۲۳ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹
کد خبر: 85352244
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاشت گیاه باریجه در ۱۵۰ هکتار از مراتع شهرستان دلیجان

اراک - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلیجان گفت: بذرکاری گیاه باریجه در ۱۵۰ هکتار از محدوده طرح مرتعداری روستای راونج از توابع بخش مرکزی این شهرستان اجرا شد.

«مصطفی نجفی» روز شنبه در گفت‌ و گو با ایرنا، افزود: پروژه بیولوژیک کُپه‌کاری با بذر باریجه در محدوده طرح مرتعداری روستای راونج به صورت مشارکتی و با حضور کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلیجان و اعضای شورای اسلامی این روستا به عنوان نماینده بهره‌برداران و مجریان طرح انجام شد.

وی بیان کرد: باریجه با ۹۵ درصد ترکیب شیمیایی و دارویی جزو ارزشمندترین گیاهان دارویی است که اگر ساقه و قاعده ساقه آن شکاف داده شود، از آن شیرابه بیرون می‌آید و به این گیاه ۶۳ و نیم درصد رزین، ۲۷ درصد صمغ و پنج و ۹ درصد اسانس اضافه می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلیجان در خصوص اثرات دارویی این گیاه نیز گفت: ضد نزله (خلط پشت حلق)، دفع درد معده، ضد تشنج، ترمیم کننده زخم‌های سطحی، نیرو دهندگی و مقوی معده از جمله خاصیت‌های دارویی باریجه است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرص‌ های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha