«وضعیت غزه» محور رایزنی فرستادگان پارلمانی کشورها با قالیباف

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار فرستادگان پارلمانی کشورها، فلسطین را مهم‌ترین موضوع جهان اسلام و جهان بشری دانست و هشدار داد که ادامه شرایط موجود در غزه می‌تواند به همه کشورهای منطقه آسیب زده و دامنه جنگ را گسترش دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدباقر قالیباف در حاشیه برگزاری پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(PUIC) که امروز چهارشنبه ۲۰ دی در تهران برگزار شد با علی راشد النعیمی، رئیس کمیسیون دفاعی مجلس امارات متحده عربی دیدار و گفت و گو کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه نشست فعلی در رابطه با موضوع فلسطین به عنوان مهم‌ترین موضوع جهان اسلام و جهان بشریت است، گفت: امروز توقع مردم فلسطین این است که کشورهای اسلامی با توجه ویژه به این کشور کمک کنند چرا که ادامه شرایط موجود می‌تواند به همه کشورهای منطقه آسیب زده و دامنه جنگ را گسترش دهد.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه کشورهای اسلامی ایستادن مقابل جنایات رژیم صهیونیستی و اتمام جنگ غزه است، افزود: در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری را شاهد خواهیم بود و برای این کار هم زمان بسیار محدودی داریم. لذا باید از همه فرصت‌های سیاسی و ارتباطی خود باید برای پایان این جنایت بشری استفاده کنیم.

همچنین علی راشد النعیمی نیز در این دیدار اقدام تروریستی اخیر در ایران را محکوم کرده و با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد و گفت: وقوع آتش بس فوری برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه ضروری است و مسئولان امارات در جریان دیدارهای بین‌المللی بر این موضع تأکید کردند که هرچه سریع‌تر باید آتش بس رخ دهد چرا که وقایع امروز غزه بر اساس حقوق بین‌الملل جرم و تجاوز به ارزش‌های انسانی است.

رئیس کمیسیون دفاعی مجلس امارات با بیان اینکه وزیر خارجه ما طی تماس‌هایی با همتایان خود در منطقه خواستار هماهنگی میان آنها برای وقوع آتش بس فوری شده است، گفت: من هم شخصاً با برخی مقامات اروپایی تماس گرفتم تا آنها نیز موضع محکمی در این خصوص گرفته و بر آتش بس فوری تأکید کنند.

وی در ادامه با اشاره به تغییر رویکرد مردم جهان و حمایت آنها از ملت فلسطین، عنوان کرد: این موضوع فرصت مهمی برای استفاده از این رویکرد برای خاتمه جنگ و وقوع آتش بس فوری است.

رئیس کمیسیون دفاعی مجلس امارات در پایان افزود: درس مهمی که از این اتفاق می‌گیریم این است که کشورهای منطقه باید شرایط برای تأمین امنیت منطقه را به صورت جدی فراهم کنند.

فرصت‌سازی اجلاس تهران و همگرایی کشورهای اسلامی برای پایان جنگ در غزه

حموده صباغ رئیس مجلس سوریه در حاشیه برگزاری این اجلاس با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 قالیباف در ابتدای این دیدار با اشاره به اهمیت موضوع فلسطین و برگزاری چنین نشست‌هایی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره فلسطین را موضوع نخست جهان اسلام می‌داند که اهمیت آن از زمان وقوع عملیات طوفان الاقصی مضاعف شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جنایات رژیم صهیونیستی با حمایت کامل آمریکا انجام می‌شود که لازم است مردم تمام دنیا که امروز علیه این رژیم به میدان آمده‌اند، تلاش کنند تا هرچه سریع‌تر یک آتش بس فوری و پایدار برقرار شود و نشست امروز تهران نیز در راستای جلب افکار عمومی و کمک‌های لازم برای حمایت از مردم فلسطین است.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک میان ایران و سوریه در جریان سفرهای دوجانبه، گفت: توافقنامه‌ها و مصوبات این کمیسیون مشترک می‌تواند نقش مهمی در گسترش روابط دوجانبه ایران و سوریه داشته باشد.

حموده صباغ نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دعوت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در تهران و استقبال از برگزاری نشستی به ابتکار مجلس شورای اسلامی درباره موضوع فلسطین، گفت: این اجلاس فرصتی برای دیدار کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است تا درباره موضوع مهمی همچون فلسطین به مذاکره و گفت‌وگو بپردازیم.

رئیس مجلس سوریه با بیان اینکه سوریه و ایران همچنان حامی فلسطین هستند و برای حمایت از آرمان‌های فلسطین در این حوزه تلاش های لازم را انجام می دهند، تصریح کرد: طوفان الاقصی بار دیگر موضوع فلسطین را شعله ور کرد و امروز به موضوع نخست دنیا تبدیل شده است.

این مقام عالیرتبه سوری با یادآوری استمرار به شهادت رسیدن فلسطینیان در غزه توسط رژیم صهیونیستی در همین زمان برگزاری اجلاس گفت: دشمن صهیونیستی در حال گسترش دامنه تجاوز است و به جنوب لبنان و سوریه نیز حملاتی داشته است از این رو از هیچ حمله نظامی دریغ نمی‌کند در حالی که اگر از حمایت‌های آمریکا و کشورهای غربی برخوردار نبود، هیچگاه نمی‌توانست این حملات را ادامه دهد.

صباغ در ادامه ضمن ابراز امیدواری از تصویب مصوبات مؤثری در نشست کنونی تهران پیرامون فلسطین، گفت: امیدواریم این اجلاس در آگاه‌سازی مردم دنیا تأثیر بسزایی داشته باشد تا هر چه سریع‌تر بتوانیم به آتش بس فوری برسیم.

رژیم صهیونیستی با حمایت‌های آمریکا به جنایات خود ادامه می‌دهد

ابراهیم بوغالی رئیس مجلس الجزایر در حاشیه برگزاری این اجلاس با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در این دیدار با بیان اینکه کشورهای اسلامی که در حوزه فلسطین فعال هستند و  باید برای انسجام همه کشورها در راستای حمایت از فلسطین فعالیت کنند، گفت: بسیار مهم است که کشورهای اسلامی از همه ظرفیت‌های خود برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین استفاده کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی نکات در حوزه روابط دوجانبه میان ایران و الجزایر، بیان داشت: اکنون فرصت مغتنمی برای گسترش روابط دو کشور در حوزه روابط اقتصادی است که می‌توانیم با هماهنگی‌های بیشتر آنها را به ویژه در زمینه ترانزیتی از جمله دریایی و هوایی توسعه دهیم.

وی افزود: الجزایر می‌تواند مبدایی برای توزیع کالا، امکانات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان و پایه‌ای برای تبادل تجاری و داد و ستدها در حوزه‌های مختلف در حوزه کشورهای شمال آفریقا باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم توسعه روابط پارلمانی بتواند در نهایت به توسعه روابط دو دولت و در نهایت توسعه اقتصادی ایران و الجزایر منجر شود.

در ادامه ابراهیم بوغالی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: مسأله فلسطین صرفاً یک مسأله عقیدتی برای الجزایر نبوده بلکه پیوند تاریخی میان دو کشور وجود دارد تا جایی که محله‌ای در فلسطین به نام محله الجزایری‌ها وجود داشته و شهدایی در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی تقدیم کرده‌ایم که مزار آنها در قدس شریف است.

رئیس مجلس الجزایر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب شنیع‌ترین جنایات علیه فلسطین است، یادآور شد: همین موضوع باید برای کشورهای اسلامی کافی باشد تا مقابل این رژیم بایستند چرا که اگر حمایت‌های آمریکا از آنها نبود هرگز به جنایات خود ادامه نمی‌دادند.

وی با بیان اینکه امروز آرمان فلسطین نه تنها آرمانی اسلامی بلکه یک آرمان انسانی است که نیازمند ایجاد وحدت میان کشورهای عربی است، تصریح کرد گفت: برخی کشورهای غیرعربی و غیرمسلمان از جمله برخی کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی و حتی اروپایی مواضعی قوی در برابر رژیم صهیونیستی گرفته‌اند و این در حالی است که مواضع برخی کشورهای عربی و اسلامی در این حوزه ضعیف است. از این رو باید اقدامی کرد تا همه کشورهای عربی و اسلامی برای تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف متحد شوند.

 ابراهیم بوغالی با بیان اینکه اطمینان داریم جمهوری اسلامی ایران یک قدرت اقتصادی محسوب شده و امکانات زیادی در این کشور وجود دارد، تصریح کرد: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور ایران و با گسترش همکاری‌های دوجانبه، اقتصاد هر دو کشور را توسعه دهیم.

رئیس مجلس الجزایر این کشور مسأله فلسطین را یک مسأله اساسی می‌داند، خاطرنشان کرد: ما به موضع گیری‌های ایران در قبال فلسطین که موضع گیری اصیل، قاطعانه و راستین است افتخار می‌کنیم.

آرمان فلسطین بزرگ‌ترین و عادلانه‌ترین موضوعی است که باید آن را پیگیری کرد

قالیباف همچنین در دیدار مرزوکی النور نایب رئیس مجلس تونس با ابراز امیدواری از تأثیرات سیاسی و حمایتی این اجلاس از ملت فلسطین، گفت: در همان هفته نخستین که موضوع جنگ غزه پیش آمد طی تماس تلفنی با آقای بودرباله رئیس مجلس تونس، بر مواردی در این خصوص تأکید کردیم و اخیرا نیز طی تماس تلفنی دیگری با وی، شاهد موضع گیری قاطعانه مجلس کشور شما درباره قضیه فلسطین بودیم که بسیار مستحکم و پابرجا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به ذکر نکاتی در خصوص روابط دوجانبه پرداخت و تأکید کرد: روابط پارلمانی و دوجانبه میان دولت‌ها باید تقویت شده و فرصت‌های لازم جهت توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیش از پیش فراهم شود که در این زمینه فعالیت گروه‌های دوستی پارلمانی در کنار پارلمان‌های دو کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

قالیباف سفر نایب رئیس مجلس تونس به ایران را مقدمه‌ای بر افزایش سفرهای دوجانبه میان دو کشور دانست.

مرزوکی النور در این دیدار ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی اخیر در کرمان و تسلیت به خانواده شهدای این حادثه تروریستی از حضور در ایران برای شرکت در نشستی با موضوع فلسطین ابراز خرسندی کرد و گفت: مجلس تونس اخیراً در جریان برگزاری انتخابات تشکیل شده است که امیدواریم در دوره جدید بتوانیم روابط پارلمانی خود را با ایران که اشتراکات تاریخی با آن داریم، گسترش دهیم.

نایب رئیس مجلس تونس آرمان فلسطین را نقطه اشتراکی میان ایران و تونس دانست و افزود: مواضع دولت، مجلس و ملت هر دو کشور درباره فلسطین یکسان است و از آرمان‌های آن حمایت می‌کند. تونس همواره بر عهد خود در راستای حمایت از فلسطین پا برجا بوده و امیدواریم در آینده بتوانیم اقدامات مشترکی را با ابتکار هر دو مجلس در این زمینه انجام دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه امروز موضع یکپارچه‌ای در جریان این نشست در قبال فلسطین گرفته شد که در سطح بین‌الملل بی نظیر است، گفت: آرمان فلسطین بزرگ‌ترین و عادلانه‌ترین موضوعی است که کشورها باید آن را پیگیری کنند.

این مقام بلندپایه پارلمانی تونس تأکید کرد: گذشته، حال و آینده دو کشور اشتراکات بسیاری داشته و هیچ عامل خارجی نمی‌تواند تونس و ایران را از یکدیگر دور کند.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha