حدود ۲۳ هزار دانش آموز در حاشیه شهر یاسوج تحصیل می کنند

یاسوج - ایرنا - مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد با اشاره به کمبود و بحرانی بودن فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد گفت: ۲۲ هزار و ۷۷۵ دانش آموز دختر و پسر در مقاطع سه گانه، فقط در مدارس حاشیه شهر یاسوج تحصیل می کنند.

به گزارش ایرنا، "کوروش دلشاد" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: حاشیه شهر یاسوج ۳۴۴ مدرسه در مقاطع مختلف دارد که با توجه به جمعیت زیاد دانش آموزان این مناطق، فضاهای آموزشی فعلی پاسخگو نیستند.

دلشاد با اشاره به تفکیک دانش آموزان و مدارس حاشیه شهر یاسوج گفت: چهار هزار و ۷۷۲ نفر دانش آموز ابتدایی دختر در ۲۱ مدرسه و چهار هزار و ۸۵۹ دانش آموز پسر در ۲۲ مدرسه تحصیل می کنند، همچنین ۵۱۰ دختر و ۵۶۱ پسر در هشت مدرسه ابتدایی مختلط تحصیل دارند و در ۲۰۶مدرسه ابتدایی چند پایه یک هزار و ۵۲۵ دانش آموز دختر و یک هزار و ۷۱۶ دانش آموز پسر در حال تحصیل هستند بنابراین ۱۳ هزار ۹۴۳ دانش آموزان مقطع ابتدایی در ۲۵۷ مدرسه حاشیه شهر یاسوج مشغول تحصیل است.

وی مدارس متوسطه دوره اول حاشیه شهر یاسوج را ۷۰ مدرسه برشمرد که سه هزار و ۱۶۹ نفر دختر و سه هزار و ۵۷۲ پسر دانش آموز تحصیل می کنند همچنین در مقاطع دوم متوسطه یک هزار و ۲۵۴ دانش آموز دختر در ۹ مدرسه و۸۳۷ دانش آموز پسر در هشت مدرسه در حال تحصیل هستند.

اگرچه جمعیت شهرستان بویراحمد را ۲۵۰ هزار نفر تخمین می زنند که نصف آن در حاشیه این شهر ساکن هستند و این حاشیه های پرتراکم و پرجمعیت شهر یاسوج همانند "بلهزار"، "مادوان"، "گوشه"، "مِزک"، "گنجه ای"، "سرآبتاوه"، "خلف آباد"، "نجف آباد"، "اکبرآباد" و "سِروک" در عین نبود امکانات رفاهی مناسب نیز از فضای آموزشی کافی محروم است.

دولت سیزدهم در مدرسه سازی و توسعه فضاهای آموزشی در استان کارهای خوبی انجام داد اما بدلیل مهاجرپذیری مرکز استان(یاسوج) که هرساله بیش از سه هزار دانش آموز به این مناطق اضافه می شود، باز فضای آموزشی کافی نیست و به تعبیر کارشناسان شهرستان بویراحمد و حاشیه های شهر یاسوج از نظر فضای آموزشی جزو هفت شهرستان سیاه کشور است.

پیش تر مدیر کل نوسازی مدارس استان بدلیل نبود فضای کافی در یاسوج و حاشیه های آن گفت: در حاشیه شهر یاسوج بدلیل نبود فضای آموزشی، در محله های؛ "سرآبتاوه"، "بَلَهزار"، "مادَوَان"، "مِهریون"، نیاز به ساخت چهار مجتمع آموزشی داریم و علاوه بر حاشیه شهر یاسوج، باز به چهار مجتمع آموزشی در چهار طرف شهر یاسوج، نیاز داریم.

مناطق حاشیه نشنی که تراکم جمعیت و بعد خانوار بالا باشد و از طرفی خدمات بهداشتی، رفاهی و آموزشی نامناسب باشد آبستن آسیب های اجتماعی همچنین ترک تحصیل دانش آموزان و افت معدل تحصیلی خواهد بود چرا که یکی از عوامل موثر بر موفقیت یا افت تحصیلی را می توان شرایط مکان درس خواندن دانست که شامل شرایط خانه، منطقه زندگی و حتی مکان های آموزشی دانست.

گزارشی که وزارت آموزش و پرورش از افت معدل دانش آموزان ارایه داد و برخی از استان ها به خصوص کهگیلویه و بویراحمد را در وضعیت نامناسبی نشان داد، یکی از عوامل موثر بر افت تحصیل را می توان نبود مکان های مناسب آموزشی و حاشیه نشینی دانست.

دانش آموزان برای موفقیت در تحصیلات نیازمند برنامه های کمک آموزشی خارج از مدرسه نیز هستند زمانی که نه تنها فضای اصلی آموزشی مناسب و کافی نباشد و حتی فضای کمک آموزشی در مناطق حاشیه نشینی نایاب باشد انتظار ارتقای تحصیلی و نبود آسیب های اجتماعی آرمانی دست نیافتنی خواهد بود.

به هر میزانی که دانش آموزان تجارب آموزشی و توانمندی بیشتری در دوران دانش آموزی کسب نمایند آمادگی بهتری در مقابل چالش های پیش روی زندگی به خصوص در دوران بزرگسالی خواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha