مدیریت منابع آبی با جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌ها

شیراز-ایرنا-در گردهمایی مدیران آب استان های فارس، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد در شیراز تازه های علمی و فنی برای پایش و رصد اضافه برداشت از چاههای کشاورزی و مدیریت توامان آب و برق در این استان ها مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

معاونان حفاظت و بهره برداری و مدیران آب استان های فارس، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد جمعهو در یک نشست صمیمی، تازه های علمی و فنی برای پایش و رصد اضافه برداشت از چاههای کشاورزی و مدیریت توامان آب و برق در این استان ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند.

مدیریت منابع آبی با جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌ها

در حاشیه این نشست که در شیراز برگزار شد، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس گزارشی از اعمال مدیریت توامان آب و برق ارائه داد و گفت: استان فارس از نقطه نظر حوزه آبریز دارای ۱۳۴ محدوده مطالعاتی است، بر اساس بررسی ها و مطالعات ۱۱۹ محدوده مطالعاتی در این استان دارای افت سطح آب و کسری مخزن می باشند و به همین دلیل طرح های پایش و کنترل برداشت از سفرههای آب زیر زمینی برای جلوگیری از اضافه برداشت از چاههای دارای پروانه در این مناطق با جدیت و اولویت دنبال می شود.

سیاوش بدری با بیان اینکه استان فارس ۶۲ هزار حلقه چاه کشاورزی فعال دارد افزود: بنابراین در راستای تامین آب شرب شهروندان، آب کشاورزی و آب مورد نیاز برای صنعت و محیط زیست می‌بایست مدیریت برداشت آب زیرزمینی و حفاظت از آبخوان‌ها با جدیت اعمال شود.

او افزود: از آنجا که همه چاههای مجاز کشاورزی به کنتور و ابزار دقیق اندازه گیری برداشت آب مجهز نیستند، بنابراین لازم است تا تکمیل طرحهای تجهیز این چاهها به ابزار دقیق اندازه گیری، بتوانیم مدیریت برداشت آب زیرزمینی را اعمال کنیم، در این راستا با تدبیری که در وزارت نیرو اندیشیده شده، مدیریت مصرف و برداشت آب را از طریق مدیریت مصرف برق و انرژی چاههای کشاورزی انجام می دهیم.

رئیس هیات مدیره آب منطقه ای فارس ادامه داد: در این زمینه دستور العمل مدیریت توامان آب و برق ابلاغ شده و در همین راستا دومین نشست هم اندیشی با حضور مدیران آب استان های فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد در شیراز به میزبانی آب منطقه ای فارس برگزار شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در ادامه افزود: از ۶۲ هزار حلقه چاه آب کشاورزی در استان فارس حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ حلقه برقی و فعال است، و با همکاری شرکت های توزیع برق فارس و شیراز تدقیق و تطبیق میزان مصرف آب و برق انجام شده و از طریق اطلاعات کنتورهای فهام که روی چاههای آب کشاورزی برقدار نصب است، مدیریت برداشت آب زیرزمینی را بهتر می‌توان اعمال کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha