چَرخشِ چَرخِ صنعت در کازرون؛ از استقرار طرح‌ها در منطقه ویژه تا جذب سرمایه‌گذار

شیراز - ایرنا - منطقه ویژه اقتصادی کازرون در حال راه‌اندازی است که به گفته متولیان امر در شرایط کنونی طرح‌های سرمایه‌گذاری مهم و استراتژیکی در این منطقه در مرحله استقرار هستند و تاکنون هفت قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان منعقد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز واقع شده و به دلیل اهمیت این شهرستان در اقتصاد فارس، پیگیری و حل مشکلات این منطقه همواره در دستورکار متولیان امور اقتصادی استان قرار دارد.

تکاپو برای رُشد اقتصادی کازرون

استاندار فارس نیز در سفرهای استانی خود توجه ویژه‌ای به این شهرستان داشته است به گونه‌ای که امسال در ادامه دور دوم سفرهای شهرستانی خود و در پنجاه و نهمین سفر وارد کازرون شد و به بررسی و پیگیری حل مشکلات مردم این منطقه پرداخت.

او در این بازدید نوید پیشرفت خوب مصوبات دور اول سفر خود به این شهرستان را داد و گفت: اقدامات خوبی در خصوص اجرای مصوبات دور اول سفر به شهرستان کازرون انجام شده و در برخی حوزه‌ها شاهد پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی مصوبات هستیم.

وضعیت زیرساخت‌های صنعتی

این شهرستان از زیرساخت‌های صنعتی قابل‌توجهی برخوردار بوده و تاکنون نواحی صنعتی شهید مصلحیان، جره و بالاده در این شهرستان ایجاد شده که این نواحی تأثیر بسیاری بر اشتغالزایی و رشد اقتصادی این شهرستان داشته‌اند.

همچنین منطقه ویژه اقتصادی کازرون از سال ۸۹ در زمینی به مساحت ۷۳ هکتار در شمال شهر کازرون کلید خورد که با راه‌اندازی این منطقه، طی سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی در حوزه صنعت این شهرستان شکل گرفته است.

اوایل دی‌ماه بود که شرکت شهرک‌های صنعتی فارس آمادگی خود را برای ایجاد شهرک صنعتی جدید در این شهرستان اعلام کرد و در پی آن مبلغ ۲۲۰میلیارد ریال اعتبار نیز جهت تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی آن تخصیص یافت.

در حال حاضر هم مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی فارس آمادگی این شرکت را برای توسعه این منطقه اعلام کرده و به ارائه برنامه‌هایی جهت تدوین چشم‌انداز مطلوب به منظور اجرای این اقدام در شهرستان کازرون پرداخته است.

مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی فارس حمایت از تولید صادرات محور مبتنی بر فناوری‌های روز در منطقه ویژه اقتصادی کازرون را از برنامه‌های مهم این شرکت اعلام کرد و گفت:برای دستیابی به اهداف این بخش،تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی کازرون در برنامه عملیاتی قرار گرفته است.

تلاش برای افزایش سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از تولید

سید مسعود عظیمی که معتقد است افزایش سرمایه‌گذاری، پشتیبانی از تولید و توسعه صادرات از مهمترین اهداف ایجاد مناطق ویژه اقتصادی است گفت: برای تحقق این اهداف در منطقه ویژه اقتصادی کازرون، از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراهم شده برای جذب سرمایه‌گذار و استقرار واحدهای تولیدی صادرات محور در این منطقه افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با همکاری و تعامل با سایر دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و حمایت‌های ویژه استاندار فارس، برای تبدیل این منطقه ویژه اقتصادی به یکی از مناطق پُررونق صنعتی ،تجاری و صادراتی اهتمام ویژه‌ای خواهد داشت.

چه طرح‌هایی در حال استقرار هستند؟

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس با اعتقاد به اینکه طرح‌های سرمایه‌گذاری مهم و استراتژیکی در منطقه ویژه اقتصادی کازرون در مرحله استقرار است، گفت: تاکنون هفت قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان در منطقه ویژه اقتصادی کازرون منعقد شده و طرح‌های بزرگی نظیر مجتمع تولید الکترود گرافیتی با سرمایه‌کذاری ۱۰هزار میلیارد تومان، تولید تجهیزات و مخازن نفتی با سرمایه‌گذاری ۱۵میلیون یورو، تولید کابل آلومونیومی با ۶۵میلیارد تومان و طرح‌های سردخانه، سورتینگ و بسته‌بندی نیز در این منطقه ویژه اقتصادی در مرحله ساخت وساز قرار دارد.

عظیمی در خصوص آماده‌سازی زیر ساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی کازرون برای واگذاری به سرمایه‌گذاران گفت: در این منطقه ویژه اقتصادی زیر ساخت‌های اصلی نظیر آب،گاز و برق تأمین شده و تکمیل سایر پروژه‌های زیر ساختی نظیر سر در ورودی، باسکول و ساختمان‌های اداری و گمرک نیز در مرحله اجرا قراردارد.

وی بر ضرورت راه‌اندازی گمرک و اخذ کد گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی کازرون تأکید کرد و گفت: به صورت رسمی امکان صادرات و واردات به نام این گمرک فراهم شدو سرمایه‌گذاران می‌توانند واردات و صادرات خود را ازطریق گمرک کازرون به تمام نقاط جهان انجام دهند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس افزود:مساحت اولیه منطقه ویژه اقتصادی کازرون ۷۳هکتار است که از طریق امور تملک ۱۱۰هکتار زمین جهت طرح توسعه در حال پیگیری است.

بدون شک ایجاد شهرک‌های صنعتی و حل مشکلات زیرساختی این شهرک‌ها در شهرستان کازرون به افزایش اشتغالزایی و کاهش خروج سرمایه از این شهرستان کمک می‌کند و تحقق این امر مهم در نهایت منجر به توسعه اقتصادی استان می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha