نخستین حمل «ریل پایه» غلات در بندرامیرآباد کلید خورد

ساری- ایرنا- مدیرکل بندرامیرآباد از تخلیه کشتی حامل سه هزار و ۸۰۰ تن ذرت دامی به صورت حمل یکسره از طریق ریل برای نخستین بار در بندرامیرآباد خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل بنادرودریانوردی امیرآباد؛ محمدعلی موسی پور با اعلام این خبر گفت : ماحصل تلاش ها و برنامه ریزی های انجام شده با ادارات کل راه آهن شمال، گمرک امیرآباد و شرکت های فعال در حوزه تجارت غلات در کارگروه حمل ریلی بندرامیرآباد، نخستین حمل یکسره غلات در این بندر از طریق حمل و نقل ریلی صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه این محموله سه هزار و ۸۰۰ تنی ذرت دامی از کشور روسیه وارد شده است، اظهار داشت :حمل یکسره این محموله توسط واگن های ۵۵ تنی از بندرامیرآباد به مقصد بندر خشک پیشگامان یزد انجام شد.

موسی پور یکی از اهداف مهم بندرامیرآباد را توسعه حمل ریلی عنوان کرد که در این راستا از انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین بندرامیرآباد و بندر خشک پیشگامان یزد در زمینه ترانزیت، صادرات و واردات کالا در آینده نزدیک خبر داد.

مدیرکل بندرامیرآباد حفظ کیفیت کالا به دلیل حذف تخلیه و بارگیری مکرر و توقف در انبار، کوتاه شدن زمان حمل، کاهش آلودگی محیطی و کاهش تلفات و سوانح جاده ای را از جمله مهمترین مزایای روش حمل مستقیم غلات برشمرد.

وی صرفه جویی در مصرف سوخت و ارتقاء بهره وری حمل ریلی در عملیات بندری را از دیگر مزیت های حمل مستقیم کالا از کشتی به قطار عنوان کرد.

موسی پور در پایان ابراز امیدواری کرد با کلید خوردن نخستین حمل یکسره ریلی غلات در بندرامیرآباد، شاهد تداوم این روند در تخلیه و بارگیری کالاها به ویژه در کالاهای اساسی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

منطقه امیرآباد از ظرفیت‌های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha