۲۶ دی ۱۴۰۲، ۸:۱۱
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85354383
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

شنای کم سن و سال‌های همدان؛ پنج بامداد به وقت تمرین

همدان- ایرنا- نبود استخر اختصاصی باعث شده تا استعدادهای نخبه شنای همدان در رده سنی پایه ساعت پنج بامداد برای تمرین به استخر بروند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، واگذاری استخرها به بخش خصوصی سبب شده تا شناگران نتوانند از استخر اختصاصی برای تمرین و مسابقه بهره مند شوند و آموزش‌ها حتی به ساعات اولیه صبح موکول شده است.

شناگران کم سن و سال که مربی شنا همدان که سابقه مربیگری در تیم ملی جوانان را نیز دارد، از آن‌ها به عنوان نخبه‌های آینده دار نام می‌برد.

جمال جنانی بدون تردید یکی از موثرترین مربیان ورزش استان همدان در توسعه ورزش‌های آبی به ویژه شنا است، وی افتخارات ارزنده برای ورزش استان کسب کرده و همواره در ورزش شنا یکی از موفق‌ترین‌ها بوده است.

موفقیت‌های این مربی باعث شد تا تجربه مربیگری در تیم ملی شنا را داشته باشد، این مربی‌ هدفگذاری خوبی در رده‌های سنی پایه داشته و اکنون به عنوان دبیر هیات شنا و شیرجه همدان در دوره جدید این ورزش بازهم منشا افتخارآفرینی است.

جنانی مربی سابق تیم ملی و دبیر هیات شنا و شیرجه همدان در این باره با خبرنگار ایرنا به گفت وگو نشست:

ایرنا:گویا در ساعات بامدادی هم فعالیت دارید؟
جنانی:
خیلی جالب است. بچه‌ها به قدری علاقه دارند که در ساعات بامدادی صبح (پنج و نیم) به استخر می‌آیند و تمرین می‌کنند. سرباز هم این ساعت بیدار نیست! جالب‌تر اینکه بعد از تمرین به مدرسه می‌روند که از درس و تحصیل عقب نمانند. اینجا چیزی جزو عشق و علاقه نیست و به آن‌ها افتخار می‌کنیم.

ایرنا:فعالیت استخرداران چطور است؟
جنانی:
ما معتقدیم که هر استخر شنا یک مدرسه شنا باید داشته باشیم. انتظار داریم از مربیان دارای مدرک مربیگری شنا برای آموزش استفاده کنند. مربیانی که بدون مجوز آموزش می‌دهند، تخلف دارند و بدون قطع باید پاسخگو باشند.

ایرنا:از اتفاق‌های خوب هیات شنا برایمان بگویید؟
جنانی:
هشت ماه تلاش بی‌وقفه داشته‌ایم و مدیریت خوب آقای جلیلوند باعث شده با انگیزه مضاعف برنامه‌ها را با وجود مشکلات و کاستی‌ها پیش ببریم.

به اتفاق بسیار خوبی که در این مدت قابل مشاهده بوده، همدلی اعضا، فکر باز و قدرت مدیریتی در مجموعه هیأت بوده و تا به امروز برنامه‌ها را خوب پیش برده‌ایم.

ایرنا:مهمترین برنامه هیات در این هشت ماه چه بود؟
جنانی:
نشست با مدیرکل آموزش و پرورش مهمترین برنامه هیات بود که با پیگیری جلیلوند رئیس هیات تحقق یافت.
باید پذیرفت که کلید موفقیت ورزش در آموزش و پرورش است چرا که معدن استعدادهای نهفته است. در واقع نهاد آموزش و پرورش می‌تواند شروعی مهم برای موفقیت در ورزش باشد.

ایرنا:نتیجه این نشست چه بود؟
جنانی:
ما درخواست کردیم که ۲ استخرشنای آموزش و پرورش در اختیار ما قرار بگیرد. اگر این خواسته عملی شود قول می‌دهم انقلاب عظیم در توسعه ورزش شنا و قهرمان پروری ایجاد کنیم. بعید می‌دانم آموزش و پرورش دنبال درآمدزایی باشد. ما می‌توانیم با در اختیار قرار دادن این ۲ استخر، پایگاه استعدادیابی تاسیس کنیم.

ما درخواست کردیم که ۲ استخرشنای آموزش و پرورش در اختیار ما قرار بگیرد. اگر این خواسته عملی شود قول می‌دهم انقلاب عظیم در توسعه ورزش شنا و قهرمان پروری ایجاد کنیم.

ایرنا:مشابه این اقدام در سایر شهرها داشته‌ایم؟
جنانی:
استان‌های خراسان رضوی، فارس و اصفهان چطور می‌شود که رکوردارهای شنا در رده‌های پایه کشور هستند؟ همکاری خوب آن‌ها با آموزش و پرورش و در اختیار گذاشتن امکانات سبب شده تا این چنین در کشور بدرخشند و تیم‌های ملی را تصاحب کنند.
کانون استعدادیابی هر ورزشی در رده سنی دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی پایه است. امیدوارم این خواسته مورد موافقت قرار بگیرد که بزرگترین خدمت به علاقه مندان به این ورزش است.

ایرنا:پیگیر این موضوع هستید؟
جنانی:
به صورت مستمر این خواسته را پیگیری می‌کنیم. خود مسؤولان آموزش و پرورش قطع به یقین دوست دارند فرزندانشان در شنا آموزش‌های اصولی را یاد بگیرند. خب ما ظرفیت بسیار خوبی در آموزش داریم و مربیان ما حرف اول را می‌زنند. مربیانی داریم که به لحاظ سواد علم ورزش و بسیار از مباحث حرفه‌ای در کشور درجه یک هستند. ما هر روز پیگیریم که این خواسته عملی شود.

ایرنا:اگر این اتفاق محقق شود، چه خواهد شد؟
جنانی:
اگر مسؤولان آموزش و پرورش همکاری کنند، شک نکنید ظرف دو سه سال از رده هشت سال به بالا جزو بهترین‌ها خواهیم شد. هر چند اکنون هم باوجود نداشتن استخر اختصاصی، مقام آوران زیادی داریم.

شنای کم سن و سال‌های همدان؛ پنج بامداد به وقت ورزش

ایرنا: خواسته اصلی هیات شنا چیست؟
جنانی:
ما خواسته غیرمنطقی نداریم. استخر می‌خواهیم. نیروی انسانی ماهر داریم که بیایند و با شور و اشتیاق کمک کنند. خیلی‌ها به شنا علاقه دارند اما برای آموزش نیاز به زیرساخت‌های لازم است.

خواسته غیرمنطقی نداریم. استخر می‌خواهیم. نیروی انسانی ماهر داریم که بیایند و با شور و اشتیاق کمک کنند. خیلی‌ها به شنا علاقه دارند اما برای آموزش نیاز به زیرساخت‌های لازم است.همین حالا که استخر اختصاصی نداریم و اجاره می‌کنیم، رکوردهای ما نسبت به قبل کاهش یافته و این خیلی روند خوبی است. البته همین اتفاق نتیجه تعامل خوب با استخرداران بود.

ایرنا:چطور به این پیشرفت رسیدید؟
جنانی:
جمعه‌ها صبح هزینه استخر را پرداخت کردیم، داور هم بردیم در حالیکه باید مسابقات رایگان در استخر برگزار شود. رکوردگیری‌های خوبی داشتیم. حتی در بانوان هم طی این هشت ماه هشت مسابقه برگزار کردیم که در نوع خود بی‌سابقه بود.

این مسابقات شکل لیگ را به خود گرفته و الگویی برای استخرداران تبدیل شده که در این حوزه فعالتر شوند. البته رویکرد ما همگانی هم هست.

ایرنا:در حوزه آموزش مربیان شنا چه کارهایی داشته‌اید؟
جنانی:
ما امسال ۱۲ دوره بازآموزی را برای مربیان شنا برگزار کردیم و حتی برای استفاده از مدرسان، اساتید خارج از استان را دعوت کردیم تا سخت گیرتر باشند. این باعث شده تا مربیان مجرب در زمینه آموزش مجوز بگیرند.

ایرنا: اما هستند افرادی که مجوز ندارند و آموزش شنا می‌دهند؟
جنانی:
این یک تخلف بزرگ است که متوجه استخرداران نیز می‌شود. این دسته از افراد که شاگرد می‌گیرند، تخلف کرده‌اند. هر فردی که علاقه مند به مربیگری است باید در کلاس‌های مربیگری شنا شرکت کند. تمام گواهینامه‌های ما با امضای رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو کشور است.

ایرنا:توصیه شما به خانواده‌ها؟
جنانی:
هرگز برای آموزش فرزندانشان به هر فردی اعتماد نکنند. آموزش فقط زیر نظر مربیان مورد تایید هیات باید باشد. ما برنامه‌های پیشگیرانه را هم مدنظر داریم. مثلا در هر استخری بنر مربی مورد تایید هیات را نصب کنیم تا همگان بدانند برای آموزش باید با چه مربی‌ای کار کنند.
به همین دلیل حضور در بازآموزی ضروری است و اگر شرکت نکنند تخلف است. پروانه فعالیت برحسب بازآموزی انجام می‌شود و هر مربی که این پروانه را نداشته باشد، در صورت هرگونه اتفاق مسؤولیت مستقیم برای پاسخگویی دارد.

ایرنا:بنابراین نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؟
جنانی:
به طور قطع اکنون هر کسی به استخر می رود فکر می‌کند نجات غریق‌ها هم مربی شنا هستند در حالیکه حوزه نجات غریق با شنا متفاوت است و دو هیات ورزشی مجزا هستند.

ایرنا:استخرداران هم باید از قوانین آموزش شنا توجیه شوند؟
جنانی: همینطور است. جزو سه استان بودیم که دوره حقوق ورزشی را برای مدیران اماکن آبی برگزار کردیم. جالب اینجاست که بهره برداران استخرهای شنا همدان اغلب نمی‌دانستند که فرق بین ناجی و مربی شنا چیست و اینکه مربیان شنا باید در آموزش بکار گرفته شوند.

ایرنا:گویا دوره‌ها هم با سخت گیری همراه است؟
جنانی:
بله باید این چنین هم باشد. مربیانی که برای شرکت در دوره‌های مربیگری درجه سه مراجعه می‌کنند، با سخت گیری ما مواجه می‌شوند. حتی مدرس را از خارج استان می‌آوریم.

ایرنا:چطور می‌شود بازهم مانند دوره برادران میرابیان، افتخارآفرین باشیم؟
جنانی:
جا دارد یادی کنیم از خانواده پرافتخار و فقید میرابیان در دهه ۷۰ مرحوم عادل میرابیان در اوج افتخارآفرینی بود.
چطور شد عادل در این مسیر موفقیت قرار گرفت. حمایت‌هایی بود که آموزش و پرورش وقت همدان داشت. حتی برای این قهرمان ارزنده تخته دایو شیرجه خریداری کردند. عادل از همین آموزش و پرورش به بازی‌های آسیایی و مدال‌های رنگارنگ رسید. خیلی‌های استخر مدرسه امام (ره) در یاد دارند که میعادگاه افتخارآفرینان رشته‌های آبی بود. امیدوارم بازهم شاهد این حمایت‌ها باشیم.

نگاه کنید اکنون قائم مرابیان افتخار ورزش استان همدان در جهان است. این نشان می‌دهد که ما استعدادهای فراوانی داریم که برای شکوفایی نیاز به حمایت و فراهم شدن امکانات دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha