رفع چالش آب شرب ساوه تامین اعتبار شد/ دستورکار لوله گذاری ۳۰کیلومتری طرح انتقال از سدکوچری

ساوه - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به تامین اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریالی برای رفع چالش آب شرب ساوه گفت: اجرای ۳۰ کیلومتر از طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه در کمترین زمان ممکن به عنوان یک طرح اضطراری برای رفع بحران آب شرب این شهرستان در دستور کار است.

علی اکبر اسدی روز جمعه در شورای حفاظت از آب ساوه در سد الغدیر اظهار کرد: با توجه به نگرانی هایی که در بخش آب شرب ساوه حاکم است اعضای شورای حفاظت از منابع آب استان به دنبال پیش بینی تمهیداتی است تا در شرایط اضطرار منابع پایداری را برای آب شرب ساوه تامین کند که در این راستا ۱۰۰ اعتبار مورد نیاز ۱۲۰ میلیارد ریالی برای تقویت آب استحصالی از چاه های موجود تخصیص یافت تا آب و فاضلاب استان مرکزی تا آخر بهمن تمام آب مورد نیاز شهرستان در شرایط فعلی را از چاه های زیر زمینی تامین کند.
وی اضافه کرد: همچنین اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز ۱۹ حلقه چاه آب جدید برای تامین اب مورد نیاز در فصل گرم سال نیز مصوب شده تا بتوانیم با تزریق آن تا فرا رسیدن تابستان این طرح برای جلوگیری از احتمال جیره بندی اب در این شهرستان نیز محقق شود.
اسدی اظهار کرد: طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه نیز به عنوان یک طرح ملی در دستور کار است که تا کنون ۳۰ کیلومتر از ۱۳۰ کیلومتر آن اجرا شده است و با توجه به تاکیدات رییس جمهور و وزیر نیرو ادامه مراحل طرح به عنوان یک پروژه اضطراری تعریف‌شده است.
وی یادآور شد: در این راستا ۳۰ کیلومتر از طرح که در محدوده شهر آوه و ساوه قرار گرفته قرار است از محل اعتبارات تنش آبی به صورت اضطراری تامین اعتبار شده و تا فصل گرما لوله گذاری شود.

طرح انتقال آب از کوچری به ساوه به عنوان یک طرح اضطراری در وزارت نیرو به تصویب رسید
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ساوه اظهار کرد: آب نقش محوری را در بخش صنعت، کشاورزی و شرب ساوه ایفا می کند است که هم اکنون یکی از شهرستان‌ های بحرانی و نیازمند اتخاذ تصمیمات اساسی است که در این راستا طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه با دستور وزیر نیرو به عنوان یک طرح اضطراری به تصویب رسیده است تا عملیات اجرایی آن در نزدیک ترین زمان ممکن به اتمام برسد.
عزت اله امری افزود: با توجه به اینکه وزارت نیرو در نطر دارد در صورت تداوم وضعیت فعلی بارندگی ها آب موجود سد ساوه برای پیک مصرف در فصل گرم نگهداشته می شود و در راستای تحقق این برنامه و تامین آب شرب پایدار ساوه با توجه به چالش موجود آن مجوز حفر ۱۹ حلقه چاه آب به شرکت آب و فاضلاب اعطا شده است.
وی یادآور شد: اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی وجلوگیری از ایجاد صنایع آب بر و الزام بخش صنعت شهرستان برای استفاده از ۹۰ لیتر پساب در ثانیه و تخصیص آب آزاد سده به شرب از دیگر رویکردهای این شرکت برای تامین اب شرب شهرستان ساوه است.

رفع چالش آب شرب ساوه تامین اعتبار شد/ لوله گذاری ۳۰ کیلومتری طرح انتقال آب از سد کوچری
ساوه یکی از پنج شهر درگیر با چالش آب شرب کشور است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی هم در این جلسه با بیان اینکه ور پیک مصرف فصل گرم اب مورد نیاز شهر ساوه حدود یک هزار و ۱۱۴ لیتر در هر ثانیه و در زمان حاضر حدود ۸۰۰ لیتر در هر ثانیه است گفت: هم کنون با تدابیر انجام شده ۵۶ درصد از آب شرب مورد نیاز ساوه شامل ۳۸۲ لیتر در هر ثانیه از چاه ها و ۴۴ درصد شامل ۳۰۰ لیتر در هر ثانیه از سد الغدیر تامین می شود.
حشمت اله عباسی افزود: با توجه به اینکه با دستور وزیر نیرو شهر ساوه یکی از پنج شهر دارای چالش اب است که در نظر داریم با اجرای سه برنامه کوتاه، میان و بلند مدت حدود ۸۳۰ لیتر در هر ثانیه از کمبود آب شرب در فصل گرم را از منابع زیر زمینی تامین کنیم.


وی گفت: استفاده از ظرفیت چاه های سایر دستگاه های اداری و عمومی در محدوده شهر، استفاده از آب زهکش پایاب سد ، تجهیز و بهره برداری از احیا بازسازی چاه های منطقه سید قلی شهر پروژه های کوتاه مدت تا پایان بهمن و مکان یابی و حفر ۹ حلقه چاه در نزدیک ترین مکان چاه های خشک شده، حفر هشت حلقه چاه اضطراری، تجهیز ۲ چاه دستی دستی دهانه گشاد کنار سدالغدیر و اجرای خطوط انتقال چاه های تازه حفر و مدیریت مصرف و انجام مطالعات پهنه بندی فشاری شبکه آب نیز از جمله برنامه میان‌مدت این شرکت برای برون از بحران آب در شهر ساوه است.
وی تکمیل هرچه سریع تر پروژه آب‌رسانی انتقال آب سد کوچری نیز برنامه بلند مدت است که باید از سوی شرکت آب منطقه ای اجرا شود گفت: با اجرای طرح های کوتاه مدت امکان تامین ۱۰۰ درصدی نیاز فعلی تا پایان بهمن و طرح های میان مدت نیز تمام نیاز آن در فصل گرم تامین می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha