پارلمان‌ها، نهادهای بین‌المللی را وادار به آتش‌بس در غزه کنند

تهران- ایرنا- نمایندگان و مقامات مجالس ۲۶ کشور اسلامی و آسیایی تاکید کردند: پارلمان‌های کشورهای مختلف باید از طریق دیپلماتیک و قانونی، نهادهای بین‌المللی را وادار کنند تا نسبت به آتش‌بس فوری و جلوگیری از کشتار مردم غیرنظامی و بی‌دفاع در غزه اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان و مقامات مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی روز چهارشنبه در پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) که به میزبانی تهران در حال برگزاری است، بار دیگر اعلام کردند که باید راه‌حل عملی برای پایان اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین اندیشیده شود.

پارلمان‌های کشورهای مختلف، نهادهای بین‌المللی را وادار به آتش‌بس در غزه کنند

از حق مردم سوریه و فلسطین کوتاه نخواهیم آمد

حموده صباغ رئیس مجلس سوریه در این نشست گفت: رژیم صهیونیستی با تجاوزهای خونین و نابودگرانه خود که تاریخ به خود ندیده، نه تنها زنان و کودکان فلسطینی را به خاک و خون کشیده بلکه زیرساخت های مردم غزه را مورد هدف قرار داده است.

وی با بیان اینکه کمک های فنی و لجستیک توسط غربی‌ها به رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، افزود: نیروهای اشغالگر با قصد و اراده قلبی در حال جنایت در غزه هستند و چنین شرایطی سبب بحرانی شدن منطقه خواهد شد.

رییس مجلس سوریه با بیان اینکه جنایت در غزه نقض آشکار تصمیمات سازمان ملل متحد است، تصریح کرد: صهیونیست‌ها آشکارا ترور می‌کنند و مجامع بین المللی برای این کشتار فقط نظاره گر هستند.

حموده صباغ با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها این تجاوز و کشتار بی رحمانه را فراموش نخواهند کرد، افزود: فلسطین ستاره آشکاری است که در قلب‌ها و ذات ما باقی خواهند ماند.

رییس مجلس سوریه ادامه داد: فلسطینیان با مقاومت ایثار می‌کنند و در برابر سرسخت ترین و جانی ترین رژیم‌های بشر مقاومت می کنند. اما در سوریه ما با هدف جلوگیری از افزایش تنش، جنگ و تجاوز اقدامات مستمری انجام می دهیم و از آنجا که به اصول خود پایبندیم، از حق مردم سوریه و فلسطین کوتاه نخواهیم آمد.

وی با بیان اینکه بشار اسد رییس جمهور سوریه و مردم این کشور به احقاق حقوق مردم فلسطین همچنان اعتقاد دارد، خاطرنشان کرد: پیروزی واحدی برای جهان اسلام رقم خواهد خورد و همه آنهایی که از سرزمین های خود کوچانده شدند به کشور خود با مرکزیت قدس شریف باز خواهند گشت.

پارلمان‌های کشورهای مختلف، نهادهای بین‌المللی را وادار به آتش‌بس در غزه کنند

حتی اگر ما را به خاک و خون بکشند اراده مردم لبنان تضعیف نخواهد شد

هاشم قاسم نماینده مجلس لبنان نیز در این نشست گفت: این نشست در حالی برگزار می شود که مردم فلسطین جان خود را در غزه از دست می دهند و در روزهای گذشته هم یکی از فرمانده هان حماس، لبنان و ایران ترور شدند.

وی با بیان اینکه پارلمان‌ها در کشورهای خود، قانون‌گذار و ناظر هستند، تاکید کرد: اگر بخواهیم کشورهای ما کاری در خصوص فلسطین و غزه انجام دهند باید به مقامات کشورهای خود با تصویب قوانین مورد نظر در این حوزه فشار لازم را وارد کنیم.

هاشم قاسم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه پشتیبان مردم فلسطین بوده و هزینه‌های بسیاری را نیز در این خصوص متحمل شده است، تصریح کرد: در زمان تاسیس رژیم صهیونیستی مواضع متفاوت بود اما در این زمان که غزه در حال ویرانی است، همه کشورها باید در این باره هزینه کنند.

عضو مجلس لبنان با تاکید بر انجام مواضع لازم در قبال پایداری مردم غزه افزود: مردم فلسطین با توکل به خدا و استوار در میدان هستند و زمانی که موضع گیری و حمایت‌ها را می‌بینند دلگرم می‌شوند.

هاشم قاسم یادآورشد: لبنان هم در خط اول جبهه در مقابله با رژیم صهیونیستی قرار دارد و بسیاری از ترورها را تجربه کرده و هزینه‌های بسیاری داده است.

وی با اشاره به تهدیداتی که رژیم صهیوینستی در قابل مردم جنوب لبنان انجام می‌دهد تا از حمایت فلسطین خودداری کنند، گفت: حتی اگر با اسلحه ما را به خاک و خون بکشند، اراده مردم لبنان تضعیف نخواهد شد و کشور ما در دفاع از خود عقب نشینی نخواهد کرد.

نماینده مجلس لبنان تمام تنش های منطقه را حاصل حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و فلسطین عنوان کرد و گفت: باید همه کشورها با فشار بر آمریکا خواهان برقراری آتش بس در منطقه شوند و این موضوع را لبنان همواره دنبال کرده است.

هاشم قاسم با تاکید بر اینکه باید سرنوشت مردم فلسطین و جنوب لبنان را خود مردم فلسطین دنبال کنند، خاطرنشان کرد: نه رژیم صهیونیستی و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. بلکه در این زمان باید از تمام ظرفیت‌ها برای جرم انگاری جنایاتی که اسرائیل در قبال مردم فلسطین مرتکب شده در دادگاه های بین‌المللی استفاده شود.

پارلمان‌های کشورهای مختلف، نهادهای بین‌المللی را وادار به آتش‌بس در غزه کنند

آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در قبال جنایت جنگی در غزه مسوول است

راملی ماهد نور نایب رییس مجلس مالزی نیز در سخنانی گفت: ما در مالزی خواهان پایان اشغالگری فلسطین توسط رژیم صهیونیستی هستیم و از پیدا کردن راه حلی طبق قوانین بین المللی که سبب رفع این بحران شود، استقبال می‌کنیم.

وی حملات متعدد رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را خلاف قوانین بین المللی عنوان کرد و افزود: در این زمان باید پارلمان‌های کشورهای مختلف از طریق دیپلماتیک و قانونی، نهادهای بین المللی را وادار کنند تا نسبت به آتش بس فوری و جلوگیری از کشتار مردم غیرنظامی و بی دفاع در غزه اقدامات لازم انجام شود.

نایب رییس مجلس مالزی تاکید کرد: آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی و جنایت‌هایی که این رژیم درغزه مرتکب می‌شود، مسوول است. همچنین هزاران نفر در زندان‌های صهیونیست‌ها اسیر هستند که باید هر چه زودتر به وضعیت آنها رسیدگی شود.

ماهد نور با بیان اینکه دولت مالزی علاقه مند است که اقدامات دقیق در این باره انجام شود، تا از آرمان فلسطین حمایت‌های لازم صورت بگیرد، گفت: در بودجه سالانه مالزی مبلغ ۱۰ میلیون رینگیت برای کمک‌های انسان دوستانه به مردم فلسطین اختصاص دادیم و معتقدیم اقدامات ملموس باید در این باره انجام شود. همچنین ۱۰۰ هزار دلار برای دفتر هماهنگی کمک به فلسطین اختصاص دادیم که نشان می‌دهد مالزی در حمایت از فلسطین عزم راسخ دارد.

وی با تاکید بر آتش بس فوری در جنگ غزه اظهار داشت: همچنین مالزی خواستار توقف شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری هستیم که این اقدام سبب ایجاد تنش می شود.

نایب رییس مجلس مالزی با تاکید بر اینکه این کشور در خصوص اسلام هراسی در جهان هشدار می‌دهد، خاطرنشان کرد: ما به حفظ صلح و ثبات و حفظ حقوق بشر اذعان داریم و می خواهیم صدای مردم فلسطین را در ابعاد بزرگ تر به گوش جهانیان برسانیم و فعالانه در این باره اقدام خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» امروز چهارشنبه (۲۰ دی ماه) در هتل آزادی برگزار شده در دو نوبت صبح و عصر به میزبانی تهران ادامه دارد.

نمایندگان مجالس ۲۶ کشور اسلامی و آسیایی از کشورهای فلسطین، لبنان، بحرین، ترکیه، آذربایجان، ساحل عاج، الجزایر، عمان، چین، موریتانی، اندونزی، عراق، سوریه، عربستان، تاجیکستان، کویت، سنگال، مالی، مالزی، بورکینافاسو، تونس، قطر، مغرب، امارات، پاکستان و چاد در سطح رئیس و نایب رئیس پارلمانی مهمان مجلس شورای اسلامی در این اجلاس هستند.

پیش از آغاز اجلاس، مراسم خوشامد گویی و استقبال از رؤسای هیات ها توسط محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شد و در ادامه مهمانان حاضر در اجلاس عکس یادگاری گرفتند.

همچنین جمع بندی و تصویب بیانیه‌ پایانی بخش پایانی این اجلاس در نوبت صبح خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha