است.

وی با بیان اینکه از همان ابتدای دولت شاهد حرکات خوب، متنوع و کارهای تیمی در حوزه صنایع دستی و گردشگری استان بوده‌ایم، اظهار کرد: در مقایسه با گذشته استان دولت به این حوزه توجه ویژه‌ای کرده ولی با این وجود ما از ضعف حوزه زیرساختی گردشگری استان رنج می‌بریم.

قناعت با بیان اینکه در سفرهای خود به شهرستان‌ها مشکلات و چالش‌های حوزه میراث فرهنگی احصا و برای برخی پروژه‌ها اعتبار اختصاص یافته است، گفت: توسعه و تکمیل زیرساختهای گردشگری استان نیازمند توجه ویژه است و با جبران کمبودهای این بخش در سالهای آینده به سمت حوزه های نرم افزاری حرکت خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر ۹ اثر خراسان جنوبی در ۶ گروه ثبت جهانی شده است که نشان از اصالت و ریشه این استان دارد.

وی با اشاره به بنای تاریخی ارگ کلاه فرنگی بیرجند، یادآور شد: برای حفظ این بنا باید ساختمان فرمانداری به اداره کل میراث فرهنگی واگذار شود چراکه این اداره کل هنوز مستاجر است.

قناعت ادامه داد: این زیبنده استان فرهنگی و فرهیخته خراسان جنوبی نیست و تقاضا داریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای خرید و تملک ساختمان فرمانداری اقدام کند.

استاندار خراسان جنوبی همچنین خواستار انتقال دبیرخانه پایگاه آسبادهای کشور به خراسان جنوبی شد و گفت: این استان با دارا بودن بیش از ۳۰۰ آسباد، پایتخت آسبادهای ایران است که از این تعداد ۹۲ مورد قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارد.

وی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف واگذاری باغ و عمارت جهانی اکبریه و باغ رحیم‌آباد بیرجند گفت: بخشی از فضای باغ و عمارت رحیم‌آباد و باغ اکبریه تحت مدیریت میراث فرهنگی استان اما متعلق به بنیاد مستضعفان است که باید به این نهاد انتقال پیدا کند.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی همچنین خواستار تعیین تکلیف شهر قدیم قاین شد و ادامه داد: از آنجا که مردم در این بافت شهر مجاز به ساخت و ساز جدید نیستند شاهد اعتراض و گلایه شهروندان هستیم که این موضوع هم نیاز به رسیدگی دارد.

قناعت با بیان اینکه خوسف به عنوان شهر ملی ملّه‌بافی باید به شهر جهانی ملّه‌بافی تبدیل و ثبت شود، گفت: پرونده ثبت جهانی این شهر در حوزه مله‌بافی تهیه شده است و تحقق این مهم می‌تواند خراسان‌جنوبی را به عنوان استانی با اصالت در سطح جهانی معرفی کند.

رشد ۱۰ برابری اعتبارات نسبت به ۲ سال گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور با ۹ اثر ثبت جهانی ذیل ۶ گروه و هزار و ۳۷ اثر ثبت شده ذیل فهرست ملی کشور است.

تکمیل موزه بزرگ خراسان جنوبی نیاز به اعتبار ملی دارد

هادی شاهوردی افزود: خراسان جنوبی یکی از استان‌های پرظرفیت در حوزه ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی که از رشته‌های اشتغالزای استان است از وجود ۱۲۰ رشته فعال در این بخش خبر داد و گفت: صنایع دستی روستای جهانی خراشاد، توبافی خوسف و شهر گوهر سنگ‌ها، شهر ملی مله‌بافی خوسف از افتخارات استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان کرد: با درایت استاندار خراسان جنوبی، حوزه گردشگری به عنوان یکی از سه پیشران اقتصادی استانمورد توجه قرار گرفته و اعتبارات آن نسبت به دو سال گذشته ۱۰ برابر شده است.

وی بیان کرد: اغلب جاذبه‌های گردشگری استان در دل روستاها واقع شده که نشان می‌دهد می‌توانیم از این ظرفیت منحصربه‌فرد برای توسعه گردشگری استفاده کنیم و شاهد بازگشت جمعیت و توسعه اقتصادی روستاها باشیم.

شاهوردی خواستار تهیه برنامه‌های تلویزیونی برای معرفی ظرفیتهای گردشگری همچون کویر لوت شد و گفت: علی‌رغم تلاش‌های انجام گرفته آنچنان که باید و شاید در این زمینه موفق نبوده‌ایم که درخواست مساعدت اعتباری داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی خواستار نگاه ویژه به استان در تخصیص اعتبارات ملی شد و با اشاره به رشد ۲۲۰ درصدی اعتبارات استانی گفت: افزایش تسهیلات از محل منابع ملی برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری از دیگر درخواست‌های ماست چرا که سرمایه‌گذاران به منابع قوی تری نیاز دارند که در استان قابل تامین نیست و باید به صورت ملی تامین شود.

شاهوردی اضافه کرد: علاوه بر این درزمینه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به عنوان مثال در کویر نجوم سه قلعه سرایان یا تجنود زیرکوه نیازمند به اعتبار و نگاه ملی هستیم.

وی عنوان کرد: در حوزه بازارچه‌های صنایع دستی با مشارکت شهرداری‌ها و میراث فرهنگی جزو استان‌های پیشرو هستیم لذا برای تامین مکانی برای فروش و عرضه و دوره‌های آموزشی تخصصی نیازمند همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی همچنین گفت: اختصاص خط یا مجوز ویژه در خصوص برقراری پروازهای چارتری به مرکز استان از اهمیت زیادی برخوردار است و در این زمینه نیز نیاز به مساعدت و همکاری وزارتخانه داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha