تعبیر جالب دانش آموز دختر یاسوجی ازحکایت ۴۸۵مدرسه ناایمن!+ فیلم

یاسوج- ایرنا- فراوان از کمبود فضاهای آموزشی و۴۸۵مدرسه ناایمن کهگیلویه وبویراحمد درفضای رسانه ای سخن گفته شد؛امامدرسه دخترانه فنی اکبرآباد یاسوج با قدمتی بالای۴۵سال وآن نوشته حک شده روی درب یکی ازاتاق ها با عنوان (سلول سواد آموزی)خود صفحه دیگری از وضع نابسامان مدارس وضرورت حمایت مسئولان ومتولیان درسطح ملی برای کاهش عمق محرومیت های تاریخی این دیار حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، سالانه حدود سه تا چهار هزار دانش آموز ورودی جدید مدارس شهرستان بویراحمد است و مدارس این شهرستان جزو هفت شهرستان سیاه کشور در زمینه تجهیزات و امکانات زیرساختی آموزش و پرورش محسوب می شود بهترین مصداق تراکم کلاس های بالای ۴۰ نفره و دو نوبته در سطح شهر و حاشیه های شهر یاسوج است و در زمینه فضای آموزشی محروم تر از مرکز استان وجود ندارد.

گویا مدرسه دخترانه متوسطه در حوالی منطقه اکبرآباد و چسپیده به کارخانه آرد یاسوج از یادها رفته است مدرسه ای که اکنون حدود ۲۰۰ دانش آموز در آن درس می خوانند و نبود فضا، امکانات و زیرساخت های آموزشی درس خواندن را برایشان سخت کرده است.

طبق یک سند قدیمی ۲ هزار و ۵۰۰ متر زمین در سال ۵۷، اهدایی از سوی اهالی منطقه نجف آباد برای ساخت این مدرسه قرار داده شده است اما اکنون با زد و بندهای انجام شده و سهل انگاری ها متراژ فعلی کمتر از آن است که در سند اصلی قید شده است.

این مدرسه بیش از ۳۰ روستای اطراف و چسپیده به شهر یاسوج را هم پوشش می دهد و به خاطر موقعیت مکانی خوب آن تعداد زیادی از دانش آموزان راغب به تحصیل در آن هستند.

این مدرسه ظرفیت پذیرش حدود ۴۵۰ دانش آموز را دارد اما به دلیل ضعف زیرساخت ها تنها ۲۰۰ دانش آموز در آن مشغول به تحصیل هستند، بیشتر این دانش آموزان از روستاهای اطراف هستند و از لحاظ مالی وضعیت معیشتی مناسبی برای پرداخت شهریه در مدارس غیرانتفاعی را ندارند.

این مدرسه ظرفیت پذیرش حدود ۴۵۰ دانش آموز را دارد اما به دلیل ضعف زیرساخت ها تنها ۲۰۰ دانش آموز در آن مشغول به تحصیل هستند، بیشتر این دانش آموزان از روستاهای اطراف هستند و از لحاظ مالی وضعیت معیشتی مناسبی برای پرداخت شهریه در مدارس غیرانتفاعی را ندارند.

حیاط آن سرد و بی روح بود یک طرف مدرسه چسپیده به کارخانه قند یاسوج بود اما کشمکش ها بین مدرسه و کارخانه برای تصاحب ۷۰ متر زمین برای توسعه این مدرسه ادامه دارد.

از سوی دیگر فروشگاهی همچون زالو به گلوی این مدرسه چسپیده و با دروربین های مدار بسته به طور کامل بر مدرسه دخترانه سیطره دارد و این کاری غیرقانونی است از سوی دیگر والدین برخی دانش آموزان از وجود این فروشگاه ها جنب مدرسه گلایه مند اند.

حکایت های جالب دیگری از این مدرسه فرسوده و قدیمی و نازیبا به گوش رسیده است؛ آنجا که سرویس مدرسه به کلاس درس دانش آموزان و حمام قدیمی آن نیز به بوفه و محل زندگی سرایدار مدرسه با دو فرزندش نیز یک اتاق محقر در گوشه ای از حیاط مدرسه شده است.

حرف و حدیث های زیادی در خصوص این فضای آموزشی و از گذشته در مورد بروز برخی آسیب های اجتماعی نیز وجود دارد که بدون شک مجال پرداختن به آن در این نیست.

یکی از والدین این دانش آموزان، گفت: طبق شنیده ها برخی از این فروشگاه ها مامنی برای خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده اند و وجود ان ها در کنار مدرسه برای دانش آموزان آسیب زا است.

یکی از دانش آموزان این مدرسه می گوید: کلاس درس کامپیوتر ما در یک کلاس بسیار کوچک که در گذشته سرویس بهداشتی بوده و اکنون سفید کاری و میز و صندلی در آن قرار داده شده است، برگزار می شود.

مینو دانش آموز این مدرسه افزود: در بارندگی های سال قبل فضای کلاس پر از آب شده بود و بچه ها از سرما می لرزیدند و کلاس مان شبیه به سردخانه شده بود، البته اکنون هم در کلاس هوا سرد است و روی در آن نوشته ایم بفرمایید سردخانه.

حکایت ۴۸۵ مدرسه ناایمن و آن نوشته ای که جلب توجه کرد!+ فیلم

آموزش و پرورش نهادی عیالوار و دست نیاز به سوی خیران

خانم باقری مدیر این مدرسه از کمبود فضا برای دانش آموزان گلایه دارد و به ایرنا گفت: فضای کلاس های درس مدرسه کوچک است و نیازمند توجه ویژه مسئولان به ویژه خیران است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد دادند که این مدرسه هیات امنایی شود اما دانش آموزان این مدرسه وضعیت مالی مناسبی ندارند که مدرسه را هیات امنایی کنیم.

مدیر این مدرسه تصریح کرد: یکی از خیران قرار است در حیاط مدرسه چند کلاس درس بسازد اما کشمکش ها میان کارخانه آرد و مدرسه کار او را به تعویق انداخته است.

باقری عنوان کرد: فرزندان این سرزمین چه بسیار در مناطق محروم سکونت دارند و از فضاهای آموزشی بی‌بهره‌اند اما خیران مدرسه ساز همیشه در صحنه حضور داشته و دغدغه مندانه به دنبال سقفی ایمن بر سر دانش‌آموزان هستند.

باقری عنوان کرد: فرزندان این سرزمین چه بسیار در مناطق محروم سکونت دارند و از فضاهای آموزشی بی‌بهره‌اند اما خیران مدرسه ساز همیشه در صحنه حضور داشته و دغدغه مندانه به دنبال سقفی ایمن بر سر دانش‌آموزان هستند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش به نهادی عیالوار تبدیل شده است که بدون کمک خیران با چالش های زیادی مواجه است بنابراین نباید اجازه دهد زمین های باارزش اش به راحتی از دستش خارج شود.

حکایت ۴۸۵ مدرسه ناایمن و آن نوشته ای که جلب توجه کرد!+ فیلم

کمبود شدید فضای آموزشی در یاسوج

فرماندار بویراحمد گفت: بسیاری از مدارس شهر یاسوج در خصوص تجهیزات و فضای آموزشی با محدودیت روبرو هستند.

شهرام مهدوی مطلق افزود: انتظار ما این است که با وجود حاد بودن وضعیت، ارتباط مستقیمی میان حوزه آموزش و پرورش شهرستان و اداره کل نوسازی برقرار شود و بتوانیم بخشی از مشکلات را از این طریق رفع کنیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از والدین دانش آموزان نسبت به این وضعیت گلایه دارند زیرا در سایه همین نبود فضا و تجهیزات آموزشی خانواده ها هم به دردسر می افتند.

حکایت ۴۸۵ مدرسه ناایمن و آن نوشته ای که جلب توجه کرد!+ فیلم

سرانه آموزشی در بویراحمد اندک است

سرانه آموزشی میانگین کل استان در واقع حدود پنج مترمربع است ولی آنچیزی که در وزارت آموزش و پرورش ثبت شده ۸.۲ مترمربع می باشد که با این آمار غیرواقعی، استان برخورداری محسوب شده و از پشتیبانی لازم محروم هستیم.

سرجمع سرانه فضای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین کشوری نرمال است به گونه ای که سرانه فضای آموزشی کشور ۵.۲ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد پنج درصد است اما سرانه فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد تنها ۳.۳ درصد است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: آمار سرانه آموزشی استان در برنامه و بودجه کشور، به اشتباه ۸.۲ متر مربع اعلام شده است چرا که استان ما هم اکنون، ۱۷۲ هزار دانش آموز دارد و فضاهای آموزشی ما مطابق با سرانه آموزشی اعلام شده، باید یک میلیون و ۳۹۴هزار متر مربع، باشد در صورتی که در استان قریب به ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی داریم و حدود ۴۰۰ هزار مترمربع فضا کم داریم.

حسینی نیک اضافه کرد: با این فضای موجود آموزشی در استان، سرانه آموزشی در استان ما نزدیک به پنج مترمربع است که این خطه به لحاظ استاندارد و کیفیت امکانات آموزشی جزو ۱۵ استان های آخر است.

حکایت ۴۸۵ مدرسه ناایمن و آن نوشته ای که جلب توجه کرد!+ فیلم

نیمی از دانش آموزان استان در بویراحمد تحصیل می کنند

شهرستان بویراحمد نیمی از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد را در خود جای داده است، آخرین آمار آموزش و پرورش استان، شمار دانش آموزان این شهرستان را نزدیک به ۷۴ هزار نفر اعلام کرده است.

حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از سه هزار و ۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار و ۳۰۸ نفر معلم در کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار نفر در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد گفت: کمبود شدید فضای آموزشی و ملزومات در شهرستان بویراحمد داریم، سال گذشته از نظر تجهیزات امکاناتی بسیار عالی و خوب بود و بیش از ۶۰ درصد تجهیزات به شهرستان بویراحمد اختصاص داده شد ولی امسال بخاطر کمبودها مشکلات زیادی داشتیم.البته هیچ گاه نگاه منطقه ای در توزیع تجهیزات وجود نداشته است.

کوروش دلشاد گفت: در شهرستان بویراحمد ۴۹ مدرسه برای فضای آموزشی و پرورشی کمبود داریم، این شهرستان ۷۰ هزار دانش آموز و بیش از ۵۰۰ مدرسه دارد و ورودی دانش آموز شهرستان بویراحمد بین سه تا چهار هزار نفر است.

وی ابراز کرد: ۶۰ مدرسه بدون آسفالت هستند، ۴۶ مدرسه یا فاقد سرویس بهداشتی هستند یا سرویس بهداشتی ندارند، یا نیاز به تعمیر دارند، ۶۳ مدرسه نیاز به ایزوگام دارند.

ساخت مجتمع جایگزین

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجتمع جدیدی برای این دبیرستان دخترانه در سفر دوم پیش بینی شده است.

سید رضا حسینی نیک افزود: در سفر دوم رئیس جمهور به این استان هشت مجتمع پیشنهاد شد اما در نهایت ۱۰ هزار میلیارد ریال برای احداث فضای آموزشی کل استان اختصاص داده شد.

وی بیان کرد: قرار شده در این مقطع زمانی یک مدرسه سه کلاسه، به عنوان مسکنی موقتی ساخته شود اما در خصوص زمین گویا معارضاتی میان مدرسه و کارخانه قند یاسوج به وجود آمده است.

حسینی یادآور شد: به زودی در نشستی با فرماندار این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.

وی تاکید کرد: در سفر دوم ساخت یک مجتمع جدید برای این مدرسه پیش بینی شده است.

وی ابراز داشت: پیش بینی اعتبار آن ۳۰۰ میلیارد ریال است اما مشکل کمبود و نبود زمین وجود دارد.

بویراحمد جزو هفت شهرستان سیاه کشور

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان بویراحمد جزو شهرستان سیاه کشور در زمینه تجهیزات و امکانات زیرساختی است.

حسینی‌نیک اظهار کرد: شهرستان بویراحمد وضعیت متفاوتی از کل استان دارد، از نظر دانش آموزی، این شهرستان افزایش بیش از ۵۰ درصدی نسبت به کل استان دارد.

وی اظهار کرد: فصل آموزش فصل بسیار مهمی است و باید به مسئله مهم آقای استاندار و فرماندار بویراحمد تبدیل شود.

حسینی نیک بیان کرد: راه حل برون رفت شهرستان بویراحمد از مشکل نداشتن فضا ساختن مجتمع است.

وی تصریح کرد: با متولیان سازمان برنامه و بودجه استان در خصوص معضلات صحبت شده، مدارس ما تعمیرات ندارند، وقتی تخصیص صفر است چطور می توانیم مناقصه برگزار کنیم.

وضعیت فضاهای آموزشی در یاسوج(مرکز شهرستان بویراحمد)، دهدشت(مرکز شهرستان کهگیلویه) و حتی "لیکک"(مرکز شهرستان بهمئی) نامطلوب است به نحوی که مطابق با نظر کارشناسان مرکز استان(یاسوج) یکی از هفت شهرستان سیاه کشور از نظر فضای نامطلبوب آموزشی است.

شهر یاسوج یکی از شهرهای گردشگرپذیر و مهاجرپذیر است که هرساله جمعیت و حاشیه های آن روبه افزایش است و جمعیت آن در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت این شهر که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود و بنا بر برخی آمارها هم اینک از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.

حاشیه های پرتراکم و پرجمعیت شهر یاسوج در عین نبود امکانات رفاهی مناسب نیز از فضای آموزشی کافی محروم است که اثرات خود را بر کاهش تحصیلی دانش آموزان خواهد داشت چرا که در حال حاضرمطابق با نظر رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد ۲۲ هزار و ۷۷۵ دانش آموز در مدارس حاشیه شهر یاسوج در حال تحصیل هستند و مطابق با نظر مدیر کل نوسازی مدارس حداقل نیازمند پنج مجتع آموزشی در حاشیه های این شهر هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha