۱۹ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۱۱
کد خبرنگار: 3059
کد خبر: 85348686
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین سالگرد کودتای ۸ ژانویه برزیل؛ روز «پیروزی دموکراسی»

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل، نخستین سالگرد (۸ ژانویه ۲۰۲۳/ ۱۸ دی ۱۴۰۱) یورش طرفداران تندروی «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری سابق به مقرهای دولتی برای سرنگونی دولت جدید را به‌عنوان «پیروزی دموکراسی بر استبداد» ستود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، صدها نفر از مردم برزیل برای برگزاری مراسمی به‌مناسبت نخستین سالگرد یورش حامیان ژائیر بولسونارو به مقرهای دولتی این کشور در حالی که مداخله ارتش برای لغو نتیجه پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری را خواستار بودند، در محل کنگره در برازیلیا گردهم آمدند.

لولا داسیلوا در سخنرانی خود در این مراسم، بدون ذکر نام همتای سلف راست افراطی خود، سوگند یاد کرد که همه مسئولین و عوامل این حادثه با عدالت روبرو خواهند شد.

وی گفت: برای کسانی که به دموکراسی حمله می‌کنند، هیچ بخششی وجود ندارد.

داسیلوا همچنین با انتشار پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: ما دموکراسی را نجات دادیم. اما دموکراسی هرگز آماده نیست؛ باید آن را ساخت و هر روز به آن توجه کرد.

دموکراسی ناقص است، زیرا ما انسان هستیم و بنابراین ناقص هستیم. اما همه ما وظیفه داریم برای بهبود آن نیروها را متحد کنیم.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نابرابری‌ها وجود داشته باشد، دموکراسی کامل وجود نخواهد داشت.

رئیس‌جمهوری برزیل گفت: شجاعت نمایندگان پارلمان، فرمانداران، وزیران دیوان عالی، وزیران ایالت، سربازان قانون‌گرا و مهمتر از همه، اکثریت مردم برزیل باعث شد تا امروز پیروزی دموکراسی بر اقتدارگرایی را جشن بگیریم.

به عقیده داسیلوا، «چنان چه کودتا موفقیت‌آمیز بود، بسیار بیشتر از پنجره‌ها، مبلمان، آثار هنری و اشیاء تاریخی دزدیده یا نابود می‌شد و آن، اراده حاکمیتی مردم برزیل در پای صندوق‌های رای بود که دزدیده شده و دموکراسی نابود می‌شد. در آن نقطه، برزیل در هرج و مرج اقتصادی و اجتماعی فرو می‌رفت و مبارزه با گرسنگی و نابرابری به نقطه شروع باز می‌گشت».

وی تاکید کرد: همه کسانی که کودتا را تامین مالی، برنامه‌ریزی و اجرا کردند باید به شیوه‌ای مثال‌زدنی مجازات شوند. برای کسانی که به دموکراسی، کشور و مردم خود حمله می‌کنند، هیچ بخششی وجود ندارد.

دادستان‌های برزیل، پیش از این بیش از یکهزار و ۴۰۰ نفر را به دلیل دست داشتن در شورش هشتم ژانویه ۲۰۲۳ متهم کرده‌اند؛ هفت تن از روسای سابق پلیس نظامی نیز در فهرست متهمان قرار دارند که قرار است ماه آینده (فوریه) در دادگاه عالی محاکمه شوند. ۳۰ شورشگر توسط دادگاه عالی مجرم شناخته شده‌اند که اکثر آن‌ها به اتهام تلاش برای کودتا محکوم شده‌اند.

تحقیقات کنگره برزیل در ماه اکتبر (مهر- آبان) به این نتیجه رسید که بولسونارو که به‌طور مداوم مدعی بود در انتخابات اکتبر ۲۰۲۲ تقلب شده است، «تلاش کودتای از پیش برنامه‌ریزی‌شده» را طراحی کرده بود.

بولسونارو همچنین به دلیل تلاش برای تضعیف اعتماد به نظام رای‌گیری الکترونیکی این کشور، از هر گونه نامزدی برای مناصب سیاسی تا سال ۲۰۳۰ منع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha