خطوط ریلی شمال در خدمت طلای نارنجی

ساری-ایرنا- اقداماتی مبنی بر به کارگیری از سیستم حمل و نقل مناسب برای جابجایی محصولات باغی مازندران به خصوص مرکبات که به عنوان طلای نارنجی معروف است وارد گام جدیدتری شده و اکنون زمزمه هایی مبنی بر استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی در این استان شنیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران به عنوان قطب کشاورزی کشور به شمار می رود و در بسیاری از محصولات به واسطه تولید زیاد و همچنین مطلوبی توانسته در میان استان های دیگر سرآمد شود.

برنج، مرکبات، ‌ کیوی و توت فرنگی بخشی از این محصولات است که در بازارهای کشور عرضه می شود و در سبد خرید هموطنان است.

در میان محصولات باغی مازندران که مرکبات بخش بیشتری از تولیدات این نوع محصولات را در استان به خود اختصاص داده، در هدفگذاری و برنامه های مسوولان همواره برای ارتقای جایگاه آن در بسته های اقتصادی و صادراتی جایگاه ویژه ای لحاظ شده است که از آن جمله ایجاد بسترهای مناسب برای حمل و نقل این محصولات است.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند و میانگین برداشت محصول از هر هکتار باغ مرکبات در مازندران ۳۰ تا ۳۵ تن است.

در سال های گذشته همواره ضعف زیرساختی از جمله نبود موضوع حمل و نقل دریایی، ‌ریلی و هوایی به عنوان مشکلات ریز و درشت صادرات مازندران یاد می شد؛ که با وجود بالا رفتن بهره وری تولید محصولات کشاورزی و صنعتی، اما میزان صادرات این استان روند صعودی به خود نمی گرفت.

پس از آنکه با تلاش مسوولان برای تحقق آرزوی فعالان اقتصادی مازندران برای صادرات محصولات استان از طریق حمل دریایی به کشورهای منطقه با آماده شدن زیرساخت شرکت های داخلی حمل بار دریایی و مذاکره با شرکت های مختلف انجام شد، کشتی کانتینردار وارد استان مازندران شد.

نبود کشتی های کانیتنربر یخچالی از جمله ضعف های زیرساختی در توسعه و گسترش صادرات بین المللی در گذشته روی میز تجار مازندرانی قرار داشت و آنها را بابت ارسال باکیفیت و بدور از فساد محصولات کشاورزی دل نگران می کرد.

در این میان رویکرد مسولان دولت سیزدهم برای گسترش دیپلماسی خارجی و صادرات محصولات و ورود جدی تر در بازار رقابت با کالاهای کشورهای دیگر تاثیرخود را گذاشت و از سال های اخیر تاکنون با اقدامات دولت سیزدهم از مازندران به عنوان استان برخوردار خاص اقتصادی و زیرساختی یاد می شود که مهمترین ویژگی در این زمینه قرارگیری در مرکز ثقل کریدور شمال-جنوب و وجود سه بندر و سه فرودگاه مهم است.

خطوط ریلی شمال در خدمت طلای نارنجی

این ظرفیت های بکر تجاری باعث شده مازندران جایگاه ویژه‌ای در تحقق سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت سیزدهم پیدا کند و با شکوفاکردن ظرفیت‌ها و توسعه صادرات، نقش پراهمیتی را در فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی با کشورهای اتحادیه اوراسیا و روسیه داشته باشد.

نتیجه دیپلماسی فعال دولت مردمی سیزدهم منجر به ایجاد فرصت های جدید برای افزایش مبادلات تجاری مازندران با کشورهای همسایه شده و افزوده شدن برخی کشورها در فهرست تبادلات تجاری و اقتصادی مازندران از آن جمله است.

بازتاب نتایج پیگیری های مسوولان ارشد مازندران به ویژه استاندار برای راه اندازی حمل و نقل دریایی محصولات استان به کشورهای همجوار در اوایل مهرماه با اخبار خوشایندی از برداشته شدن این مانع صادراتی دریایی مازندران به نقل از مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر مبنی بر اینکه "برای نخستین‌بار در کشور؛ کشتی کانتینربر یخچالی وارد بازار صادرات شد" مخابره شد، تیتر خبری که نوید بخش صادرات دریایی مازندران بود.

بعد از باز شدن پای حمل و نقل دریایی محصولات کشاورزی مازندران اکنون موضوع حمل و نقل ریلی این محصولات در استان عنوان شده است تا از ظرفیت موجود خطوط راه آهن شمال در این زمینه استفاده شود. البته گسترش و فراگیر شدن این نوع حمل و نقل در مازندران بیشتر به گوش می رسد.

از آن جمله نخستین حمل «ریل پایه» غلات که اواخر آذر ماه در بندرامیرآباد کلید خورد و سه هزار و ۸۰۰ تن ذرت دامی به صورت حمل یکسره از طریق ریل در این بندر تخلیه شد. یک ماه پس از وقوع چنین رخداد ارزشمندی درحوزه حمل و نقل ریلی نخستین محموله ترانزیتی پنبه و الیاف از طریق ریل از ترکیه وارد بندر همین بندر شد و ۱۳ واگن حامل این محصولات از طریق ریل از کشور ترکیه و مرز بازرگان وارد بندرامیرآباد وارد شده بود، ‌ تخلیه شد.

اکنون نیز مدیرکل راه آهن شمال از انجام اقدامات دیگر برای گسترش حمل و نقل ریلی بمنظور جابه جایی محصولات باغی علی الخصوص مرکبات مازندران خبر داده است.

مدیر کل راه آهن شمال از صادرات ریلی محصولات باغی این استان خبرداد و گفت:‌در آینده نزدیک این نوع صادرات محصولات مازندران به روسیه انجام خواهد شد.

رحمان معصومی روز پنجشنبه‌ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌برای این منظور ایستگاه متروکه تیرتاش در مسیر خطوط راه آهن شمال دوباره فعال می شود تا صادرات ریلی از طریق این ایستگاه انجام شود.

وی ادامه داد: برای استفاده بیشتر از حمل و نقل ریلی به منظور جابه‌جایی بار در مازندران اقداماتی انجام شده که از آن جمله جذب سرمایه‌گذار به منظور انجام حمل و نقل ریلی است.

مدیر کل راه آهن شمال گفت:‌ برای این منظور ایستگاه راه‌آهن تیرتاش که تاکنون بسته و بلااستفاده بود با جذب سرمایه‌گذار در اختیار وی قرار گرفته و قرار است سالانه ۲۰۰ هزار تن واردات گوشت، چوب و غلات و صادرات محصولات باغی مازندران از این طریق انجام شود.

وی افزود: برای استفاده از ظرفیت این ایستگاه راه‌آهن نیز امکانات مورد نیاز از جمله اضافه کردن یک خط راه‌آهن، ‌ دستگاه سوزن جدید تعبیه می شود تا از طریق این ایستگاه بارها به اینچه‌برون در استان گلستان بارگیری و ارسال شود.

رحمانی در تشریح مزایای حمل و نقل ریلی افزود: حمل بار با ۲۰ واگن قطار معادل حمل بار با ۴۰ تریلری است و علاوه بر این حمل و نقل ریلی از نظر میزان کاهش تصادفات و آلایندگی هوا به مراتب بهتر از حمل و نقل جاده است.

براساس گزارش اداره کل راه آهن شمال میزان جابه‌جایی بار از طریق خطوط ریلی این شرکت در ۹ ماهه امسال نسبت به پارسال ۲۸ درصد افزایش داشته است و در این مدت ۱۹۲ هزار تُن بار از طریق قطارهای شرکت راه‌آهن شمال کشور جابه جا شده است که در مدت مشابه ۱۵۰ هزار تُن بار جابه‌جا شد و برای سال جاری تاکنون ۸۰ درصد برنامه ابلاغی ستاد در این حوزه عملیاتی شده است.

هدفگذاری راه‌آهن شمال رسندان میزان حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی در این شرکت تا پایان امسال به ۲۵۰ هزار تُن است.

راه‌آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ ‌طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آب‌رو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگی‌ها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha