کمبود محسوس فضاهای آموزشی در بویراحمد؛بحران در راه است

یاسوج- ایرنا- سالانه حدود سه تا چهار هزار دانش آموز ورودی جدید مدارس شهرستان بویراحمد است و مدارس این شهرستان جزو هفت شهرستان سیاه کشور در زمینه تجهیزات و امکانات زیرساختی آموزش و پرورش محسوب می شود بهترین مصداق تراکم کلاس های بالای 40 نفره و دو نوبته در سطح شهر و حاشیه های شهر یاسوج است.

به گزارش ایرنا، شهرستان بویراحمد نیمی از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد را در خود جای داده است، آخرین آمار آموزش و پرورش استان، شمار دانش آموزان این شهرستان را نزدیک به ۷۴ هزار نفر اعلام کرده است.

حدود ۱۸۳ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از سه هزار و ۱۸ باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار و ۳۰۸ نفر معلم در کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار نفر در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.

سرجمع سرانه فضای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین کشوری نرمال است به گونه ای که سرانه فضای آموزشی کشور ۵.۲ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد پنج درصد است اما سرانه فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد تنها ۳.۳ درصد است.

کمبود محسوس فضاهای آموزشی در بویراحمد؛بحران در راه است

افزوده شدن سالانه حدود چهار هزار دانش آموز جدید

مهاجرت بی رویه یکی از معضل های اساسی شهرستان بویراحمد است. شهر یاسوج در این شهرستان دومین شهر مهاجر پذیر کشور است که به طور میانگین سه نفر روزانه به جمعیت این شهر افزوده می شود بنابراین در پی آن هجوم افراد به مناطق حاشیه‌ای شهر چندین برابر شده است.

کمبودهای فضای آموزشی علاوه بر مرکز شهر در مناطق پیرامونی همچون "بَلهزار"، "مادوان" و "سرآبتاوه" نیز محسوس است و با توجه به نرخ رشد جمعیت این استان به تدریج به بحرانی در این حوزه تبدیل بدل شده است.

کمبود فضای آموزشی چالشی اساسی و پاشنه آشیل آموزش در شهرستان بویراحمد محسوب می شود که همچون زخمی بر پیکره آموزش و پرورش و کیفیت آموزشی نمایان است و عدالت آموزشی را با کلاس های بالای ۴۰ نفر ظرفیت و مدارس ۲ نوبته تهدید می کند.

طبق اعلام متولیان امر در حوزه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد به ویژه شهر یاسوج بحرانی است چرا که در برخی از کلاس های درس شمار دانش آموزان به بیش از ۴۰ نفر افزایش می یابد.

حدود ۷۰ هزار دانش آموز در شهرستان بویراحمد در ۵۳۴ مدرسه شامل ۳۴۹ مدرسه ابتدایی و ۱۰۵ مدرسه متوسطه اول و ۵۹ مدرسه متوسطه دوم، ۱۰ مدرسه فنی و حرفه ای و ۱۰ مدرسه هنرستان تحصیل می کنند.

وی افزود: بیش از ۴۰ درصد دانش آموزان سراسر استان در شهرستان بویراحمد در حال تحصیل اند و با توجه به آمار مهاجرت پذیری بالای شهرستان، در طول سال حدود سه تا چهار هزار دانش آموز ورودی مجموع مدارس شهرستان بویراحمد است.

دلشاد عنوان کرد: معضل شهرستان با توجه به تراکم دانش آموزی و ورودی دانش آموزان بحث فضای آموزشی است که بسیار ضروری بوده و باید در دو سه سال آینده مدارس جدیدی حتما ساخته شوند.

وی ادامه داد: بویراحمد با مشکل جدی کمبود فضای آموزشی مواجه است و برای رفع این مهم حداقل ۱۵ مدرسه ۱۲ کلاسه در شهر یاسوج و حومه آن باید ساخته شود.

بویراحمد جزو هفت شهرستان سیاه کشور

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان بویراحمد جزو شهرستان سیاه کشور در زمینه تجهیزات و امکانات زیرساختی است.

سید رضا حسینی‌نیک اظهار کرد: شهرستان بویراحمد وضعیت متفاوتی از کل استان دارد، از نظر دانش آموزی، این شهرستان افزایش بیش از ۵۰ درصدی نسبت به کل استان دارد.

وی اظهار کرد: فصل آموزش فصل بسیار مهمی است و باید به مسئله مهم آقای استاندار و فرماندار بویراحمد تبدیل شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۹ ردیف بودجه ای فصل آموزش شهرستان بویراحمد صفر است، اخیرا ۱۴۰ میلیارد ریال آمده اما این اعتبار باید به هوشمندسازی و تجهیزات اختصاص می یابد و نمی توانیم آن را صرف مدرسه سازی کنیم.

وی ادامه داد: گفته شده در تخصیص بعدی، برای فصل آموزش شهرستان بویراحمد اعتبار درنظر گرفته می شود و برای کل استان ۷۰ میلیارد ریال تخصیص داده خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بار آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد بر دوش شهرستان بویراحمد است و ما نیز تلاش خود را می کنیم تا تمامی خیرینی که کلاس های دو سه کلاسه می سازند به سمت شهرستان بویراحمد سوق داده شوند.مدارسی که نمی توانیم آنها را تخریب کنیم، در حاشیه این مدارس در حال مدرسه سازی هستیم.

حسینی نیک بیان کرد: راه حل برون رفت شهرستان بویراحمد از مشکل نداشتن فضا ساختن مجتمع است از ۱۲ مجتمعی که در مصوبات سفر پیشنهاد دادیم، هشت مجتمع برای شهرستان بویراحمد بوده است.

وی اضافه کرد: اعتباری که در نظر گرفته شده به بحث اعتبارات مولدسازی ربط داده اند که به نظر می رسد با وجود معضلات و مشکلاتی که شهرستان دارد، این اعتبارات محقق نشود؛ قانون اجازه داده که زمین های مازاد فروخته شود و با این پول، مدرسه و مجتمع ساخته شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کمبود فضای آموزشی شهرستان بویراحمد باید تبدیل به بحث اول آقای استاندار و فرماندار بویراحمد شود.

حسینی‌نیک تصریح کرد: با متولیان سازمان برنامه و بودجه استان در خصوص معضلات صحبت شده، مدارس ما تعمیرات ندارند، وقتی تخصیص صفر است چطور می توانیم مناقصه برگزار کنیم.

کمبود محسوس فضاهای آموزشی در بویراحمد؛بحران در راه است

۴۶ مدرسه فاقد سرویس بهداشتی اند و یا سرویس ندارند

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد گفت: کمبود شدید فضای آموزشی و ملزومات در شهرستان بویراحمد داریم، سال گذشته از نظر تجهیزات امکاناتی بسیار عالی و خوب بود و بیش از ۶۰ درصد تجهیزات به شهرستان بویراحمد اختصاص داده شد ولی امسال بخاطر کمبودها مشکلات زیادی داشتیم.البته هیچ گاه نگاه منطقه ای در توزیع تجهیزات وجود نداشته است.

کوروش دلشاد گفت: در شهرستان بویراحمد ۴۹ مدرسه برای فضای آموزشی و پرورشی کمبود داریم، این شهرستان ۷۰ هزار دانش آموز و بیش از ۵۰۰ مدرسه دارد و ورودی دانش آموز شهرستان بویراحمد بین سه تا چهار هزار نفر است.

وی ابراز کرد: ۶۰ مدرسه بدون آسفالت هستند، ۴۶ مدرسه یا فاقد سرویس بهداشتی هستند یا سرویس بهداشتی ندارند، یا نیاز به تعمیر دارند، ۶۳ مدرسه نیاز به ایزوگام دارند.

دلشاد افزود: در بحث حوزه پرورشی، ساعت نماز در دستگاه تعلیم و تربیت اهمیت زیادی دارد که خیلی از مدارس ما یا فاقد نمازخانه هستند یا سجاده و فرش ندارند، نیاز به ۵۰ تخته فرش، سجاده و وسایل گرمایشی داریم.

وی افزود: ۱۸۰ مدرسه نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارند، حدود یک هزار و ۵۰۰ میز و صندلی و تعدادی کامپیوتر و غیره نیاز دارند.

برخی از مدارس نیازمند وسایل گرمایشی اند

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال گذشته اعتبار خوبی داشتیم اما در شهرستان بویراحمد در خصوص سرویس بهداشتی کمتر کار شد، چون پایان سال مالی برج ۱۲ بود و پارسال فصل سردی را در زمستان بویراحمد داشتیم.

حسینی‌نیک عنوان کرد: امسال از ۵۸ میلیارد ریال اعتبار برای سرویس های بهداشتی، ۳۰ میلیارد ریال برای شهرستان بویراحمد قرار داده شده است.

همچنین امسال ۱۲۰ میلیارد ریال برای وسایل گرمایشی ابلاغ شده اما هنوز تخصیص پیدا نکرده است، شهرستان های گچساران و باشت را حذف کرده ایم، برای بویراحمد، لوداب، مارگون، ممبی، سرآسیاب، لنده، حومه دهدشت، سرفاریاب، چاروسا، دهدشت در نظر گرفته شده است.

حسینی‌نیک گفت: از ۱۲۰ میلیارد ریال ۸۰ میلیارد ریال برای مناطق سردسیری است و ۴۰ میلیارد ریال برای شهرستان بویراحمد در نظر گرفته می شود.

وی اضافه کرد: در شهرستان بویراحمد مدرسه بخاری سوخت کم داریم و ۲۰۰ روستا در چهار شهر کهگیلویه داریم که مشکل تجهیزاتی دارند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: برخی از موتورخانه ها در شهرستان دنا، بویراحمد، دهدشت مشکل دارند، بنابراین تقسیم بندی اعتبارات کمی مشکل است.

وی بیان کرد: در شهرستان بویراحمد هر موتورخانه ای از مدارس مشکل دارد باید کارشناسان حضور پیدا کنند و مشکل رفع شود.

کمبود محسوس فضاهای آموزشی در بویراحمد؛بحران در راه است

۱۰۷ مدرسه باید در کهگیلویه و بویراحمد احداث شود

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمینه فضای آموزشی محروم تر از مرکز استان وجود ندارد و سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز به تعداد دانش آموزان مدارس شهرستان بویراحمد اضافه می شود.

حسنعلی عزت خواه تاکید کرد: سالانه باید حداقل ۷۰ مدرسه با توجه به ورود این تعداد دانش آموز مهاجر به مرکز استان در یاسوج و حومه ساخته شود اما چنین اتقاقی نمی افتد.

وی در عین حال تاکید کرد: آمارها نشان می دهد استان کهگیلویه و بویراحمد با کمبود جدی فضای آموزشی در شهرها روبه رو است.

عزت‌خواه با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: این سند با ۶ زیرنظام روبرو است که فضا، تجهیزات و فناوری یکی از این زیر نظام است.
وی با بیان اینکه به برکت نظام اسلامی خدمات بسیار خوبی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت، افزود: ۱۸۰ هزار و سه هزار و ۱۰۳ نفر دانش‌آموز در سه هزار و ۱۹۰ مدرسه تحصیل می‌کنند.

وی تاکید کرد: هزار مدرسه در سطح شهر یاسوج وجود دارد که ۱۲۱ هزار و ۷۳۰ نفر دانش‌آموز را پوشش می‌دهند؛ یعنی بیش از ۳۱ درصد مدارس در سطح شهر است که بیش از ۶۶ درصد دانش‌آموزان را در خود جا می‌دهند. همچنین بیش از ۶۸ درصد مدارس کهگیلویه و بویراحمد در روستاها بنا شده‌اند که بیش از ۳۳ درصد دانش‌آموزان را در خود جا می‌دهند، یعنی ۶۱ هزار و ۶۵۲ نفر دانش‌آموز روستایی در این مدارس تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به ساخت ۱۰۷ است. یعنی ۱۰۷ مدرسه دو شیفت و استیجاری داریم که ۷۰ درصد اینها در شهرستان بویراحمد واقع شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۳۳۵ مدرسه نیاز به بازسازی و تعمیر دارند و در مجموع اگر اکنون بخواهیم شروع کنیم به ساخت و ساز و بازسازی مدارس به ۴۴۲ مدرسه نیاز داریم که احداث و تعمیر شود.

وی اضافه کرد: ۲۷۰ مدرسه فاقد سیستم گرمایشی داریم، بعضی از مدارس سیستم گرمایشی ندارند و برخی هم سیستم گرمایشی استاندارد ندارند.

عزت‌خواه گفت: ۲۳۰ مدرسه نیاز به ایزوگام دارد که در فصل زمستان سقف آنها «چکه» می‌کند و شرایط نامناسبی را ایجاد می‌شود. ۷۱۷ مدرسه استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد حیاط است که اثر زیادی در روحیه همدلی و نشاط دانش‌آموزان دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۷۰۸ مدرسه استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به گازکشی دارد و ۵۰۶ مدرسه نیاز به سرویس بهداشتی دارد. البته منظور نیست که سرویس بهداشتی در این مدارس نیست بلکه خیلی از این مدارس باید سرویس بهداشتی آنها بازسازی و تعمیر شود و همچنین بعضی از مدارس با کمبود سرویس بهداشتی روبرو هستند. برای نمونه مدرسه‌ای که ۶۰۰ دانش آموز دارد، پنج سرویس بهداشتی جوابگو این تعداد دانش‌آموزان نیست.

تعداد ۸۰۰ مدرسه زیر ۱۰ دانش آموز در مناطق روستایی دروافتاده استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

استان نیازمند نگرش نو در توسعه فضاهای آموزشی است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که به دلیل جانمایی نکردن مناسب در سطح شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج با کمبود فضای مدارس مواجهیم که در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد.

سید علی احمدزاده افزود: مناطق محروم زیادی در استان وجود دارد که فضاهای آموزشی آنها در وضعیت بحرانی است که نگرش جدیدی می خواهد.

وی تاکید کرد: عقب ماندگی آموزش و پرورش در خدمت رسانی آموزشی،ناشی از همین نگاهها و شیوه های نادرست محاسبه سرانه فضای آموزشی است که مطابق با وضعیت استانی ما نیست و بهتر اینست که سرانه دانش آموزان بر اساس ضریب محرومیت، محاسبه شود.

برنامه هفتم توسعه چه می گوید؟

بر اساس برنامه هفتم توسعه و تصویب نمایندگان باید شمار کلاس های بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی به صفر برسد.

دانش آموزان دارای یک مهارت شغلی یا هنری که موفق به دریافت گواهینامه از وزارت آموزش و پرورش باشند به ۶ میلیون نفر برسد و حداقل ۲.۵ نمره به معدل دانش آموزان متوسطه دوم افزوده شود دانش آموزان هم حداقل یک بار در سال بتوانند در اردوهای آموزشی فرهنگی شرکت کنند.

وی سهم آموزش و پرورش از بودجه های سنواتی در طول برنامه هفتم را ۱۵ درصد عنوان و بیان کرد: در ماده ۸۸ این لایحه، وزارت آموزش و پروش مکلف شده تا سند جامع نیروی انسانی اعم از استخدام تا بازنشستگی را ظرف ۶ ماه از تصویب برنامه هفتم، طراحی کرده و به تصویب هیأت دولت برساند. معنای آن این است که کل مباحث مربوطی به جذب، استخدام، آموزش ضمن خدمت و بازنشستگی معلمان را خود وزارت آموزش و پرورش تهیه می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha