زمینه بیماری فشار خون در ۳۰ درصد جمعیت ساوه و زرندیه وجود دارد

ساوه - ایرنا - معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: طبق نتایج طرح ملی سلامت، زمینه ابتلا به فشار خون در ۳۰ درصد از ساکنان شهرستان‌های ساوه و زرندیه وجود دارد.

کبری ناصح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اجرای طرح ملی سلامت ویژه غربالگری افراد بالای ۱۸ سال از لحاظ ابتلا به بیماری های فشار خون و دیابت تا ۳۰ دی ماه سال جاری تمدید شده است اظهار کرد: از ابتدای آغاز طرح تا کنون حدود ۷۹ درصد از جمعیت هدف این شهرستان ها شامل ۲۴۰ هزار نفر غربالگری شده اند.(پیش از تمدید، اجرای این طرح از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه برنامه ریزی شده بود.)

وی اضافه کرد: در این طرح پیش بینی شده که ۲۴۰ هزار نفر از ساکنان این شهرستان ها شامل ۱۹۳ هزار نفر در ساوه و ۴۷ هزار نفر در زرندیه غربالگری شوند که تا کنون ۱۸۹ هزار نفر از این جمعیت شامل ۱۵۰ هزار نفر در ساوه و ۳۹ هزار نفر در زرندیه زیر پوشش این طرح رفته اند.

ناصح با بیان اینکه در طرح ملی سلامت ۲ مقوله زمینه ابتلا و مشکوک به ابتلا در بین افراد در هر ۲ بیماری بررسی می شود افزود: بر اساس برررسی های صورت گرفته زمینه ابتلای ۵۶ هزار و ۶۰۰ نفر از افراد به بیماری فشار خون و ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر به بیماری دیابت شناسایی شده که به ترتیب ۳۰ و ۶ درصد افراد غربالگری شده در هر بیماری است.

وی گفت: همچنین در این غربالگری تعداد افراد مشکوک مبتلا به پرفشاری خون شامل سه هزار و ۳۰۰ نفر و تعداد افراد مشکوک مبتلا به دیابت نیز یک هزار و ۵۰۰ نفر تشخیص و همه افراد به جهت بررسی بیشتر و سیر مراحل درمان به پزشک معرفی شده اند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه یادآور شد: کارشناسان بهداشت و درمان همچنین جهت پیشگیری آموزش های لازم به افرادی که زمینه ابتلا به بیماری های فشار خون و دیابت در آنها وجود دارد را ارایه کرده اند.

پیش از اجرای پویش ملی سلامت ۱۶ هزار بیمار مبتلا به فشار خون و ۱۰ هزار بیمار دیابتی در شهرستان های ساوه و زرندیه شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته اند.

میانگین ابتلا به بیماری دیابت در کشور ۱۲ درصد و نسبت ابتلا به فشار خون نیز ۳۰ درصد است که این شاخص ها در جمعیت حوزه ماموریتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با توجه به تعداد بیماران کمتر از میانگین کشوری است.

۲۶ مرکز جامع سلامت، ۳۰ پایگاه سلامت و ۶۶ خانه‌های بهداشت در ۲ شهرستان هدف در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر در این طرح فعالیت دارند و علاوه بر آن پایگاه‌های سیار نیز به واحدهای صنعتی و ادارات دولتی در این طرح خدمات غربالگری ارایه می‌کنند.

دانشکده علوم پزشکی ساوه به ۲ شهرستان ساوه و زرندیه با جمعیت ۴۰۰ هزار نفر در شمال استان مرکزی خدمات می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha