۲۰ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۵۹
کد خبر: 85350385
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عملیات جابه‌جایی پایگاه آمریکا در اوکیناوا آغاز شد

تهران- ایرنا-رسانه‌های ژاپنی از آغاز اقدامات مقدماتی جابجایی پایگاه نظامی «فوتنما» آمریکا در ژاپن، از محل فعلی آن به شهری دیگر در منطقه اوکیناوا خبر دادند. راه‌اندازی پایگاه جدید، برخلاف خواسته مقامات منطقه‌ای انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو، دولت ژاپن امروز (چهارشنبه ۲۰ دی) پس از نادیده گرفتن اعتراض دولت محلی، ساخت پایگاه کلیدی آمریکا در استان اوکیناوا را آغاز کرد.

«یوشیماسا هایاشی» دبیر کل دولت ژاپن و وزیر خارجه سابق این کشور، در این رابطه اظهار داشت: ساخت پایگاه نظامی جدید آمریکا در نزدیکی شهر «ناگو» در اوکیناوا برای جابجایی پایگاه فوتنما واقع در همان جزیره آغاز شده و ساخت آن بیش از ۹ سال زمان می‌برد.

وی افزود: گزارشی از وزارت دفاع دریافت کردیم مبنی بر آن‌که ساخت و ساز در محدوده خلیج اورا از امروز آغاز شده زیرا تمامی مقدمات ضروری به طور کامل انجام شده است».

هایاشی تاکید کرد که حتی پس از اتمام ساخت این پایگاه، سه سال طول می کشد تا ترتیب انتقال پایگاه هوایی تفنگداران دریایی «فوتنما» صورت گیرد و احتمالا این موضوع تا اواسط دهه ۲۰۳۰ به طول بیانجامد.

عملیات جابه‌جایی پایگاه آمریکا در اوکیناوا آغاز شد

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که مقام‌های ژاپنی در پایان ماه دسامبر، بدون اجازه از مقام‌های استان اوکیناوا، ساخت پایگاه جدید آمریکا در محدوده شهر «ناگو» به منظور انتقال پایگاه فوتنما را تأیید کردند. در حال حاضر، عملیات برای پر کردن بستر دریا آغاز شده است.

«دنی تاماکی» استاندار اوکیناوا در این خصوص گفت: جای تاسف دارد که دولت مرکزی با وجود درخواست استان برای گفت‌وگوهای بیشتر، به طور یکجانبه کار را «برای راحتی خود» آغاز کرد.

مردم اوکیناوا که سال هاست میزبان بخش عمده ای از پایگاه های نظامی ایالات متحده در ژاپن بوده اند، مدتی است که با انتقال این پایگاه به نزدیکی شهر «ناگو» مخالف بوده و خواهان انتقال این مرکز نظامی آمریکایی به یکی از استان های دیگر هستند.

هایاشی با بیان اینکه پایگاه «فوتنما» نیروی دریایی آمریکا در اوکیناوا در نزدیکی منطقه مسکونی «جینووان» به منطقه کم جمعیت «هنوکو» منتقل خواهد شد، تاکید کرد که این تنها راه حل موجود است.

توکیو و واشنگتن در سال ۲۰۰۶ توافق کرده بودند که پایگاه نظامی فوتنما از منطقه‌ای پرجمعیت در اوکیناوا به محلی کم‌جمعیت‌تر در همین منطقه منتقل شود. این امر مستلزم انجام دادن فعالیت‌های دفن زباله بود که دولت منطقه‌ای به آن مجوز نداده بود. این پرونده به دیوان عالی ژاپن ارجاع داده شد که در سال ۲۰۱۸ این دیوان حکم آغاز اقدامات مقدماتی آن را صادر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha