۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴
کد خبر: 85349474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شاخص تعداد پرستار به تخت در تربت‌حیدریه از میانگین کشوری بهتر است

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس هیات مدیره نظام پرستاری منطقه تربت‌حیدریه گفت: جامعه پرستاری در تربت‌حیدریه اکنون دارای ۸۰۰ عضو است که شاخص تعداد پرستار به تخت در این خطه بهتر از میانگین کشوری است.

حسین زنگنه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر طبق استانداردها شاخص تعداد پرستار به تخت باید دو و نیم پرستار به ازای یک تخت بیمارستانی باشد که اکنون این میزان در ایران یک پرستار به ازای یک تخت است و در تربت حیدریه این شاخص بالاتر از یک است.

وی بیان کرد: ۲۰ درصد شاغلین در حوزه پرستاری باید کمک‌پرستار یا کمک‌ بهیار باشند که در این حوزه شهرستان تربت‌حیدریه همچون سایر بیمارستان‌های کشور با کمبود شدید مواجه است.

رییس نظام پرستاری منطقه تربت‌حیدریه با بیان اینکه بانوان بیشترین جمعیت پرستاری کشور را تشکیل می دهند، افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی حرفه پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به تصویب رسیده، اما هنوز قوانین مربوط به آن عملی نشده‌ است.

وی فقدان یا کم‌رنگ بودن امکانات رفاهی پرستاران را از دیگر چالش‌های پیش روی این جامعه عنوان و اظهار کرد: دوران سیاه کرونا یک واقعیت تلخ را بر مسوولان کشور واضح و مبرهن ساخت و آن کار در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسای پرستاران بدون برخورداری از امکانات رفاهی بود.

زنگنه اجرای ناقص قانون ارتقای بهره‌وری پرستاری و همچنین طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از گذشت ۱۵ سال از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، فقدان تعرفه قانونی، پایین بودن نرخ دستمزد و پذیرش اضافه‌کار اجباری را از مشکلات مهم پرستاران عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شهروندان تربت حیدریه از خدمات پرستاری در منزل که در قالب شرکت‌های خدمات خصوصی ارایه می‌شود استقبال نمی‌کنند و این یکی از مشکلات پرستاری این خطه است، افزود: دلیل آن اختلاف زیاد تعرفه مصوب بین مراکز درمانی دولتی با بخش خصوصی است که هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه به ۳۷۵ هزار نفر جمعیت سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۷ نفر در نواحی روستایی سکونت دارند.

این دانشگاه ۲۷۲ تخت در بیمارستان امام حسین (ع)، ۱۹۰ تخت در بیمارستان نهم دی تربت‌حیدریه و ۲۰ تخت در مه‌ولات دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha