توانمندسازی بهبود یافتگان راهی موثر در پیشگیری از بازگشت دوباره آنان به اعتیاد است

زاهدان- ایرنا- مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: توجه به توانمندسازی و اشتغال، ایجاد و توسعه مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در کنار سایر مراکز درمانی می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از اعتیاد را رفع و دسترسی به خدمات درمانی را برای آسیب دیدگان آسان کند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، غلامرضا باغ شیرین در نشست بررسی نقش و جایگاه ساماندهی معتادان متجاهر و توسعه مراکز ماده ۱۶ و تبصره ۲ ماده ۱۵ در اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان در خصوص درمان و بازتوانی معتادان و سوء مصرف کنندگان مواد مخدر بیان کرد: در این استان ۴۳ مرکز فعال در حوزه مراکز درمانی و بازتوانی، ماده ۱۵ مشغول ارائه خدمات هستند که در سال گذشته حدود ۶ هزار و ۳۰ بیمار خود معرف به این مراکز مراجعه کردند.

وی تصریح کرد: همچنین چهار مرکز در سیستان و بلوچستان در سالجاری به ۷۴۷ نفر از بیماران حوزه اعتیاد، خدمات مبتنی بر درمان نگهدارنده ارائه کردند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت‌های مرتبط با درمان و بازتوانی معتادان متجاهر در سالجاری افزود: بیش از یک‌هزار و ۴۸۵ معتاد متجاهر به یک مرکز ماده ۱۶و ۱۹ مرکز تبصره ۲ ماده ۱۵ ارجاع شده که از این تعداد یک‌هزار و ۳۱۱ نفر ترخیص شدند، اما به دلیل کمبود اعتبارات تنها ۴۰۰ نفر از این گروه ذیل مداخلات مرتبط با مدیریت مورد واقع شده و داده‌های سلامت و پیشگیری از بازگشت مجدد این گروه به چرخه اعتیاد نیز بسیار مناسب و چیزی بیش از ۹۰ درصد این جامعه آماری است که این مداخلات در قالب مدیریت مورد در حال حاضر در ۶ مرکز استان در حال اجراست.

وی با اشاره به اهم اقدامات مرتبط با مراقبت‌های پس از خروج معتادان ترخیص شده از مراکز درمان و بازتوانی معتادین اظهار کرد: حسب ماده ۲ آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان، رسالت‌های متعددی بر عهده نهادهای متولی، شخص بیمار و خانواده‌های بیماران محول شده و در این راستا در سالجاری، ۹۴ نفر تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) قرار گرفته و ۱۰۹ نفر از خدمات بیمه سلامت برخوردار شدند.

باغ شیرین ادامه داد: برای ۲۲ نفر از بیماران با همکاری ثبت احوال شناسنامه اخذ شده و ۳۸۹ نفر تحت آموزش‌های مهارت افزایی با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای قرار گرفتند، علاوه‌بر این با مساعدت‌های اداره کل بهزیستی برای ۱۱۲ نفر از معتادان بهبود یافته شغل جدید ایجاد و یا زمینه برای بازگشت به مشاغل سابق آنها فراهم شده است.

وی گفت: همچنین ۴۰ نفر از بیماران به مراکز بهداشتی ارجاع شده، ۲۷ نفر از خدمات شبانه و ۳۷ نفر در مراکز اسکان (rrc) مستقر شدند، همچنین ۱۱۸ نفر از بیماران ذیل گروه‌های خودیاری ساماندهی و توسط مدیران یک‌هزار و ۷۹۰ بازدید از منازل بیماران ترخیص شده به منظور انجام خدمات مددکاری، مراقبت اجتماعی و آزمایش‌های اعتیاد انجام شد.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: جامعه هدف زیرپوشش بهزیستی، جامعه‌ای گسترده هست و بیش از ۵۴۸ هزار نفر زیرخدمات حمایتی و مددکاری بهزیستی قرار گرفته‌اند، بنابراین با توجه به این مخاطب و گستردگی خدمات ضرورت دارد تا سایر نهادهای متولی نیز در مسیر تحقق اهداف بهزیستی و صیانت از گروه‌های در معرض آسیب یا آسیب دیده مجموعه کمک کنند.

وی با اشاره به آمار زنان سرپرست خانوار مخاطب خدمات اداره کل بهزیستی اظهار کرد: در مقطع حاضر بیش از ۲۷ هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت این حمایت‌ها هستند که بیش از ۱۴ هزار و ۷۶۰ نفر از این گروه در سال ۱۴۰۲ وارد چرخه حمایت شده و ۶۰۸ نفر نیز با اتکا به راهبردهای مبتنی بر اشتغال و جمعیت خود اتکا از چرخه حمایت خارج شده‌اند.

باغ شیرین افزود: یکی از راهبردهای مدیریت مطلوب گروه‌های در معرض آسیب بویژه کودکان کار و خیابان، زنان سرپرست خانوار، معتادان و جامعه هدف دهک‌های محروم و کم برخوردار توسعه آماری داده‌های خدمات محور و تاکید بر تجمیع بانک‌های اطلاعاتی نهادهای حمایتی با هدف صیانت از بیت المال و آمایش گروه‌های هدف هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha