۱۹ دی ۱۴۰۲، ۲۲:۲۸
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85349215
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صادرات ۶۰۵ میلیون دلاری آبزیان به خارج کشور

بوشهر-ایرنا- مدیرکل حوزه ریاست سازمان شیلات ایران گفت: امسال ۶۰۵ میلیون دلار آبزیان به کشورهای مختلف صادر شده و تراز تجاری ایران در صادرات آبزیان مثبت نیم میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی علامیر شامگاه سه شنبه در آیین افتتاح دومین نمایشگاه ملی تخصصی صنایع شیلات ایران در نمایشگاه بین‌المللی بوشهر اظهار کرد: در سال جاری میزان درآمدزایی ارری آبزیان کشور ۲۳۴ میلیون دلار و میزان صادرات آن ۱۳۲ هزار تن گزارش شده است.

وی افزود: از ابتدای امسال میزان صادرات آبزیان کشور در مقایسه با سال گذشته از از لحاظ وزن ۶ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان شیلات ایران تصریح کرد: در سال جاری میزان تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر ۲۱ هزار تن گزارش شده که به سبب بیماری ۱۵ هزار تن نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

علامیر اضافه کرد: استان بوشهر رتبه نخست تولید میگو در آب‌های شور، ماهی در قفس، رتبه سوم صید و صیادی و رتبه پنجم آبزی پروری را دارد که این نشان از تلاش و کوشش حوزه شیلات استان بوشهر است.

وی ادامه داد: امسال در مجموع ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان در استان بوشهر تولید و صید شده و ظرفیت تولید لارو میگو در این استان به میزان سه میلیارد یک رکورد محسوب می‌شود.

علامیر یادآور شد: تا سال قبل تنها ۴ تا ۶ درصد محصولات آبزی استان بوشهر زیر پوشش بیمه بود که امسال میزان پوشش آن به ۶۵ درصد رسیده است.

وی افزود: استان بوشهر در تولید و پروش آبزیان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و همیشه در چرخه پیش‌تولید، تولید و سفره محصولات آبزیان از استان‌های پیشتاز محسوب می شود.

علامیر ادامه داد: امسال با وجود بیماری در استخرهای پرورش میگو، این بیمار صنعت را زمین نزد که عمده دلیل آن رسوخ دانش و میدان به شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش زیستگاه آبزیان در خلیج فارس عنوان کرد: در نصب سازه‌ها در زیستگاه آبزیان در چند دهه اخیر تاکنون ۱۰ هزار سازه ایجاد شده که از این شمار ۵۰ درصد آن در یک سال اخیر نصب شده است.

استاندار بوشهر نیز گفت: این استان بیش از ۶۰ درصد میگو پرورشی کشور را تولید می‌کند و افزایش ظرفیت تولید آبزیان در دستور کار جدی این استان قرار دارد.

احمد محمدی زاده ادامه داد: در این حوزه همچنین عملیات اجرایی یک شهر مولد با ۸۵۰ هکتار بین بوشهر و تنگستان آغاز شده است.

وی یادآور شد: شهر مولد برای زندگی و اشتغال با محوریت صنعت آبزی‌پروری در استان بوشهر آغاز به کار کرده است.

استاندار بوشهر با اشاره به تولید ماهی پرورشی در استان گفت: نصب قفس‌های پرورش ماهی در خلیج‌فارس یکی از ظرفیت‌ها است که در این راستا تولید ماهی در قفس در استان بوشهر از هفت هزار تن به ۱۱ هزار تن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات حوزه آبزیان، ارائه و عرضه محصول میگو پرورشی بدون توجه به فرآوری است که نمایشگاه آبزیان فرصت مهمی در عرصه آشنایی فعالان عرصه آبزیان با تجهیزات فرآوری را فراهم می‌کند.

محمدی زاده گفت: با برنامه ریزی مطلوب شکل گرفته و تکمیل زنجیره ارزش آبزیان زمینه ایجاد ارزش افزوده این محصول در استان فراهم خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha