۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۰۹
کد خبرنگار: 3059
کد خبر: 85347256
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمایت بولیوی از «اقدام تاریخی» آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- دولت بولیوی حمایت خود از «اقدام تاریخی» آفریقای جنوبی مبنی بر شکایت از رژیم صهیونیستی در «دادگاه بین‌المللی دادگستری» به دلیل «نقض کنوانسیون نسل‌کشی علیه مردم فلسطین» در نوار غزه را اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای خبرگزاری ائوروپا پرس، وزارت امور خارجه بولیوی اعلام کرد: بولیوی که متعهد به صلح و عدالت و نیز از امضاکنندگان کنوانسیون نسل‌کشی است، این اقدام آفریقای جنوبی را گامی تاریخی در دفاع از ملت فلسطین می‌داند که باید از سوی جامعه بین‌المللی حمایت و همراهی شود.

وزارت امور خارجه بولیوی همچنین یادآور شد که در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۶ آبان)، بولیوی به همراه آفریقای جنوبی، بنگلادش، کومور و جیبوتی درخواستی را به دادستان «دادگاه کیفری بین‌المللی» برای بررسی وضعیت فلسطین ارائه کردند.

آفریقای جنوبی اواخر دسامبر (دی ماه) به‌دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی در سرزمین‌های اشغالی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه کرد.

دیوان کیفری بین‌المللی در این باره اعلام کرده است: مبنای شکایت آفریقای جنوبی بر این است که (رژیم) اسرائیل اقداماتی را با هدف پاکسازی نژادی در غزه انجام داده است.

از سوی دیگر وزارت خارجه رژیم صهیونیستی شکایت آفریقای جنوبی در دیوان کیفری بین‌المللی را بی‌اساس خواند.

حدود ۱۰۰ وکیل شیلیایی نیز به‌تازگی در حمایت از فلسطین، شکایتی علیه چندین مقام رژیم صهیونیستی از جمله نخست وزیر این رژیم به‌دلیل ارتکاب به جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت به «دادگاه بین‌المللی کیفری» ارائه کردند.

وکلای شیلیایی صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سایر عوامل مسئول جنایت‌ها علیه مردم فلسطین از جمله هرتزی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

سامی ابو زهری از رهبران جنبش حماس نیز از کشورهای عربی و اسلامی خواست که در دادگاه لاهه، علیه رژیم صهیونیستی شکایت کنند.

وی گفت: از اینکه هیچ دادخواستی از سوی کشورهای عربی و اسلامی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه علیه جنایات‌ و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین در حمایت از شکایت آفریقای جنوبی در این زمینه صورت نگرفت، ناخرسند هستیم.

رژیم صهیونیستی پس از متحمل شدن شکست بی‌سابقه در عملیات رزمندگان فلسطینی موسوم به طوفان الاقصی، نسل‌کشی علیه مردم نوار غزه با حمایت آمریکا را آغاز کرده و تاکنون ۲۲ هزار و ۸۳۵ فلسطینی را به شهادت رسانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha