بارورسازی ابرها بارندگی را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: میزان موفقیت بارورسازی ابرها بستگی به شرایط توپوگرافی و ابرناکی داشته و در نهایت منجر به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارندگی‌ها می‌شود.

مجید کوهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بشر می‌تواند تا حدی در اقلیم تغییر ایجاد کند که آن هم مقطعی است ، برای مثال بارورسازی ابرها یک نوع دستکاری جوی است که به صورت مقطعی و نقطه‌ای امکان‌پذیر است.

وی با بیان این که دستکاری کلی اقلیم از سوی انسان از نظر علم هواشناسی امکان‌پذیر نیست ، در خصوص اثر پدیده دور پیوند ال نینو در استان نیز گفت: پدیده دور پیوند الگویی است که یک نقطه از جهان اتفاق می‌افتد و آثار آن در سایر نقاط جهان دیده می‌شود. پدیده ال نینو در اقیانوس آرام جنوبی رخ می‌دهد که اثر آن در خاورمیانه و ایران دیده می‌شود . این پدیده هر ۲ تا هفت سال رخ می‌دهد و بازه اثر آن ۹ تا ۱۲ ماه است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خاطرنشان کرد: نظر سازمان هواشناسی این بوده است که این پدیده در کنار سایر دور پیوندها اثر خواهد داشت ولی در استان با مشورت همکاران و نظر جمعی به این نتیجه رسیدیم که این پدیده در اردبیل این پدیده اثر نخواهد داشت و به اطلاع مسئولان استان هم رسانده شد ، ضمن اینکه این پدیده در کنار سایر دور پیوندها اثراتی در استان خواهد داشت.

کوهی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات اقلیم و اثرات آن در استان اظهار کرد: کل کشورها و از جمله کشور ما درگیر تبعات و آسیب‌های پدیده تغییر اقلیم هستند. در این پدیده اصلی‌ترین موضوع افزایش گازهای گلخانه‌ای اعم از دی اکسیدکربن ، متان و مونوکسید نیتروژن است که عامل انسانی آن حمل و نقل ، کشاورزی و تولید گرماست.

به گفته این کارشناس هواشناسی ، گازهای گلخانه‌ای همانند پتو کل کره زمین را احاطه کرده باعث افزایش دما می‌شود.

کوهی یادآور شد: کشورما از نظر اقلیم در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد که کم بارشی در ذات این منطقه است اما نکته مهم این است که در حالی که میانگین بارش مناطق خشکی کل دنیا ۷۵۰ میلی‌متر و در ایران هم ۲۳۵ میلی‌متر است.

وی در خصوص بارش‌های کم فصل پاییز استان اردبیل هم گفت: علت اصلی که بارش‌های فصل پاییز ضعیف‌تر شد ماندگاری هوای گرم در شمال آفریقا و سرازیر شدن آن از شرق اروپا بود که باعث شد سامانه‌های مدیترانه‌ای تضعیف شده و بارش‌های پاییز کم شود ، در عین حال نباید فراموش کرد که از اول مهر تا پایان مهر ۷۰ درصد افزایش بارش داشتیم.

وی افزود: میزان صحت پیش‌بینی‌های فصلی بر اساس مدل‌های ریاضی ۶۰ درصد است اما میزان صحت پیش‌بینی‌های پنج روزه ۸۵ درصد است ، بر این اساس فصل پاییز بارش‌ها به صورت نرمال پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل همچنین با بیان اینکه میزان صحت بارش‌های فصلی حدود ۶۰ درصد است، گفت: بر اساس ارزیابی خوشبینانه مدل‌های ریاضی بارش‌های فصل زمستان نرمال خواهد بود.

کوهی با اشاره به کاهش بارش‌های استان در سه سال آبی گذشته اظهار کرد: در سال آبی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد ، در سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد و در سال آبی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ حدود ۱۷ درصد کاهش بارش در استان ثبت شد.

وی در خصوص میزان بارش‌های سال جاری گفت: از ابتدای سال جاری در فصل بهار میانگین بارش استان ۱۲۲ میلی‌متر بود که نسبت به دوره بلند مدت سه درصد افزایش بارش ثبت شد ، در این بین بیشترین میزان افزایش در شهرستان گرمی با ۱۶۵ میلی‌متر و کمترین بارش در پارس‌آباد با ۷۳ میلی‌متر ثبت شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اضافه کرد: در فصل تابستان میانگین بارش ۴۱ میلی‌متر بود که نسبت به بلند مدت ۱۲ درصد افزایش بارش داشتیم ، در این فصل هم بیشترین میزان در بیله‌سوار ۹۱ میلی‌متر بوده و کمترین افزایش هم در شهرستان کوثر با چهار میلی‌متر بارش ثبت شد.

کوهی ادامه داد: در فصل پاییز میانگین بارش استان ۸۶ میلی‌متر بود که نسبت به دوره بلند مدت ۳۱ درصد کاهش بارندگی داشتیم ، در این فصل هم بیشترین کاهش در شهرستان نیر با ۶۳ درصد و در شهرستان‌های کوثر و نمین با ۵۳ درصد و اردبیل با ۴۳ درصد کاهش مواجه شدیم.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری میانگین بارش‌ها در استان اردبیل تا الان ۷۱ میلی‌متر بوده است که نسبت به دوره بلند مدت ۲۷ درصد کاهش ثبت شده است ، در این بین بیشترین میزان کاهش مربوط به شهرستان نیر با ۵۶ درصد ، کوثر و نمین ۴۸ درصد و اردبیل ۳۸ درصد کاهش است ، در عین حال نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش بارندگی ثبت شده است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب صنعتی در دنیا کل دما یک درجه افزایش داشته است ، اما آمار مقایسه‌ای ۵۰ سال اخیر کشور نشان می‌دهد در هر دهه چهار دهم درجه افزایش دما داریم و در ادامه آن تبخیر و تعرق در دهه پنج میلی‌متر بیشتر شده و بارش هشت دهم میلی‌متر کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: در اثر این پدیده طی دهه‌های اخیر ایران یک درجه هم از میانگین جهانی گرمتر بوده است ، در این بین دمای هوای استان اردبیل هشت درهم درجه در هر دهه افزایش یافته است که از میانگین کشوری هم بالاتر است.

کوهی ادامه داد: پاییز امسال گرم‌ترین پاییز سال اردبیل از زمان راه‌اندازی ایستگاه‌های هواشناسی در استان است ، به طوری که متوسط دما ۱۱.۳ درجه رسید و ۳.۳ درجه میانگین افزایش دما داشتیم.

وی افزود: موضوع دیگر این است تغییر اقلیم در دماهای حدی هم تاثیر می‌گذارد به طوری که در حالی که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ دمای بالای ۳۵ درجه ۲ مورد ثبت شده در سال‌های اخیر به هشت مورد رسیده است. از سوی دیگر روزهای یخبندان از ۱۲۰ روز در دهه‌های گذشته به ۱۰۰ روز کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در خصوص پیامدهای دیگر تغیر اقلیم در استان اظهار کرد: در اثر این پدیده بارش‌ها از برف به باران تغییر یافته است و جزیره حرارتی شکل گرفته که بر اساس آن بارش‌ها وقتی وارد شهر می‌شود تبدیل به باران می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha