به گزارش خبرنگار ایرنا؛ از میان ۴۵۰ اثر ارسالی به دبیرخانه بخش علمی، ۱۴۷ اثر در چهار حوزه کتاب، رساله و پایاننامه، مقاله و جستار در فرایند داوری قرار گرفتند که از این میان در بخش رساله و پایاننامه هفت اثر، مقاله ۵۸ اثر، جستار ۷۸ اثر و کتاب چهار اثر انتخاب شد.
برگزیدگان بخش رساله و پایان نامه
در این بخش مولودالسادات حسینیسده با اثر «بررسی بازنمایی نقش مایههای برجای مانده از تمدنهای ایلام و بینالنهرین در روایتهای افسانهای ایران» از اصفهان و مینو منجزی ئیلاق با اثر «مقایسه تاثیر قصهگویی همراه با نقاشی و قصهخوانی همراه با مشاهده تصاویر کتاب بر حافظه بصری، خلاقیت زبانی، انگیزش خواندن و حلمسئله در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی دوم» از لرستان برگزیده شدند.
در این بخش هیات داوران، توجه به این نکتهها را یادآور شدند: توجه به موضوعهای کاربردی، خلاقانه و جدید با رویکرد پژوهشی؛ پیوند موضوع پژوهش با محورهای تعیین شده در فراخوان؛ رعایت اصول و ضوابط روش علمی؛ رعایت اخلاق پژوهشی در استفاده درست از منابع و ارجاعات؛ نگارش روشمند و منسجم در تبیین پیشینههای پژوهش.
یوسف محمدنژاد عالیزمینی، حجت حصاری و علیرضا حسنزاده داوران بخش رساله و پایاننامه بودند.
برگزیدگان بخش مقاله
در این بخش نیز هیات داوران به نکتههایی از جمله مطالعه دقیق شیوهنامه و تدوین مقالات بر اساس راهنمای مندرج در شیوه نامه؛ انتخاب موضوعهای جدید متناسب با محورهای اعلام شده در فراخوان؛ تدوین دقیق چکیده پژوهش بر اساس موضوع و محتوای پژوهش؛ نگارش دقیق کلیدواژههای مرتبط با موضوع و استفاده از منابع جدید و به روز و ارائه مطالب بر اساس آخرین یافته های پژوهشی اشاره داشتند.
در این بخش با داوری سعید حسامپور، علیرضا رحیمی و بهار ملکپورشهرکی؛ مریم فراهانی و مینا فراهانی از استان مرکزی با اثر «طراحی مدل توسعه تبادل فرهنگی و تعاملهای بینالمللی از طریق دانش و هنر قصهگویی: یک مطالعه مبتنی بر نظریه داده بنیاد»، فهیمه مسلمی، رضاعلی نوروزی و جابر افتخاری از استان فارس با اثر «واکاوی مؤلفههای تفکر انتقادی در مجموعه داستانهای فکری برای کودکان ایرانی» و سیدههاجر اکبرینودهی و آسیه تاجآبادی از استان گیلان با اثر «بررسی مفاهیم «خداشناسی» و «خودشناسی» در قصههای قصهگویان برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در سالهای ۱۴۰۱-۱۳۹۱ (با محوریت قصهگویی به عنوان ابزار تربیت کودک) عنوان برگزیده را کسب کردند.
برگزیدگان بخش جستار
در این بخش هیات داوران معتقدند پرداختن زیاد به مقوله جستار روایی، چه در این جشنواره و چه در سالهای گذشته، نشان از حجم بالای نگارش اینگونه از جستار دارد.
در طی فرآیند مطالعه و بررسی آثار این جشنواره، داوران با مواردی از عدم رعایت نکتههای فنی در حوزه دستور زبان فارسی و درستنویسی مواجه شدهاند که پیشنهاد میشود در ۲ مرحله نگارش و بازنویسی آثار، شرکتکنندگان گرامی دقت عمل بیشتری به خرج دهند تا نگاه زیبا و اندیشه سبزشان، روان و روشن به خواننده منتقل شود.
در این بخش با داوری دکتر مریم شریفنسب، سعید حسامپور و میثم متاجی، سپیده داداشزاده از استان البرز با جستار «قطار قصهی فال حافظ توقف ندارد»، لیلا سپهری از استان خوزستان با جستار «از کلاغ تا چارلی» و ژیلا خاکپور از استان مازندران با جستار «هر کتاب قصه ایست، قصهای شنیدنیست» برگزیده شدند.
برگزیدگان بخش کتاب
در این بخش هیات داوران شامل حجت حصاری، علیرضا حسنزاده و اعظم بزرگی توجه به این نکتهها را به منظور ارتقای کیفیت آثار در دورههای آتی یادآوری کردند: توجه به اهمیت آثار تالیفی روزآمد و کاربردی در تمام حوزههای اعلام شده فراخوان جشنواره به منظور کاربست اجتماعی و حل مساله مخاطب و توجه به نکات درستنویسی و استفاده از انشای مناسب در تولید اثر.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در این مراسم، فرآوری و پردازش قصه های سنتی، قرآنی، ملی، مذهبی و محلی را از رویکردهای مهم و جدید هنر قصه گویی در کشور اعلام کرد و گفت: در رویکرد جدید فقط به گفتن قصه اکتفا نمی شود بلکه تولید و پردازش جدید قصه های سنتی به اشکال نو باید مورد توجه قرار گیرد.
«فرهاد فلاح» در ادامه به رویکرد و مطالعات جدید کشورهای توسعه یافته و پیشرفته برای انتقال پیام در قالب قصه حتی در آموزش اقتصاد اشاره کرد و افزود: آنها قصه را پایه ترین هنر برای جریان سازی فرهنگی می دانند به همین خاطر با دریافت ظرفیت بزرگ قصه از این شیوه برای انتقال آموزه های خود بهره می گیرند.
وی خواستار توجه جدی تر و موثر به دستاورده های علمی جشنواره قصه گویی به عنوان اتاق فکر، تئوری ساز حوزه قصه توسط مسولان تصمیم گیر کشور شد و گفت: دستاورده های علمی، مقالات و کتاب های این حوزه نباید در کتابخانه بماند بلکه باید براساس آنها در راستای اعتلای فرهنگ کشور مان استفاده شود.
به گفته این مسوول قصه یک جریان عمیق فرهنگی است که برای انتقال آموزه ها در تولید و فرآوری و پردازش جدید قصه های سنتی بویژه ۲۸۶ قصه قرآنی از آن بهره بگیریم.
قصه ها به زندگی انسان محتوا و الگو می دهند
استاندار کرمانشاه نیز در این مراسم به راز ماندگاری پدیده قصه گویی در جوامع بشری اشاره کرد و گفت: انسان ها در قالب قصه ها است که محتوا و الگوهای زندگی خود را می شناسند زیرا یک نیاز بشر برای هدایتگری و دریافت راهنمایی است.
محمدطیب صحرایی تشریح کرد: قصه ۲ رکن اصلی دارد، اول تولید محتوا، آموزه، اطلاعات دوم ارایه الگوها ملموس و براساس این ۲ رکن، داستان و موضوع قصه به ما منتقل می شود.
وی در ادامه به حدیث "ثقلین"پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: حضرت رسول (ص) در این حدیث به ما نشان می دهد قرآن که پر از محتوا و آموزه است برای هدایتگری و راهنمایی و یادگیری بهتر به ارایه نمونه و الگویی مانند معصومان (ع) نیاز دارد.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: قصه ها نقش هدایتگری و راهنمایی ما را دارد به همین دلیل در کنار سرگرمی به انسان ها محتوا و الگویی ارایه میدهد، چه بسا قصه های لذت بخش باشد اما محتوا و الگوی خوبی برای ما نباشد مانند کتاب های ضاله.
قصه گویی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود
مدیرکانون پرورش فکری استان کرمانشاه نیز در این مراسم به ترویج قصهگویی بهعنوان فرهنگ عمومی تاکید کرد و با اشاره به اهمیت بالای این هنر خواستار توجه بیشتری به آن در جامعه شد.
محمد خیاط زنجانی همچنین خواستار پردازش نو قصه ها که با نیاز به روز تطبیق داشته باشد، شد و گفت: این امر به واسطه توجه به پژوهش، های علمی نشست های علمی و تخصصی؛ شدنی است.
رونمایی از کتاب، اجرای برنامه قصه گویی توسط کودک خردسال، اجرای سرود و نمایش از دیگر برنامه های جانبی این مراسم در کنار تجلیل از برگزیدگان بخش علمی بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی کشور بود.
بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی از ۲۷ تا ۳۰ آذر در شهر یزد برگزار شد. بخش علمی این دوره از جشنواره قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز روزهای ۱۶ و ۱۷ دی ماه در کرمانشاه برگزار گردید.
نظر شما