استاندار مرکزی: همراهی مردم برای جلوگیری از تنش آبی ضروری است 

اراک - ایرانا - استاندار مرکزی با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری گفت: همراهی مردم این خطه برای جلوگیری از تنش آبی برای گذر از چالش کم آبی ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فرزاد مخلص‌الائمه» روز شنبه در نشست حفاظت از منابع آبی و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی، افزود: پیش‌بینی هواشناسی برای بارندگی در فصل پاییز محقق نشد و بر شدت چالش حوزه آب افزوده است و لازم است سازمان هواشناسی فکری برای تغییر روش و به روزرسانی ابزارهای پیش بینی داشته باشد.

وی بیان کرد: متولی تامین آب وزارت نیرو است که برای این مهم، بخش‌های دیگر با هم افزایی، وزارت نیرو را برای تامین آب با اولویت در بخش آشامیدنی همراهی کنند.

استاندار مرکزی درباره تامین منابع مالی در این بخش گفت: تامین منابع مالی طرح‌ها با وزارت نیرو در بخش ملی است و در استان، تامین منابع از محل استان در نظر گرفته می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به کمبود بارش‌ها و وجود چالش گفت: لازم است آبفا با ترک تشریفات در حفر چاه برای فرآیند تامین آب در استان تدابیر لازم را اتخاذ کند.

«علی‌اکبر اسدی» افزود: تامین اعتبار لازم برای این مهم از محل اعتبارات ملی توسط وزارت نیرو عملیاتی می‌شود.

وی در ادامه به استفاده از ظرفیت پساب اشاره کرد و گفت: شرکت آبفا در ساوه ۸۹ لیتر در ثانیه پساب در اختیار دارد که باید از این ظرفیت برای صنایع استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: لازم است در شرایط اضطراری از ظرفیت چاه‌های آب در بخش دولتی استفاده شود و برای ۱۹ چاه تجهیزات لازم در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی هم در این نشست گفت: وضعیت بارندگی در استان مناسب نیست و اکنون در سد ساوه ۱۹ میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره است و این شهرستان منابع آب پایداری ندارد.

«عزت‌اله آمری» افزود: میزان بارندگی در استان به طور متوسط، نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش یافته و نسبت به آمار درازمدت ۶۶ درصد کاهش نشان می‌دهد اگر این شرایط ادامه یابد، شرایط کم آبی در سدها، آب‌های زیرزمینی و سطحی، تشدید می‌شود.

وی بیان کرد: ۱۹ میلیون مترمکعب معادل هفت درصد ظرفیت سد ساوه، آب ذخیره است که عدد نگران کننده است و این در حالی است که بخشی از حجم آب در این سد، مُرده است و فقط چهار تا پنج میلیون مترمکعب، حجم آب، مفید است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: حجم کنونی آب در سد کمال صالح اراک، ۲۵ میلیون مترمکعب است که با این وضعیت، در سال آینده برای آب آشامیدنی، نگرانی وجود دارد.

آمری با بیان اینکه، ۴۴ میلیون مترمکعب آب در پشت ۲ سد استان ذخیره است، افزود: تمامی رودخانه‌های استان، اکنون خشک هستند و ورودی به هر 2 سد از منابع رودخانه‌ای ، ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است درحالی که پارسال، ورودی سدها بیشتر بود.

وی بیان کرد: باید برای گذر از تنش آبی از منابع آب زیرزمینی، استفاده شود و برای این مهم حفر ۲۰ حلقه چاه، جانمایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: چندسالی است که کشت پاییزه در ساوه انجام نمی‌شود و یک پنجم آب در اختیار باغات این شهرستان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی هم در این نشست با ارایه گزارشی از وضعیت آب در بخش آبفا استان گفت: دبی آب در ۹ حلقه چاه از ۸۵۰ لیتر برثانیه به ۳۸۲ لیتر رسیده است.

«حشمت‌الله عباسی» افزود: یک‌هزار و ۱۴۴ لیتر برثانیه حداکثر نیاز آبی در ساوه است که باید ۳۰۰ لیتر آب برای مصرف در تابستان پیش بینی و نگهداری شود.

وی بیان کرد: حفر ۱۹ حلقه چاه، برای گذر از تنش آبی در شهرستان ساوه در دستور کار است که از این تعداد ۹ حلقه چاه بغل کنی و برای ۱۰ حلقه دیگر نیز مجوز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی گفت: برای حفر سه حلقه چاه کشاورزی قرارداد منعقد شده و ۱۱ حلقه چاه دیگر در مناقصه قرار دارند.

۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، ۳.۵ درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش خانگی مصرف می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha