سیاه و سفید سیزدهمین نمایشگاه گردشگری شیراز و دورنمای آینده

شیراز - ایرنا – سیزدهمین نمایشگاه بین‌الملل گردشگری پارس – شیراز نیمه دی ماه گذشته برپا شد و امروز مسئولان و فعالان گردشگری فارس گردهم آمدند تا در نشست هم‌اندیشی ضعف و قوت‌های آنرا به بحث و گفت‌وگو بگذارند و از آن چراغ راهی برای برپایی کاراتر دوره‌های آینده بسازند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیزدهمین نمایشگاه گردشگری و چهاردهمین نمایشگاه صنایع دستی شیراز، ۱۳ تا ۱۶ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس برگزار شد؛ ۲ سالن مجزا به صنایع دستی، یک سالن به اقوام، یک سالن به کانون اتومبیل‌رانی ایران و بزرگترین سالن به گردشگری اختصاص یافته بود.

این نمایشگاه میزبان میزهای ملی گردشگری خوراک تاریخی، ادبی و عشایری بود و به گفته فعالان و کارشناسان این عرصه، بستری برای روییدن جوانه‌های گردشگری خلاق شد چرا که در آن ۲۰ مسیر گردشگری ادبی فارس معرفی شد، از نشان میز گردشگری خوراک رونمایی شد و میزبان کارگاههای تخصصی و تجربه محور گردشگری عشایری بود.

حضور ۱۰ ایرلاین داخلی و خارجی و فعالان گردشگری و صنایع دستی ۳۰ استان کشور از دیگر شاخصه‌های شایسته این ۲ نمایشگاه بود.

مشکلاتی که بود

امروز پس از جمع‌بندی‌ داده‌ها، مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری فارس و دبیر برپایی نمایشگاه، اعلام کرد که ۲۰ هزار نفر از نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی شیراز بازدید کرده‌اند.

احمدرضا نقیب‌زاده که برپایی این دوره از نمایشگاه گردشگری پارس – شیراز را خوب ارزیابی کرد، از برخی مشکلات و چالش‌هایی یاد کرد که مانع از برگزاری بهتر و تحقق بهتر اهداف می‌شد.

به گفته او نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری دیر در تقویم رویدادهای نمایشگاهی جای گرفت، اما با حمایت و همکاری مسئولان شرکت نمایشگاههای بین‌المللی فارس تنها تاریخ ممکن یعنی ۱۳ دی ماه به آن اختصاص یافت.

اما این تاریخ به گفته نقیب‌زاده ۲ مشکل داشت، یکی اینکه همزمان با تعطیلات سال نو میلادی بود و این مانع از حضور پررنگ‌تر غرفه‌داران بین‌المللی این رویداد می‌شد و دیگر اینکه نزدیکی زمانی به نمایشگاه بین المللی تهران که بهمن‌ماه برگزار می‌شود باعث شد تا برخی از فعالان گردشگری کشور حضور در این نمایشگاه توجیه نداشته باشد.

مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری فارس با اعتقاد به اینکه حضور مهمانان بین‌المللی آنچیزی نبود که باید، اما گفت با شرایط موجود ۳۵ بازدیدکننده و غرفه‌دار خارجی در این نمایشگاه حضور یافتند.

او از همراهی و همدلی بخش خصوصی و دولتی و شهرداری شیراز یادکرد و گفت: شهرداری روزانه چهار سرویس اتوبوسرانی را برای نقل و انتقال بازدید کنندگان در نظر گرفت و ایاب و ذهاب حدود ۳۰۰ نفر از شرکت کنندگان را نیز به عهده گرفت و در تبلیغات شهری در سطح تابلوها و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز همکاری خوبی داشت.

سیاه و سفید سیزدهمین نمایشگاه گردشگری شیراز و دورنمای آینده

نقاط روشن

خسرو مقدسی، دبیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس – شیراز نیز در ادامه سخنان نقیب‌زاده برپایی ۲ سمینار آموزشی بین المللی با تدریس پروفسور ولفگانگ استاد دانشگاه هامبورگ و ۲ سمینار ملی گردشگری خلاق و تجربه محور از سوی اساتید ایرانی، کارگاه‌های متعدد گردشگری اقوام و عشایر و کارگاه‌های آموزش خوردروهای آفرودی را از دیگر نقاط قوت نمایشگاه سیزدهم عنوان کرد که مورد استقبال بالای عمومی مردم و فعالان گردشگری قرار گرفت.

هرچند نظر سنجی جامع و کاملی از شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان نشده، اما آنطور که مقدسی گفت، گزارش‌های جمع‌آوری شده حاکی از رضایتمندی مطلوب حاضران در این ۲ نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و ملی صنایع دستی بوده است.

در این نشست هم‌اندیشی برخی از نقاط قوت این نمایشگاه مطرح شد؛ از جمله اینکه به گفته رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرتی و گردشگری فارس حضور ۱۰ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی بی‌سابقه بود.

محمود فخری حضور روسای صنوف گردشگری بیشتر استان‌های کشور در نمایشگاه و تعامل با مسئولان وزارت میراث فرهنگی برای حل برخی مسائل دفاتر خدمات گردشگری را از دیگر نقاط روشن برپایی این نمایشگاه دانست.

او نیز با وجود همه مشکلاتی که بیشترشان را مربوط به زمان رویداد می‌دانست، برگزاری سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس – شیراز را مطلوب ارزیابی کرد.

محسن عامری کارشناس گردشگری فارس نیز حضور نمایندگان بیشتر زیربخش‌های گردشگری در نمایشگاه اعم از دفاتر خدمات مسافرتی و تورگردانان، خطوط حمل و نقل هوایی، دانشگاه‌ها و مراکز اموزشی، حمل و نقل ریلی، راهنمایان گردشگری، بخش اقامت گردشگری، سازمان‌های مردم نهاد، رسانه و نهادهای عمومی غیر دولتی را از نقاط قوت و فرصت‌های این نمایشگاه عنوان کرد.

او همچنین برگزاری رویداد در فصل کم‌گردشگر فارس را هم از فرصت‌های این نمایشگاه برای گردشگری فارس دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز که نمایشگاه را ابزار کارایی برای بازاریابی و برندسازی و هویت دهی به شهر می دانست، همدلی شکل گرفته میان بخش دولتی و خصوصی را از نقاط قوت برپایی این دوره از نمایشگاه فارس عنوان کرد و معتقد بود افتتاحیه رویداد به نمایشگاه بین‌المللی تهران "تنه می‌زد" و از نظر محتوایی هم نمود خوبی داشت.

محمدثابت اقلیدی این انتقاد را مطرح کرد که نظرسنجی به شکل مصاحبه، توزیع پرسشنامه یا هر شکل دیگری که انجام می‌شود باید در هنگامه نمایشگاه انجام شود تا پایایی و اعتبار علمی داشته باشد و با کمک به روشن شدن نقاط ضعف و قوت به برپایی بهتر دوره‌های آینده کمک کند.

با این همه او به صراحت گفت: نمره برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی شیراز ۲۰ است.

سیاه و سفید سیزدهمین نمایشگاه گردشگری شیراز و دورنمای آینده

نقاط تاریک؛ از تبلیغات و زمان تا جدایی "سلامت" از پیکره گردشگری فارس

به گفته مسئولان برگزاری و فعالان گردشگری و صنایع دستی فارس نمایشگاه دی ماه شیراز نقاط تاریکی نیز داشت که باید برای سال‌های آینده از ان چراغی برای بهبودی ساخت.

با اینکه دبیر سیزدهمین نمایشگاه گردشگری فارس از تبلیغات پستری شهرداری بر روی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس شهری و مترو شیراز و تبلیغات محیطی در فرودگاه شهید دستغیب شیراز و نصب بنر در "مهرآباد" یاد کرد اما کارشناسان معتقد بودند که این از چند جنبه ناکافی بوده است.

محسن عامری تبلیغات را هم از نظر زمانی و هم گسترده ناکافی دانست و گفت: تبلیغات محیطی نمایشگاه در فضای سایر شهرهای گردشگر فرست و تبلیغات بین‌المللی به زبان‌های دیگر ضعیف بوده و تبلیغات و اطلاع‌رسانی در عرصه ملی و بین‌المللی نیز به خوبی انجام نشده است.

او این را هم اضافه کرد که اطلاعات رویداد در پایگاه‌های معتبر نمایشگاهی جهانی درج نشد که در تحقق اهداف این نمایشگاه بین‌المللی خلل وارد کرد.

به اعتقاد او استفاده نکردن از ظرفیت‌ شخصیت‌های پرطرفدار فضای مجازی نیز از دیگر ضعف‌های نمایشگاه‌ بین‌المللی گردشگری پارس – شیراز بود.

یکی دیگر از انتقاداتی که از سوی چند تن از کارشناسان و فعالان گردشگری مطرح شد ناهمزمانی نمایشگاه گردشگری و گردشگری سلامت شیراز بود که جای تامل است؛ در حال که گردشگری سلامت نحله‌ای از صنعت گردشگری است، اما درست پس از پایان نمایشگاه پارس از ۲۰ تا ۲۳ دی ماه به طور جداگانه برگزار شد.

امیر سبوکی، فعال و کارشناس گردشگری فارس در این ارتباط با انتقاد گفت: اگر قرار است نمایشگاه گردشگری سلامت جداگانه برگزار شود، باید هر ماه شاهد برپایی نمایشگاه‌هایی جداگانه برای گردشگری ورزشی، روستایی، فرهنگی و دیگر شاخه‌ها باشیم.

محسن نهاوندی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس نیز در این ارتباط پیشنهاد داد برای سال آینده نمایشگاه گردشگری و گردشگری سلامت را با یکدیگر و نمایشگاه فرش دست بافت و صنایع دستی را در کناریکدیگر برگزار کنیم.

علاوه بر اینها نقطه تاریکی که بیشتر نمود یافت همان ناهماهنگی در جای گیری این نمایشگاه در تقویم رویدادهای نمایشگاهی ملی بود که در پایان هم اختصاص زمانی نه چندان مناسب بر کاهش استقبال بین‌المللی و ملی اثر خود را گذاشت.

امروز مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس با بیان اینکه خارجی‌ها تقویم خود را برای مشارکت و بازدید از نمایشگاه‌ها در ژانویه می‌بندند، تاکید کرد: لازم است تکلیف نحوه برپایی و تاریخ دقیق نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع دستی شیراز از هم‌اکنون روشن شود تا زمانی مناسب برای آن در تقویم نمایشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

سیاه و سفید سیزدهمین نمایشگاه گردشگری شیراز و دورنمای آینده

نمایشگاهی موثر است که در تقویم بین‌المللی جای گیرد

در پایان این هم‌اندیشی که البته در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت فارس گفت: نمایشگاهی در این عرصه موثر است که در تقویم بینالمللی جای گیرد و در قالب آن تفاهم‌نامه‌های خوب و عالمانه شکل گیرد، محل تعامل و گفت‌وگو برای حل مسائل فعالان باشد.

محمد فرخ‌زاده هرچند نمایشگاه سیزدهم را "تمرین وحدت" خوبی دانست، اما ادامه داد: به این دلیل نمایشگاه گردشگری شیراز باید دبیرخانه دائمی داشته باشد تا در طول یکسال برنامه ریزی و اقدام کند و ماه منتهی بهرویداد زمان راحتی آن باشد، نه اینکه در روزهای نزدیک به نمایشگاه با انبوهی از چالش‌ها مواجه شود.

او درباره نحوه برپایی نمایشگاه گردشگری سلامت نیز گفت: نظر استان این است که این نمایشگاه درکنار رویداد گردشگری پارس برگزار شود و باید هم به همین شکل باشد، امسال را متولیان نتوانستند به هماهنگی برسند اما از سال آینده همزمان خواهد بود.

فرخ زاده از ناکافی بودن غرفه‌های شهرستانی فارس در این نمایشگاه نیز انتقاد کرد و پیشنهاد داد: در چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و پانزدهمین صنایع دستی شیراز، یک سالن ویژه شهرستان‌ها و روستاهای هدف گردشگری استان اختصاص یابد تا در این قالب ظرفیت‌های انها معرفی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha