۱۹ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۴۷
کد خبر: 85348857
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتخابات ملی کشور بوتان در سایه مشکلات اقتصادی

تهران- ایرنا - انتخابات کشور بوتان از صبح امروز (سه‌شنبه) آغاز شد که دور نهایی انتخابات پارلمانی ملی به شمار می‌رود که سرنوشت چهارمین دولت این کشور را از زمان آغاز نظام دموکراتیک از ۱۵ سال پیش، مشخص می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه استریتس تایمز، در پی همه‌گیری کرونا رشد اقتصادی مساله اصلی کشور بوتان است. بوتان با شاخص شادی ناخالص ملی‌ خود شناخته می‌شود. این معیار عواملی را شامل می‌شود که در سنجه تولید ناخالص داخلی درنظر گرفته نمی‌شوند، مانند تفریح و رفاه عاطفی.

کمیسیون انتخابات بوتان گفته است رای‌گیری از ۸ صبح آغاز شده و تا ۴ بعدازظهر (به وقت محلی) ادامه دارد. نتایج این انتخابات احتمالا تا ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) اعلام خواهد شد.

این کشور با جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر روابط اقتصادی و تجاری عمیقی با همسایه جنوبی خود یعنی هند دارد. هند بزرگترین حامی و شریک اقتصادی بوتان به شمار می‌رود.

بوتان که هیچ روابط دیپلماتیک رسمی‌ با چین ندارد، اما در حال مذاکره با پکن بر سر اختلافات مرزی است. هند که مشکلات مرزی خود را با چین دارد، این مذاکرات را از نزدیک زیر نظر گرفته است. این مشکلات مرزی در مناظره‌های انتخابات بوتان مطرح نشده است.

نزدیک به نیم میلیون رای دهنده واجد شرایط ۴۷ نماینده پارلمان یا مجلس ملی را از میان ۹۴ نامزد معرفی شده دو حزب سیاسی حزب بوتان تندرل (BTP) و حزب دموکراتیک خلق (PDP) انتخاب می‌کنند. این ۹۴ نامزد در دور مقدماتی ماه نوامبر (آبان/ آذر) پیروز شدند.

کارما ۴۹ ساله، یکی از رای دهندگان از شهر پوناخا در نزدیکی تیمفو، گفت: مهم ترین چیزی که مردم بوتان نیاز دارند، رشد اقتصادی و رشد فردی است. بسیاری از مردم بیکار هستند و حتی کسانی که شغل دارند حقوق‌شان برای اداره خانواده‌ کافی نیست.

هر دو حزب اعلامیه‌های انتخاباتی مشابهی دارند که در آن‌ها وعده داده‌اند اقتصاد ۳ میلیارد دلاری را تقویت کنند.

این کشور به شدت به کمک‌ها و صنعت گردشگری متکی است اما این موارد با وجود لغو محدودیت‌های کرونا از سپتامبر ۲۰۲۲، بهبود نیافته اند.

این دو حزب دیدگاه مشابهی درباره استفاده از ظرفیت این کشور در زمینه انرژی آبی، تقویت رشد کشاورزی و به حداقل رساندن خطرات تغییرات اقلیمی در اولین کشور کربن‌منفی جهان دارند.

هر دو حزب BTP و PDP وعده ترویج سرمایه گذاری و افزایش ذخایر ارزی را داده‌اند و به گفته بانک مرکزی بوتان، این میزان در پایان اکتبر سال گذشته میلادی(مهر-آبان ۱۴۰۲)‌ به بیش از ۴۶۴ میلیون دلار رسید درحالی که سال قبل از آن کمی بیشتر از ۷۵۹ میلیون دلار بود.

تحلیلگران می‌گویند که وعده‌های آنها را نباید باور کرد و کمتر کسی معتقد است که این احزاب در صورت انتخاب شدن به وعده‌های خود عمل می‌کنند.

سونام تشرینگ تحلیلگر سیاسی گفت: مردم در حال حاضر نسبت به وعده‌هایی که احزاب می‌دهند، تردید دارند زیرا بسیاری از وعده‌های (گذشته) همچنان محقق نشده اند.

در سه انتخابات از سال ۲۰۰۸، تا به حال هیچ حزبی دو بار انتخاب نشده است.

تشرینگ افزود: احزاب سیاسی همچنین می‌دانند که رای دهندگان بوتانی درباره کسی که به آن رای می‌دهند بسیار بالغانه و محتاطانه رفتار می‌کنند.

حزب BTP سال ۲۰۲۲ تشکیل شد و یک کارمند دولتی سابق ریاست آن را برعهده دارد. حزب PDP سال ۲۰۰۷ توسط تشرینگ توبگی که پس از انتخابات سال ۲۰۱۳ ریاست دولت بوتان را بر عهده داشت، تشکیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha