الزام صنعت به استفاده از پساب نیاز برون رفت از چالش است

ساوه - ایرنا - نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره اینکه ساوه به عنوان یکی از پنج شهرستان دارای چالش آب اعلام شده است گفت: الزام بخش صنعت به استفاده از پساب تصفیه شده از فاضلاب مهمترین نیاز برای برون رفت از چالش کم آبی است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد سبزی روز جمعه در شورای حفاظت از آب ساوه در سد الغدیر با اشاره به اینکه اجرای طرح انتقال آب از سد کوچری یکی از طرح های ملی است اظهار کرد: پیگیری برای تکمیل خط انتقال آب از کوچری به ساوه از چند سال گذشته آغاز شده که در دولت قبل ۲۰ کیلومتر لوله گذاری به علت کمبود اعتبارات متوقف شده بود که دوباره با دستور آیت الله ریسی رییس جمهور به صورت ویژه از سر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیز ۳۰ کیلومتر لوله گذاری به صورت اضطراری به منطور تسریع در طرح نیز با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا (ص) از سمت ساوه به اوه نیز به زودی آغاز می شود یادآور شد: مدیریت مصرف با رعایت حقابه همه بخش ها، بهینه سازی مصرف با فرهنگسازی مهمترین انتظار از مردم و مسوولان در کنار اجرای طرح های کوتاه، میان‌مدت و بلند تامین طرح های آب شرب است.

وی همچنین بر توسعه اقدامات برای تولید پساب از سوی آب و فاضلاب تاکید کرد و افزود: با توجه به مشکلات و کمبود منابع آب چرا صنعت باید از آب شرب استفاده کنند در حالی که می توان با افزایش میزان پساب آب مصرفی آنها را جبران کرد.

تامین منابع پایدار آب شرب اولویت دولت در ساوه است

فرماندار ساوه با اشاره به اینکه آب شرب شهر ساوه و برخی روستا ها و بخش اعظمی از توسعه کشاورزی این شهرستان از سد الغدیر تامین می شود افزود: با توجه به کاهش ذخیره آب این سد به علت کاهش نزولات جوی در شورای حفاظت آب استان مرکزی با تاکید استاندار این استان از مهرماه سال جاری جلسات مختلفی را برای تامین منابع پایدار آب شرب این شهر برگزار شده است.

الزام صنعت به استفاده از پساب نیاز برون رفت از چالش است

مهدی الیاسی افزود: شهرستان ساوه یک نقش ایدلوژیکی و فرا استانی ویژه ای را بازی می کند به گونه ای که مهم‌ترین دلیل جمعیت روبه رشد این شهرستان اشتغال نیروی کار و کاهش نرخ بیکاری در استان های همجوار است که با اجرای برنامه های کوتاه، میاند مدت و بلند به دنبال تامین آرامش شهر در بحث آب شرب است.

تنها چهار میلیون لیتر از آب شرب ساوه قابل تحویل است

سیدجلال شاهرخ رییس اداره سد الغدیر ساوه هم در این آیین با بیان اینکه حوزه آبریز قره چای به عنوان منبع اصلی تامین اب این سد با مساحت ۱۷ کیلومتر در استان های همدان و مرکزی است افزود: به منظور تامین منابع آب و افزایش دبی آب ورودی به این سد در حوزه های آب ریز سر دهانه ها بسته شده که در نتیجه آن دبی ورودی فعلی آب سد نسبت به ۲۰ روز گذشته از ۲۰۰ لیتر به ۷۵۰ لیتر افزایش یافته است.

وی گفت: هرچند وضعیت دبی آب سد هم اکنون افزایش یافته اما کاهش بارندگی ها باعث کاهش حجم ذخیره به هفت درصد شده که شامل ۲۰ میلیون متر

از طرفیت ۲۷۷ میلیون متر مکعب است که حدود چهار میلون مترمکعب آن قابلیت واگذاری به بخش شرب بوده و ۱۶ میلیون مترمکعب آب نیز شامل آب زیر دریچه سد و عیر قابل واگذاری است.

شاهرخ یادآور شد: علی رغم وجود چالش در حجم ذخیره تا کنون مشکلی در تحویل آب برای آب شرب را نداشتیم به گونه ای که ۱۱ میلیون مترمکعب از ۱۱ میلیون و ۶۰۰ مترمکعب سهم آب ساوه به آب فاضلاب جهت توزیع در شهر تحویل داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha