حمایت نیکاراگوئه از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- دولت نیکاراگوئه حمایت خود از شکایت علیه رژیم صهیونیستی که توسط آفریقای جنوبی در «دادگاه بین‌المللی دادگستری» به اتهام جنایت نسل‌کشی علیه نوار غزه ارائه شده است را ابراز کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، در بیانیه‌ای که توسط مقام‌های این کشور آمریکای مرکزی منتشر شد، آمده است: دولت آشتی و وحدت ملی نیکاراگوئه از شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی دادگستری که در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ (هشتم دی ۱۴۰۲) علیه اسرائیل به دلیل نقض تعهداتش بر اساس کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی ارائه شد، استقبال می‌کند.

طبق این بیانیه، «نیکاراگوئه معتقد است که اقدام حقوقی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری گامی ملموس در راستای رعایت تعهدات قانونی است که هر یک از کشورهای عضو کنوانسیون نسل‌کشی حق و وظیفه دارند و همچنین اولین گام برای پاسخگویی به جامعه بین‌المللی است».

دولت دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه همچنین از رژیم صهیونیستی خواست تا «فورا» به محاصره نظامی خود علیه غزه پایان دهد، محاصره نظامی که طبق آمار مقام‌های غزه، تاکنون باعث کشته‌شدن بیش از ۲۳ هزار نفر شده است.

نیکاراگوئه همچنین پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و همچنین ایجاد شرایط برای دستیابی به راه‌حلی پایدار و دائمی با احترام به مرزهای ۱۹۶۷ با یک کشور مستقل فلسطین را خواستار شد.

دولت‌های ونزوئلا و بولیوی نیز به‌تازگی حمایت خود از اقدام «تاریخی» آفریقای جنوبی در دفاع از ملت فلسطین را اعلام کردند.

وزارت امور خارجه ونزوئلا با اشاره به «اقدامات غیرانسانی اسرائیل»، اقدام «تاریخی» آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در چارچوب نقض کنوانسیون نسل‌کشی را «مثبت» ارزیابی کرد.

دولت بولیوی نیز اعلام کرد که به صلح و عدالت و نیز از امضاکنندگان کنوانسیون نسل‌کشی متعهد است، این اقدام آفریقای جنوبی را گامی تاریخی در دفاع از ملت فلسطین می‌داند که باید از سوی جامعه بین‌المللی حمایت و همراهی شود.

آفریقای جنوبی اواخر دسامبر (دی ماه) به‌دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی در سرزمین‌های اشغالی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه کرد.

دیوان کیفری بین‌المللی در این باره اعلام کرده است: مبنای شکایت آفریقای جنوبی بر این است که (رژیم) اسرائیل اقداماتی را با هدف پاکسازی نژادی در غزه انجام داده است.

از سوی دیگر وزارت خارجه رژیم صهیونیستی شکایت آفریقای جنوبی در دیوان کیفری بین‌المللی را بی‌اساس خواند.

رژیم صهیونیستی پس از متحمل شدن شکست بی‌سابقه در عملیات رزمندگان فلسطینی موسوم به طوفان الاقصی، نسل‌کشی علیه مردم نوار غزه با حمایت آمریکا را آغاز کرده و تاکنون بیش از ۲۳ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha