باران‌چشمه: ایران میزبان مسابقات آسیایی زورخانه‌ای شد؛ مقدمات جهانی شدن این رشته کلید خورد

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اعلام کرد: اواخر اردیبهشت ماه امسال رقابت‌های قهرمانی آسیا در کشورمان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، اول آذر ۱۴۰۲ یک بار دیگر مدال‌آوران، مسئولان و قهرمانان بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. در ابتدای دیدار، تیم جوانان زورخانه‌ای کشورمان در حضور رهبر انقلاب برنامه زیبایی را اجرا کردند که مورد توجه ایشان نیز قرار گرفت. ایشان با تشکر از ورزش باستانی زیبای تعدادی از نوجوانان و جوانان در آغاز این دیدار گفتند: همان‌گونه که سال‌های قبل به مسئولان ورزشی گفته شد، ورزش باستانی ظرفیت تبدیل به یک ورزش بین‌المللی را دارد و باید در این مسیر تلاش شود. در حاشیه دیدار ورزشکاران با رهبر انقلاب، تعدادی از نوجوانان ورزشکار که دقایقی در حسینیه امام خمینی (ره) به اجرای ورزش باستانی پرداختند، با معظم‌له تصویر یادگاری ثبت کردند.

در همین راستا فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی برای پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با بین‌المللی کردن این رشته، نخستین اجلاس بررسی فرصت‌ها و چالش‌های توسعه ملی به ویژه بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را به مدت ۲ روز ( ۲۲ و ۲۳ دی ماه) در سالن زنده یاد فارسی در آکادمی ملی المپیک با حضور نمایندگان ۴۳ کشور برگزار کرد.

مهر علی باران چشمه در این خصوص به برنامه‌های آتی فدراسیون اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مهمترین اتفاقات امسال اجرای این ورزش در محضر مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی(ره) بود که پس از فرمایش رهبری برگزاری نخستین اجلاس فرصت‌ها و چالش‌های توسعه ورزش زورخانه‌ای در دستور کار قرار گرفت. رهبری در این خصوص نسبت به ترویج این ورزش در داخل و خارج از کشور تاکید بسزایی کردند.

وی ادامه داد: با انجام این رویدادها توانستیم یک نوآوری خاصی برای این ورزش ترسیم کنیم. مهمترین اتفاقی که در سمینار ۲ روزه به آن اشاره کرد سوای مطرح شدن مسائل علمی و تخصصی؛ همه اعضا تصمیم بر ایجاد فدراسیون جهانی این ورزش را گرفتند.

باران‌چشمه ادامه داد: همچنین دیگر برنامه مهم ما در سالی که گذشت مربوط به انجام نخستین دوره رقابت‌های جهانی کشتی پهلوانی با حضور ۱۲ کشور در شهر تبریز بود. برای ترویج این ورزش نیازمند برگزاری رویدادهای مختلف خواهیم بود تا بتوانیم علاقه‌مندان زیادی را به کشتی پهلوانی تشویق کنیم.

باران‌چشمه: ایران میزبان مسابقات آسیایی زورخانه‌ای شد؛ مقدمات جهانی شدن این رشته کلید خورد

رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای به طرح شهید فهمیده نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته در تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش، برای آموزش دانش‌آموزان مقاطع چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به امضا رسید. در این تفاهم‌نامه ۸۴ مرکز کانون پرورش فکری آموزش و پرورش برای آموزش مرشدان در نظر گرفته شد که دوره آموزشی مرشدی برای ۴ هزار دانش‌آموز برگزار شد. یکی از برنامه‌های مهم ما ترویج ماهیت ورزش زورخانه‌ای در سنین نوجوانی است تا بتوان از رده سنی پایه گام‌های خوبی را برای توسعه این رشته برداریم. همچنین سال آینده نیز ادامه طرح شهید طوقانی و شهید فهمیده را در دستور کار خواهیم داشت. در طرح وزارتی شهید طوقانی نرمش صبحگاهی مدارس ابتدایی پسرانه با ضرب آهنگ زورخانه‌ای و مرشدخوانی دانش‌آموزان برگزار خواهد شد.

وی همچنین برگزاری پیکارهای قهرمانی آسیا را از دیگر برنامه‌های این رشته در سال جدید عنوان کرد و ادامه داد: مکاتبات و اقدامات اولیه آن انجام شده و قرار است در بازه زمانی اواخر اردیبهشت‌ماه در ایران برگزار شود. شهرهایی مد نظر است که در نهایت به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید. همچنین بنا داریم امسال نیز دومین دوره مسابقات جهانی کشتی پهلوانی را نیز برگزار کنیم که میزبان آن ایران یا کشور دیگری خواهد بود.

باران چشمه این راهم گفت: از برنامه‌های جهانی این ورزش اعزام مرشد و مربی به کشورهای دیگر است و در این خصوص مکاتبات لازم با وزارت امور خارجه صورت گرفت. در این مرحله ۴۵ کشور درخواست‌هایی در جهت توسعه و ترویج این ورزش به فدراسیون زورخانه‌ای ارسال کردند که این موضوع می‌تواند گام بلندی در راستای اعتلای این رشته باشد.

۱۸۰ زورخانه کشور فرسوده هستند

باران‌چشمه همچنین با اشاره به وضعیت زورخانه‌های کشور گفت: در حال حاضر حدود ۹۰۰ زورخانه در سطح کشور وجود دارد که از این میزان ۱۸۰ مورد آن به علت قدمت و فرسودگی نیازمند بازسازی و تعمیر جزئی است. کیومرث هاشمی وزیر ورزش در این راستا اقدامات و پیگیری‌هایی زیادی داشت تا از طریق هیات دولت و بنیاد مستضعفان بتواند اعتبارات خاصی را برای راه‌اندازی این فضاها بردارد. امیدوارم سال آینده شاهد فعالیت این مجموعه‌ها باشیم.

باران‌چشمه: ایران میزبان مسابقات آسیایی زورخانه‌ای شد؛ مقدمات جهانی شدن این رشته کلید خورد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha