حضور نمایندگان ۴۳ کشور جهان در اجلاس بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای

تهران - ایرنا - نخستین اجلاس بررسی فرصت‌ها و چالش‌های توسعه ملی به ویژه بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از امروز (شنبه) در سالن زنده یاد فارسی در آکادمی ملی المپیک آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، در این اجلاس ۲ روزه که به میزبانی کشورمان ایران برگزار می‌شود، سیدمحمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، کمال جوانمرد دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک، مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، نمایندگان ورزش زورخانه‌ای از ۴۳ کشور جهان، علی جوادی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، اعضای هیات رییسه و مسئولین کمیته‌های فدراسیون حضور داشتند.

همچنین غفور کارگری رییس کمیته ملی پارالمپیک، کارنو بهادر شاهی (نپال) دبیر کل کنفدراسیون ورزش زورخانه‌ای آسیا، سلیمان از تاجیکستان، سیدامیر حسینی عضو هیات موسس، عبدالکریم جاسم الکریم رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای از عراق از دیگر میهمانان این اجلاس هستند.

سخنرانی و بیان دیدگاه‌های اعضای این اجلاس در جهت رفع موانع توسعه و احیای این ورزش سنتی و تاریخی در سطوح بین‌المللی از اصلی‌ترین محورهای این جلسه است.

غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان یکی از میهمانان ویژه در این اجلاس بین‌المللی بود که با سخنرانی خود به مسائل مربوط به توسعه این ورزش ایرانی پرداخت و ابراز امیدواری کرد این اجلاس آغازی برای جهش اصولی در توسعه این ورزش غنی در جامعه بین‌الملل شود.

سخنرانی اعضای این جلسه از اقصا نقاط جهان از بخش‌های دیگر این اجلاس است.

مدیرکل میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی در این اجلاس در خصوص اهمیت این نشست گفت: هدف از این نشست‌ها رعایت عدالت، انصاف، عقلانیت و شعور است تا به آن برسیم. هدف از میراث ناملموس این است تا بتوانیم این فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنیم، فرهنگ پهلوانی نیازمند اشاعه آموزش و فرهنگ‌سازی است.

علیرضا ایزدی ادامه داد: براساس کنوانسیون ۲۰۰۳ کشورها باید هرساله یکی از آثار ناملموس خود را در فهرست جهانی بگنجانند و ما نیز هرساله پرونده‌ای را به کنوانسیون جهانی ارسال می‌کنیم.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این راستا با ثبت ۲۳ عنصر ناملموس از این حیث رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است.

ایزدی تصریح کرد: ایران با تمدنی ۷ هزار ساله  از لحاظ فرهنگ دارای ورزش‌های متعدد ورزشی و کشتی پهلوانی است که این فرهنگ پهلوانی با توجه به ریشه و پیشینه قوی خود نقش پر رنگی داشته است و به پاس این فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به پاس این فرهنگ ۲۵ آپریل ۲۰۱۰ ثبت جهانی شده است.

حضور نمایندگان ۴۳ کشور جهان در اجلاس بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha