حجم آب پشت سد کمال صالح اراک به ۲۴ میلیون مترمکعب رسید +فیلم

اراک - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: ظرفیت سد کمال صالح اراک ۹۵ میلیون مترمکعب است که اکنون حجم ذخیره آن به ۲۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

«عزت‌اله آمری» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سال گذشته در این موقع بیش از ۳۱ میلیون مترمکعب آب پشت سد کمال صالح اراک ذخیره بود.

وی بیان کرد: ورودی آب به این سد، اکنون ۵۰۰ لیتر برثانیه و سال گذشته در این موقع سال ۸۰۰ لیتر برثانیه بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: حجم کنونی آب در سد کمال صالح اراک، ۲۴ میلیون مترمکعب است که با این وضعیت، در سال آینده برای آب آشامیدنی، نگرانی وجود دارد.

آمری افزود: وضعیت بارندگی در استان مناسب نیست و اکنون در سد ساوه ۱۹ و هشت میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره است و بخشی از حجم آب در این سد، مُرده است و فقط چهار تا پنج میلیون مترمکعب، حجم آن، مفید است.

وی بیان کرد: میزان بارندگی در استان به طور متوسط، نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش یافته و نسبت به آمار درازمدت ۶۶ درصد کاهش نشان می‌دهد و اگر این شرایط ادامه یابد، شرایط کم آبی در سدها و آب‌های زیرزمینی و سطحی، تشدید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با بیان اینکه، ۴۴ میلیون مترمکعب آب در پشت ۲ سد استان ذخیره است، افزود: تمامی رودخانه‌های استان، اکنون خشک هستند و ورودی به هر ۲ سد از منابع رودخانه‌ای ، نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

آمری افزود: باید برای گذر از تنش آبی از منابع آب زیرزمینی، استفاده شود و برای این مهم حفر ۲۰ حلقه چاه، جانمایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: چندسالی است که کشت پاییزه در ساوه انجام نمی‌شود و یک پنجم آب در اختیار باغات این شهرستان قرار می‌گیرد.

۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، ۳.۵ درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش خانگی مصرف می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha