شفاف‌سازی درباره موانع قانونی یک انتصاب در دامغان

سمنان - ایرنا - جمعی از اهالی فرهنگ و هنر شهرستان دامغان در حالی بازگشت سرپرست قبلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را خواستارند که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با ارایه توضیحاتی، برخی محدودیت‌های قانونی را مانع تحقق این خواسته عنوان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان دامغان با سابقه تاریخی دیرینه، موسسه‌های هنری و مدارس حوزه‌های علمیه، از قطب‌های فرهنگی در استان سمنان محسوب می‌شود، اما طی ۲ دوره اخیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شهرستان با حکم ۲ سرپرست مدیریت شده است. ابتدا حجت اسلام محمدحسن عبیری به سرپرستی این اداره منصوب و سپس ابراهیم پورتقی در این سمت جایگزین وی شد.

در روزهای اخیر و در فضای مجازی، شماری از فعالان حوزه فرهنگ و هنر شهرستان دامغان، انتصاب سرپرست سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان را طی نامه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار شدند، اما در این مساله اما و اگرهای قانونی وجود دارد.

انتصاب سرپرست برای فرهنگ و ارشاد دامغان طی ۲ مرحله

سوم دی ۱۴۰۱، حجت الاسلام محمدحسن عبیری طی آیینی به عنوان سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان با حکم فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با حضور حجت الاسلام محمدحسن رستمیان امام جمعه، مهدی بندرآبادی فرماندار، علی اکبر علیزاده نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و ابوالفضل صادقی‌نژاد معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان معارفه و از تلاش های چندساله حسین امینیان رییس قبلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان تجلیل شد.

شفاف‌سازی درباره موانع قانونی یک انتصاب در دامغان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در ابلاغ انتصاب عبیری به سرپرستی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان بر ضرورت به کارگیری همت و تلاش و تعامل موثر و سازنده با اصحاب فرهنگ و هنر، انجمن‌ها، موسسه‌ها و فعالان دینی و مذهبی در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری در شهرستان دامغان برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم با محوریت جهاد تبیین و نیز توجه به رهنمودهای امام جمعه دامغان و همکاری با فرماندار این شهرستان تاکید کرده بود.

شفاف‌سازی درباره موانع قانونی یک انتصاب در دامغان

هجدهم شهریور ۱۴۰۲ و هشت ماه و نیم بعد از انتصاب حجت‌الاسلام عبیری به عنوان سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان، ابراهیم پورتقی در آیینی با ابلاغ فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و با حضور معاون فرهنگی و رسانه ای این اداره کل، با حفظ مسئولیت مدیریت روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، به عنوان سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان منصوب معرفی و از خدمات حجت‌الاسلام عبیری قدردانی شد.

با توجه به درخواست شماری از اهالی فرهنگ، هنر و اصحاب رسانه شهرستان دامغان برای انتصاب حجت الاسلام عبیری در سمت مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان که در قالب نامه‌ای به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ارسال و در فضای مجازی منتشر شده است، اکنون مطالبی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان مطرح شده که اصل و اساس ماجرا را روشنگری می‌کند.

شفاف‌سازی درباره موانع قانونی یک انتصاب در دامغان

از آنجا که باید در تمامی مراحل اجرایی به ویژه در انتصاب مدیران، مراتب و مبانی قانونی ملاک اصلی باشد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان سمنان، ضمن صحه گذاشتن بر صلاحیت حجت الاسلام عبیری برای انتصاب در این سمت، موانع قانونی را عامل برآورده‌نشدن درخواست برخی از اهالی فرهنگ و هنر در این شهرستان بیان کرده است.

مدیرکل فرهنگ درباره ماجرای حکم سرپرستی اداره دامغان چه گفت؟

به تازگی بیانیه‌ای به صورت گسترده در فضای مجازی درباره ناگفته‌هایی از سرپرستی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان مطرح و در حال دست به دست شدن است. از سوی دیگر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اعلام کرد: با توجه به انتشار بیانیه‌ای از طرف جمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب شهرستان دامغان در مورد ضرورت ساماندهی مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان، ضمن تشکر از این دغدغه‌مندی، مواردی باید به اطلاع برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: ضمن قدرشناسی از تلاش‌های حجت الاسلام عبیری که خلاق و پرنشاط مدتی سرپرستی فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان را برعهده داشت، از اینکه به دلیل محدودیت‌های قانونی امکان استمرار خدمت ایشان را نیافته‌ایم متاسفم.

در ادامه فلاح با اشاره به بیت (صد نکته غیر حسن بباید که تا کسی/ مقبول طبع مردم صاحب نظر شود)، گفته است: محدودیت قانونی در انتصاب افراد به سمت‌های دولتی به خصوص رابطه استخدامی رسمی، پیمانی، یا قراردادی با دولت، ضرورتی است که امکان چشم‌پوشی از آن وجود ندارد. بدیهی است بیش از یکسال برای حل این مشکل تلاش شد، اما در نهایت فقدان کارت پایان خدمت مانع قانونی دیگری بود که راه پر پیچ و خم گرفتن کد قراردادی از سازمان امور استخدامی در این مورد را ناکام گذاشت و در پایان مهلت قانونی سرپرستی، مجوز به انتصاب سرپرست دیگری صادر شد.

وی افزود: حجت الاسلام عبیری با قصد خدمت و بدون دریافت حقوق به صورت جهادی خدمت کرد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، استفاده از ظرفیت و خدمات ایشان در شرایطی دیگر و در صورت کسب شرایط قانونی احراز پست را پیگیری خواهد کرد.

فلاح خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنم که زمان طولانی تعیین رییس جدید اداره و تعیین سرپرست با امید یافتن راه حل برای بازگشت به کار حجت الاسلام عبیری بوده است و همه اعضای خانواده بزرگ و ذی قیمت فرهنگ و هنر استان شمرده می شوند و بی‌مهری به آنان ظالمانه و تکریم ایشان را وظیفه می شمارم.

قانون در این زمینه چه می‌گوید؟

طبق ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری تصدی بیش از یک پست سازمانی برای کلیه کارمندان دولت ممنوع است. در موارد ضروری با تشخیص مقام مسئول مافوق تصدی موقت پست سازمانی مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر چهار ماه مجاز است.

در تبصره این ماده هم آمده است: عدم رعایت مفاد ماده فوق الذکر توسط هر یک از کارمندان دولت اعم از قبول کننده پست دوم یا مقام صادرکننده حکم متخلف محسوب و در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد شد. متن کامل را اینجا بخوانید.

بخشی از اقدام‌ها در فرهنگ و ارشاد دامغان در این مدت

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به بخشی از اقدام ها طی چهارماه سرپرستی خود اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۴۰ عنوان برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی در این مدت اجرا شد.

ابراهیم پورتقی افزود: برای اولین بار در استان سمنان ویژه برنامه «مهربانو» برای همگرایی و همسویی هنرمندان در قالب هنرمندان به مدت یک هفته برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری منظم شورای فرهنگی به ویژه شهرهای پیرامونی در شهرستان دامغان، ادامه داد: «کاروان فرهنگ و هنر» برای شهرهای پیرامونی دامغان که فاقد فرهنگسرا و اماکن فرهنگی بودند، برگزار شد.

به گفته وی، برپایی موکب رسانه ای دیجیتال به مناسبت هفته دفاع مقدس در شهر امیریه، کاهش هزینه های اداری با همگرایی اداری و مشارکت هنرمندان، از دیگر اقدام ها در دوره سرپرستی وی در اداره فرهنگ و ارشاد دامغان بود.

پورتقی افزود: پس از چهارسال وقفه انجمن سینمای جوان دامغان در کنار کانون موسیقی و کانون تعزیه احیا شدند و به زودی فستیوال فرهنگ و هنر دامغان برگزار می شود.

کل ماجرا را باید اینگونه دید که شماری از اهالی فرهنگ و هنر در دامغان خواستار بازگشت حجت الاسلام عبیری در راس مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان هستند، این در حالی است که به گفته مدیرکل، نقص مدارک مورد نیاز برای کسب جایگاه مدیریتی، مانع اصلی در انتصاب مجدد این فعال فرهنگی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان دامغان در نزدیک به ۱۰۰ کیلومتری شرق مرکز استان سمنان و حدود ۳۰۰ کیلومتری شرق پایتخت (تهران) قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha